אם דווקא הבוקר שכחתם להגיף את התריסים משום שמיהרתם לעבודה או לכל מקום אחר, מחכה לכם לא מעט עבודה בימים הקרובים. אובך כבד צפוי החל מהיום ברחבי הארץ, וניסיון העבר הקרוב מאוד, מה־3 עד ה־5 בנובמבר האחרון, מלמד שהטעות הזו תעלה לכם לא מעט זיעה או כסף, או שניהם גם יחד.



המשרד להגנת הסביבה הודיע כי החל משעות הבוקר היום (שני) תחול עליה בריכוזי האבק. עקב כך, לקראת הצהרים צפויה החמרה ניכרת באיכות האוויר וצפוי זיהום אוויר גבוה עד גבוה מאוד בכל רחבי הארץ.  לכן המשרד להגנת הסביבה המליץ לאוכלוסיה רגישה, ביניהם: חולי לב, ריאות, קשישים, ילדים, ונשים בהיריון להימנע מפעילות גופנית מאומצת וכמו כן להימנע משהות ממושכת באוויר הפתוח שלא לצורך. שיפור באיכות האוויר יחול בהדרגה במהלך הלילה שבין שני לשלישי עם תחילת הגשמים.



האובך, מלווה בסופות חול ורוחות שיגיעו למהירות של כ־100 קמ"ש, ישרור בכל הארץ. במד"א כבר נערכים בכוננות שיא כדי לטפל בנפגעים, בעיקר מקרב אוכלוסיות הסיכון (ראו מסגרת), ומי שתכנן לקצר נסיעות ולהשתמש בתחבורה האווירית הפנים־ארצית ייאלץ אולי לשנות את לוח הזמנים שלו משום שחברות התעופה המקומיות יבצעו שינויים במיקום ובשעות ההמראה כדי להימנע מסיכונים מיותרים.



חברות ישראייר וארקיע כבר הודיעו על שינויים בלוח הטיסות: בישראייר הוחלט להעביר, החל מהשעה 13:30 את הטיסות המיועדות לצאת משדה דב לנתב"ג. החל משעה זו תועבר הפעילות משדה התעופה באילת לנמל התעופה בעובדה. בארקיע הודיעו שכל הפעילות בקו שדה דב־אילת תתקיים עד השעה 13:30 ובהמשך יוחלט על הפעילות בהתאם לתנאי הראות.



"הרוחות יהיו חזקות מאוד בעיקר באזורים הסמוכים לים", מזהיר נחום יודוביץ', החזאי התורן בשירות המטאורולוגי בבית דגן. "האובך הכבד יגרום לראות מוגבלת, שעלולה להגיע ל־1.5 קילומטר".



בעוד שבדרום האובך יהיה כבד ויציב, בצפון הארץ הוא עשוי להתפזר מעט כבר היום אחר הצהריים, בעיקר בגליל העליון, שבו יש סיכוי ממשי לירידת גשם מקומי.



יתפזר סופית ביום חמישי


כמו באירוע האובך הקודם, בתחילת נובמבר, האובך הנוכחי יימשך גם מחר ובמהלך שעות היום הרוחות ייחלשו מעט וגשמים הצפויים לרדת לפרקים באזורי הצפון והמרכז יגרמו לירידה הדרגתית של האובך ושל רמת זיהום האוויר. בחרמון צפוי לרדת שלג. בדרום, לעומת זאת, לא צפויים גשמים והאובך יימשך גם מחר וביום רביעי, מלווה בסופות חול. במקביל לאובך ולגשמים, תחול התקררות משמעותית. על פי התחזית, "מכת האובך", שמקורה בים האגאי, תחלוף מהאזור סופית רק ביום חמישי.



במד"א מזהירים כי זיהום האוויר החריג מסוכן לבריאות וממליצים להעניק תשומת לב מיוחדת לתינוקות, ילדים, קשישים ומוגבלים. "הורים לתינוקות ופעוטות צריכים לשים לב להתנהגותם ולוודא שאינם מראים כל סימן לקשיי נשימה", אומרים במד"א. "אנו גם קוראים לקרובים של קשישים או מוגבלים לשמור עמם על קשר בתדירות גבוהה מהרגיל ולוודא שאינם חשים ברע".



לאחר שישקע האבק ויירד הגשם, יהפוך הכל לבוץ בהיר וטורדני. אז ייכנסו לפעולה הסמרטוטים וחומרי הניקוי, ובמכוני השטיפה יביטו בסיפוק בטורי המכוניות הארוכים. עד לאובך הבא.



מדריך: איך לשרוד את האובך

ד״ר דוד נוסם, מומחה לאלרגיה ואימונולגיה קלינית משירותי בריאות כללית חיפה, מסביר מי הן אוכלוסיות הסיכון ומה לעשות כדי לעבור את הגל העכור.



מי בסיכון הגבוה ביותר בעת מתקפת האובך?
כל מי שיש לו בעיות ריאה, לב ונשימה. על אנשים עם מחלה ריאתית האובך עלול להקשות במיוחד. אנשים עם אסטמה עלולים להיות בסיכון להחמרת מצבם. סכנה נשקפת גם לנשים בהריון, מבוגרים בני 65 ומעלה, חולים אחרים במחלות כרוניות, ותינוקות.



מה מומלץ לעשות?
נכון יותר לומר שמומלץ לא לעשות. מי שנמצאים באוכלוסיית הסיכון ויכולים להישאר בבית בזמן האובך, שלא ייצאו החוצה. מי שחייבים לצאת, חשוב שייקחו איתם את התרופות והמשאפים. רוב החולים פועלים על פי חוק החצי, שלפיו חצי מהחולים לוקחים בדרך כלל רק חצי מהתרופות הנרשמות להם. ביום כזה אני מבקש שכל החולים ייקחו את כל התרופות שרשומות להם".



מה עלול לקרות לחולי אסתמה?
מי שסובל מאסתמה חריפה עלול לחוות התקף אסתמטי חריף וגם מי שיש לו אסתמה קלה יותר עלול לחוות התקף באובך".



איזה תרופות לקחת?
"את התרופות הרגילות. לחולי אסתמה חשוב לצאת מהבית עם משאף ותרופות כמו ונטולין, סימביקורט ודומיהן. הצטיידו בהם, זה חשוב".



מה מומלץ לקבוצות הסיכון האחרות שהזכרת?
"לאלה אין טיפול מניעתי. הדרך היחידה היא להמעיט בחשיפה לאובך או לא לצאת בכלל. בכל מקרה, לכולם מומלץ להימנע ממאמץ פיזי בחוץ. ניתן להתעמל, אבל רק בתוך הבית".



מה לגבי חבישת מסיכת פנים?
"מי יכול ללכת עם זה כל היום? אולי חולים, וגם להם זה לא כל כך מעשי. זה עוזר בשוליים ואולי נותן קצת תחושת ביטחון".