ארצות הברית ובריטניה הפעילו תכנית מודיעינית רחבת היקף במטרה לפרוץ ולעקוב אחרי פעולות המל"טים בשמי המזרח התיכון, בדגש על מל"טים ישראליים, כך חשף היום (שישי) אתר האינטרספט. האתר שעוסק בנושאי ריגול ומודיעין פרסם את התחקיר בשיתוף עם העיתון הגרמני הנחשב דר שפיגל.


על פי הדיווח, התכנית שכונתה "אנארכיסט", החלה ב-1998 והצליחה לאסוף מידע על יכולות המל"טים הישראליים ועל פעולותיהם ברחבי המזרח התיכון. כמו כן דווח כי בתכנית בוצעו מעקבים אחרי מל"טים מייצור איראני, של החיזבאללה ושל צבא סוריה.



במסגרת התכנית, יירטו הבריטים תשדורות ששלחו המל"טים למפעיליהם בקרקע ופרצו את הצפנתם. בין התשדורות זוהה מאמץ לזהות חימוש על מל"טים ישראליים, כמו כן, לפי הדיווח, בוצע מעקב אחר תקיפות ישראליות ברצועת עזה, גיחות ריגול בצפון. לפי האתר "זהו סוד ידוע" שמל"טים ישראליים מבצעים סיכולים ממוקדים ברצועת עזה.



פעולות האיסוף בוצעו מבסיס חיל האוויר הבריטי שממוקם באזור הטרודוס שבקפריסין, רכס הררי ממנו סוכנות הביון הבריטית, ה-GCHQ, שעוסקת בפיצוח מסרים, המקבילה ל-8200 הישראלית, עוקבת אחרי המזרח התיכון, טורקיה וצפון אפריקה. דוח של היחידה הבריטית מ-2008 הגדיר את הבסיס ואת המבצע: "גישה זאת היא חסרת תחליף בשביל לשמור על הבנה בנוגע לאימוני ולמבצעי צה"ל, ובכך היא מהווה מפתח להבנת העתיד וההתפתחויות באזור. בזמן משבר, בסיס זה הוא אחת מנקודות הגישה היחידות שמסוגלות לספק מידע עדכני לארצות הברית ובעלות בריתה".



בדוח מופיע חשש אמריקאי מפעולות ישראל, ואף נטען שישראל היא גורם שאחראי לערעור הסדר האזורי. דוח זה מצטרף לדיווחים קודמים על ריגול אמריקאי אל מול בעלות בריתה, כשבשנת 2013 נחשף כי ארצות הברית ריגלה אחרי הטלפונים של, קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. לאחר מכן נשבעה ארה"ב שלא לרגל אחר בעלות בריתה, אם כי הבית הלבן הוסיף להכרזה זאת סעיף הסתייגות בנוגע לבכירים בצה"ל וראש הממשלה, בנימין נתניהו.



מומחי מודיעין בעולם מגדירים את היחסים שבין שירותי המודיעין הישראלים והאמריקאים כ"מסובכים ביותר". עוד הם טוענים כי מצד אחד המדינות משתפות מידע גולמי באופן חסר תקדים ומשתפות פעולה במאמצי סיכול טרור, מצד שני, שירותי המודיעין של שתי המדינות מרגלים אחד על השני באופן תדיר ופועלים באווירה של חוסר אמון. שירותי המודיעין האמריקאים והבריטים וצה"ל לא הגיבו לפרסום.