שופט בית המשפט המחוזי בלוד, אילן שילה, אישר הבוקר (שני) לרשת מגה צו הקפאת הליכים ל-30 יום. בית המשפט פעל בצורה מהירה מאוד בסוגיה, אך לא אישר את בקשת החברה לתת צו הקפאת הליכים לשישים יום והסתפקה בשלושים יום בלבד. הנאמן שימנה בית המשפט יוכל לבקש הארכת צו ההקפאה במידה ותהיה התקדמות במכירת הרשת.



בינתיים, הרשת תמשיך לפעול כעסק חי במשך 30 יום, ובתקופת זמן זו הנאמנים יצרכו למצוא רוכש שיהיה מוכן לקנות את הרשת. כזכור, הרשת חייבת כ-1.2 מיליארד שקלים, מה שיקשה על מציאת רוכש. מחקר פנימי שהוכן על ידי אלון רבוע כחול, חברת האם של מגה, ושהגיע לידי הציבור, קובע שכדי להציל את הרשת יש לסגור כמעט מחצית מסניפיה, לאחד מרכזים לוגיסטיים ולצמצם בחצי את מטה החברה. כך, החיסכון בכוח אדם יהיה רב ויהיה ניתן להפעיל רשת מוקטנת זו עם קצת יותר מאלף עובדים.


הפגנת העובדים: מסרבים להאמין שנגמר


אתמול, הרוחות סערו כאשר עובדי הרשת הפגינו ברחבת מוזאון תל אביב. מאות אנשים זעקו את מצוקתם אל מרומי משרדו של עו"ד שרגא בירן, אחד מבעלי רשת מגה, הניפו את ידיהם מעלה והבטיחו מלחמה, כאילו לא הכל אבוד. בפנים, בתוך סניפי הרשת, המאבק כבר הוכרע. העובדים יודעים שהסיכוי להציל את האונייה הגדולה הזו מטביעה הוא קלוש. ובכל זאת, הם מסרבים להאמין שנגמר. לא מעכלים את העובדה שלפי כל הסימנים, מקום עבודתם, מטה לחמם של לפחות חלק נכבד מהם, אבד. בכל מקרה, רבים מ-3,500 העובדים ייאלצו ללכת הביתה. זה ברור גם לאופטימיים שבהם.



וכמו תמיד, גם אתמול הם עבדו במלוא המרץ. כבויים, ללא שמחת חיים, בלי חיוכים, שהרי אין סיבה לחייך, אבל עבודה הם ייתנו עד הרגע האחרון. מי יודע, אולי מבית המשפט שידון היום שוב בעתידו של העסק הקמעונאי השני בגודלו בישראל, יימצא איזשהו סדק, איזשהו מוצא שימנע מהם להיכנס אל מעגל המובטלים שאיבדו את הפרנסה ואת הכבוד.



הקונים, לפחות בתל אביב, דווקא באו אתמול. אולי בגלל שידעו כי היום כל הסניפים יושבתו ,ביוזמת העובדים. "הגעתי היום כדי להספיק לקנות כמה דברים, אחרי ששמעתי שמחר הסניף יהיה סגור", סיפרה אחת מלקוחות הסניף הוותיק ברחוב עודד בשכונת רמת הטייסים. "אני מאוד מקווה שהסניף ימשיך לפעול, בשביל העובדים ובשביל כולנו".



המתח הורג את העובדים. הם לא יודעים מה יביא המחר, אם יביא. "אנחנו שרויים בחוסר ודאות", סיפר אחד מהם ואמר "ההרגשה קשה ביותר. מדכאת". גם מנהל הסניף, משה כהן, שעובד ברשת כבר 18 שנה, מספר שהערפל הזה, מה יקרה בעוד כמה שבועות, או אפילו ימים, פוגע בו קשות. "ההרגשה מאוד כבדה", הוא מודה, "אבל אני רוצה להאמין שהכל יסתדר ונמשיך לעבוד כאן".


