דייר רחוב הגיע אתמול (חמישי) בבוקר לבית החולים וולפסון כשחום גופו 21 מעלות בלבד. לאחר ניסיונות החייאה, נקבע מותו. האיש, בשנות ה-40 המאוחרות לחייו, הגיע במצב של מוות קליני כשהוא עדיין נושם בטמפרטורת גוף של 21 מעלות, פחות מטמפרטורת המינימום להיפותרמיה החמורה ביותר, כשחום הגוף יורד ל-29 מעלות. "האיש הגיע אלינו היפותרמי וללא רוח חיים", אמר מנהל חדר המיון של בית חולים וולפסון, ד"ר משה שריסט. לדבריו, "לא קבענו מוות. לא עושים זאת עד אשר החולה מחומם. למרות מאמצי החייאה ומאמצי החימום שהביאו לעלייה מסויימת של הטמפרטורה, לא הצלחנו להחזירו לחיים".
 
מעיריית בת ים נמסר כי דייר הרחוב שנפטר היה מוכר לעירייה והתגורר בהוסטלים למשך תקופה, אך לאחרונה סירב לשהות במקום מוגן. גורם בכיר בעיריית רמת גן מסר שהאיש אושפז לאחרונה בבית החולים כתוצאה ממחלה, אך ברח מבית החולים ולאשפוז הנוכחי הגיע לאור מצבו הקשה. "אנחנו מציעים כל השנה קורת גג לדיירי הרחוב, ובמיוחד בחורף, עם דגש על ימי הקור", נמסר מהעירייה.
 

הקורבנות הראשונים של הקור


מנהל בית חולים וולפסון, ד"ר יצחק ברלוביץ', מסר כי "דיירי הרחוב הם אוכלוסייה רגישה מאוד והם הקורבנות הראשונים של הקור. זה נושא כאוב מאוד שנובע מבעיה חברתית, יותר מאשר בעיה רפואית". ברלוביץ' פנה בימים האחרונים לראשי הערים של בת ים ותל אביב בקריאה לדאוג לדיירי הרחוב. לדבריו, "עליהם לפנות אותם למחסה מחומם מוקדם ככל האפשר. לאלה שמסרבים להתפנות, חשוב לדאוג לאוכל ולביגוד חם. אני מבקש להגביר רגישות ואמפתיה. זה חלק מהחובה האנושית שלנו".
 

מנהל חדר המיון של בית חולים וולפסון, ד"ר שריסט, מדגיש בפני הציבור כי למרות שישראל ידועה כארץ חמה, "אנשים לא מקפידים על איטום הבית בצורה טובה, יש שלא מחזיקים מספיק בגדים חמים המתאימים לרמת טמפרטורה קיצונית. קור עז מגיע אלינו פעם בשנה ואנשים לא מודעים לכך שבגדים רטובים מורידים מאוד את טמפרטורת הגוף וגם שתיית אלכוהול מחמיר איבוד חום. הקור גורם לעלייה בהפרשת שתן ולכן חשוב לשתות הרבה". עוד הוסיף ד"ר שריסט כי האוכלוסיות הרגישות ביותר לפגיעות קור הם אוכלוסיות הקצה, תינוקות וקשישים. ההמלצות הן להקפיד על לבוש חם, חימום נאות של הבית ולשמור על קשר וערנות לשינויי התנהגות, כגון אפתיה. כמו כן, מומלץ לאכול אוכל חם ולשתות משקאות חמים.
 

שלושה אושפזו כתוצאה מהיפותרמיה


הקור העז ששרר בימים האחרונים בארץ הביא תוך 24 שעות לאשפוזם של שלושה אנשים כתוצאה מהיפותרמיה בבית חולים וולפסון, כאשר שלושתם הגיעו לבית החולים במצב קשה מאוד כשהם סובלים מירידה דרמטית ומסוכנת של טמפרטורת גוף, ובהם גם דייר הרחוב. שני המאושפזים האחרים הם אדם בן 88 שניתק הקשר עמו, וכשהגיעו לדירתו מצאו אותו שרוע על הרצפה כשהוא סובל מהיפותרמיה, ככל הנראה כתוצאה מדלקת ריאות שאובחנה בהמשך בבית החולים. כמו כן, הגיעה למיון בוולפסון אשה בת 95 הסובלת מטמפרטורת גוף נמוכה במיוחד. מעיריית תל אביב נמסר בתגובה לקריאה של מנהל בית חולים וולפסון כי בכל חורף נערכת העירייה לקור ומספקת גגונים מחוממים במזרח העיר לדיירי הרחוב, כאשר לאלה המסרבים להתפנות מסופקים שמיכות חמות. 
 
איציק שמולי, יו"ר שדולת הגמלאים וניצולי השואה בכנסת אמר: "בחורף הזה הממשלה הפקירה לגמרי את הקשישים לסבול מהקור העז, למרות הידיעה שרבים מהם בקושי שורדים מתחת לקו העוני ואין להם אפשרות לחמם את ביתם. הדוחות האחרונים מראים שקו העוני שאינו זר לקשישים כבר נותן את אותותיו ו-40% מהם אינם משתמשים באמצעי חימום בגלל עלות החשמל, פשוט כי הם צריכים לחסוך פרוטה ועוד פרוטה לאוכל או לתרופה. בכוונתי לקדם הצעת חוק שתגדיל את מענק החימום של הביטוח הלאומי, כדי שהקשישים יוכלו להתגונן בפני הקור בחודשי החורף. זו חובתנו המוסרית לדאוג לרווחת הקשישים שלנו בשנים האחרונות לחייהם".