שרת התרבות והספורט, מירי רגב, חוללה סערה בעולם התרבות כאשר הציעה את חוק "נאמנות בתרבות", שלפיו המדינה לא תממן מוסד תרבות שפוגע בסמליה, מתאר את יום העצמאות כיום אבל או מבזה את דגלה. חוק דומה נוסח כבר לפני מספר שנים וזכה לכינוי "חוק הנכבה". כעת מבקשת השרה ליישם אותו על ידי העברת סמכויות לשלילת מימון ממוסדות תרבות ממשרד האוצר למשרדה. איריס קול מ"רדיו ללא הפסקה 103FM" שוחחה בנושא היום (חמישי) עם הזמר דוד ד'אור שאמר: "אני דווקא בעד מירי רגב. היא עושה דברים מדם ליבה. אני לא תמיד מסכים איתה אבל היא עושה דברים שהיא מאמינה בהם, ולא ממקום טוטליטרי ואנטי-דמוקרטי כמו שמנסים להגדיר אותה".



לדברי ד'אור, התבטאויותיה של רגב הגיוניות: "למה שהמדינה תממן מישהו שרוצה לשרוף אותה? יש בזה איזשהו אבסורד פנימי. זה לא פוגע בזכות הביטוי. תבטא את מה שאתה רוצה, תאמר את מה שאתה רוצה, אבל אין לי כל סיבה לשלם על זה".



 



"אתה מבין שלא מדובר על לשרוף את המדינה, אלא על קטע מהצגה או סרט קולנוע", הבהירה איריס קול, וד'אור התנגד: "אני לא מסכים איתך. אני כן חושב שמדובר על מגמה שבסופו של תהליך מטרתה לפגוע במדינה. ואנחנו רואים מה זה עשה עד כה. העבודה שנעשתה על ידי האמנות 'סו קולד' האנטי-ישראלית עשתה עבודה מצוינת בעולם, ומצבנו לא היה יכול להיות יותר גרוע ממה שהוא היום".

"ומה לגבי מחזה על הנכבה הפלסטינית?" שאלה קול וד'אור השיב: "הנכבה זה משהו אחר. זה צער של אנשים שיכולים להביע אותו. לדעתי זה לגיטימי לחלוטין להביע את כאבם. כל עוד הם לא קוראים באותו מחזה להשמיד את המדינה אז אין לי בעיה עם זה באופן אישי. אין לי בעיה עם ביקורת, אבל אני לא רוצה לממן מחזה שבו שורפים את הסמל שלי, את מה שאני מאמין בו, ואומרים על הבמה שאין לי זכות קיום".

"אני אומר שהפכנו להיות טיפה לא הגיוניים, מרוב הרצון שלנו להיות סובלניים ודמוקרטים", הוסיף ד'אור. "גם בתוך הדמוקרטיה עלינו להישמר, כי אי אפשר להשתמש בדמוקרטיה כדי בסופו של דבר להשמיד אותה או להחריב אותה. המשטרים שמזדהים עם מסרים נגד מדינת ישראל הם משטרים טוטליטריים ואסור לנו לשכוח את זה. הם לא דמוקרטיים. אז בואו נשאל מדוע דווקא משטרים טוטליטריים חשוכים הם אלה שמעוניינים שיעלו הצגות כאלה. מי מחליט לגבי חופש הביטוי? זו שאלה קשה מאוד. בגלל זה יש אנשים שיושבים שם למעלה ואמורים להחליט. בגלל זה אני לא נבחר ציבור ולא מעוניין להיכנס למקום הזה. ההגדרות הן מאוד עדינות. פה הרוב לא קובע. הרוב אף פעם לא קובע", הדגיש ד'אור.

ערך: אסף נבו