מנהלי הרשת הבהירו: "אין להתראיין לתקשורת"


מהנהלת הרשת הבהירו לעובדים שאין להתראיין לאמצעי התקשורת, שמצאו בהתמוטטות ענק המזון סיפור עיתונאי טוב. אבל הם רוצים שהציבור יידע מה עובר עליהם, שיהיה ברור שהם תמיד נתנו את הנשמה בשביל מקום העבודה הזה, העסק שידע פעם ימים טובים, ורווחים טובים, ועכשיו הוא בקריסה בגלל המנהלים הגדולים שלקחו משכורות שמנות וכשהכל יתרסק בטח ימצאו לעצמם משרות ניהול אחרות. "ההרגשה היא שמכרו אותנו בנזיד עדשים", אומר אחד העובדים במרירות. "לעובדים מגיע צל"ש ולהנהלה טר"ש". אבל לא טר"שים חילקו להנהלה: אמש דיווח ערוץ 2 כי למרות המצב האנוש, יו"ר הרשת אביגדור קפלן קיבל בונוס בגובה 560 אלף שקל. 



"אני עובד במגה קרוב ל-20 שנה. עבדנו לילות כימים", מוסיף אותו עובד. "נתנו הכל. הסכמתי לעבוד עם משכורת נמוכה, כדי להגיע לפנסיה מכובדת. עכשיו אני חושש להישאר בלי פנסיה ובלי משכורת". חנה, עובדת ותיקה נוספת, נכנסת לדבריו: "קודם כל שייתנו לנו את הפיצויים".



סבטלנה יושבת ליד הקופה שעובדת כאילו הכל כשורה. "עצוב לי מאוד", היא אומרת, "אבל אני רוצה להאמין שעוד יהיה בסדר". מהמחסן מגיח עובד ותיק אחר שמוסיף את שלו: "המלאי תכף נגמר ולא הביאו אספקה. הסניף הזה מאוד יקר לנו. היינו נאמנים כל השנים. זה לא היה רק הבית השני שלנו. הרגשתי שזה הבית הראשון. עכשיו הבית נהרס". בסניפים אחרים של מגה התחושות דומות. "אין לי לאן ללכת בגיל שלי", סיפרה עובדת בסניף שברחוב מעפילי אגוז. "את השנים הכי טובות שלי נתתי למגה".



האווירה בהפגנה מול משרדי הבעלים קשה וטעונה. העובדים צועקים ובעיניהם דמעות. "לאן אני יכולה ללכת?", בוכה אחת מהם, "לאן?" העובדים זעקו לתוך המגפונים את ההבטחה "לא ניתן לפרק את מגה" ואחזו בשלטים שעליהם נכתב: "שרגא בירן, זעקת ילדי מגה ובכיים על מצפונך"; "שרגא בירן, העובדים תרמו את חלקם, מה איתך?"; "אל תעשו לנו מכירת חיסול"; "עובדי מגה – הגיע הזמן להרים את הראש"; חלק מהשלטים הופנו נגד ספקים גדולים של הרשת, שמסרבים להעביר לה אספקה אלא תמורת תשלום במזומן, שהרי מי שמהמר עכשיו על עתידה של מגה שם את כספו על קרן הצבי, וזו חדה מתמיד.



לעזרת העובדים המיואשים הגיחו פוליטיקאים וראשי ההסתדרות, שבהם יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג, יו"ר מרצ זהבה גלאון, וח"כ אילן גילאון (מרצ)


העובדים לא יפתחו היום את הסניפים ויעקבו בחרדה אחר הדיון בבית המשפט, בבקשה להקפאת הליכים שהגישה ההנהלה. "הגורל כבר לא בידינו", סיכמה אחת המפגינות בייאוש, "אבל מי יודע, אולי עוד תהיה הפתעה. בכל מקרה, מה שהיה כבר לא יהיה". ח"כ איציק שמולי הגיע הבוקר להפגנת עובדי מגה ואמר: "פעם נוספת עובדי מגה משלמים על כישלונות ההנהלה והבעלים. במקום לאשר משכורות לעובדים, ההנהלה מפנקת את עצמה בבונוסים שמנים. לא ניתן שישליכו את העובדים לרחוב בגלל חזירות של מנהלים ואטימות של ספקים".