"עבורי להגיע לבית הנשיא זה חלום שלא חשבתי שאגשים בחיי ובטח לא באותם רגעים שבהם עמדתי בילדותי מפוחדת מול חייל נאצי אכזרי", כך נשמעה אתמול שושנה קולמר ניצולת שואה בת 96, שהתבשרה כי ביום השואה הבין לאומי החל בשבוע הבא, היא וחבריה מעמותת יד עזר לחבר המתגוררים בבית החם יבקרו במשכן הנשיא ויפגשו עם נשיא המדינה ראובן ריבלין.



בעמותת יד עזר לחבר שמסייעת לניצולי שואה, החליטו, שלא כמו בכל שנה, לעלות במאורגן עם כל דיירי הבית החם ניצולי השואה לירושלים למפגש עם הנשיא.



שושנה קולמר היתה אתמול נסערת מאד מהמסר שקיבלה על ביקור בבית הנשיא ומפגש עם הנשיא עצמו. קולמר ילידת בודפשט שבהונגריה. נלקחה למחנה הריכוז אושוויץ ושם נספו הוריה, אחיה ואחיותיה, כל משפחתם של אביה ואמה. היא היחידה שנותרה בחיים. היא סבלה מרעב וקור נוראי, ממחלות קשות כמו טיפוס, דיזנטריה, דלקת ריאות. נלקחה לעבודות כפיה קשות, הוכתה, הושפלה ועונתה, אבל איכשהו שרדה. הייתה צריכה לנקות בתי שימוש של הגרמנים, סירבה ללכת למרפאה כאשר הייתה חולה כי ידעה שזה הסוף שלה.



בתום מלחמת העולם בהיותה נערה שקלה 22 ק"ג. היא הגיעה לארץ למרות הכל, הקימה משפחה ושרדה. "החלום שעוד נותר לי הוא להגיע לבית הנשיא ושכבוד נשיא המדינה ילחץ את ידי. את התמונה הזו אני מבקשת לשלוח לגרמנים ולהראות להם שניצחנו אותם".


"המפגש עם הנשיא הוא עוד נצחון"

לא רק קולמר זקנת דיירי הבית החם התרגשה, כל שאר האורחים החלו בהכנות הנפשיות לביקור. יהודית רוזנצוויג בת 82 ילידת צ'כוסלובקיה, היא אימא לשלושה ילדים, שמונה נכדים ושבעה נינים. בהיותה בת שמונה, כשפרצה מלחמת העולם השנייה היא ומשפחתה נאלצו לעבור למחנה טרזין. משם אחיה הועבר לאושוויץ, אביה נפטר במחנה ויהודית, אמה ואחותה נשלחו לעבודות פרך.



הם סבלו מתנאי חיים קשים במיוחד. ללא מזון, קור נוראי, מחלות כמו דלקת ריאות, שחפת. משם צעדו את צעדת המוות לברגן בלזן. והשתחררו ברגע האחרון הודות לצבא הרוסי. רוזנצוייג עלתה לארץ, הקימה משפחה אבל את הטראומות אין היא מצליחה לשכוח לעולם. סובלת מסיוטים בלילות. "עברנו לא מעט בחיים אבל כל צעד שעשינו מאז היה ניצחון. מפגש בבית הנשיא עם האיש והסמל של המדינה יעורר הרבה זכרונות אבל מאידך הוא יחזק אותנו מאד. זו תחושתי".



במכתבו ששיגרה תמי סינר מנהלת קשרי החוץ של העמותה לנשיא נאמר בין היתר: "מפגש עם האישיות מספר אחת במדינה זו שמסמלת את ערכיה ואת קיומה לעד בעבור הניצולים ובעבור כל תשוב במדינת ישראל, הוא סוג של עוד ניצחון. המפגש הוא רגע שאותו יחרטו בליבם". עוד נכתב: "הניצולים עברו תלאות וקשיים, עינויים ורדיפות על ידי הצורר הנאצי ושולחיו, רבים מבני משפחתם נספו בשואה ולכן ההגעה לישראל אז נרשמה כניצחון והמפגש עם הנשיא העשירי, הוא עוד רגע היסטורי עבור דיירי הבית החם של עמותת יד עזר לחבר. זה לא סוד שניצולי השואה ומצוקתם קרובה לליבך, ולאורך השנים תמיד סייעת ותרמת לרווחתם בדרכים כאלה ואחרות - ולכן הבקשה של ניצולי השואה עצמם לפגוש אותך יוצאת מהלב".



עמותת "יד עזר לחבר" שהוקמה לפני כיובל שנים ושמה לה ליעד לדאוג לניצולי השואה הנזקקים - ובמסגרת פעילותה היא משכנת ב"בית החם" בתנאים מצוינים כמאה ניצולי שואה - כשבראש סדר העדיפויות שלה עומדת הדאגה להעניק לניצולים כל מה שחסר להם בשלהי חייהם, החל מקורת גג, ארוחות חמות, טיפול רפואי, ליווי של עובדת סוציאלית וכלה בפעילות חברתית כזו או אחרת מקיימת מידי שנה עשרות אירועים. האירוע בבית הנשיא אמור להיות אחד החשובים מאז הקמתה של העמותה.