ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני), יו"ר הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפותו לציבור, דורשת משר החינוך נפתלי בנט להוסיף לספר האזרחות החדש פסקה שבה יצוין כי ראש הממשלה יצחק רבין נרצח בגלל הסתה שהובלה על ידי ראשי הימין דאז, ובראשם בנימין נתניהו.



במכתבה לשר בנט כתבה ח"כ שפיר כי הפנייה אליו נועדה "לתקן טעויות בוטות שנפלו בגרסת 2016 לספר "להיות אזרחים בישראל" המשמש ללימודי אזרחות". היא ציינה כי בשבועות האחרונים התפרסמו ביקורות חריפות של אנשי חינוך והוראות אזרחות על טיוטת הספר, נוכח אי דיוקים היסטוריים וטעויות חמורות שנפלו בו. 
 
מחר תקיים הועדה בראשותה דיון בספר ועל כן היא פנתה ללשכת השר בדרישה לשלוח לוועדה את טיוטת הספר כדי לקיים דיון מהותי בתוכנית. "בין הטעויות שנפלו בספר", כותבת ח"כ שפיר, צוין בו כי "ההסתה הקשה והחמורה שקדמה לרצח רבין לא הובילה לרצח עצמו". לדבריה "ברור לכל כי ככל שאכן כך מתוארים הדברים, מדובר בהטעיה של ציבור התלמידים ועיוות היסטורי מהמעלה הראשונה".

דורשת לתקן את הספר. בנט. צילום: ששון תירם
דורשת לתקן את הספר. בנט. צילום: ששון תירם

 

על רקע זה היא דורשת מהשר בנט כי "טרם הדפסת הספר, יתוקן הוא כבר בגרסתו הנוכחית, ויובהר במסגרתו כי רצח ראש הממשלה יצחק רבין נבע מהסתה, תוך שהספר יעמוד על התנאים ההיסטוריים והפוליטיים שהובילו להסתה זו ואפשרו אותה, לרבות הובלתה במישרין ובעקיפין על ידי ראשי מחנה הימין, ובהם ראש האופוזיציה דאז, וראש הממשלה כיום, בנימין נתניהו". 
 
"עניין זה דחוף בעיקר בתקופה זו, שבה ההסתה משתוללת הן ברשתות החברתיות והן בשיח הפוליטי. חשוב שבימים כאלה תלמידי ישראל יכירו את ההשלכות הטרגיות אליהן היא עלולה להוביל, וילמדו לזהות את סימניה המקדימים במציאות הפוליטית העכשווית. לכן, כדי להעמיד דברים על דיוקם, נדרש האזכור הבא בספר האזרחות: "ראש הממשלה יצחק רבין נרצח בעקבות גל הסתה ואלימות פוליטית שמקורו בימין בראשותו של בנימין נתניהו, יו"ר האופוזיציה דאז, לימים ראש ממשלת ישראל". 
עוד הוסיפה כי "אין באמור במכתבי זה כדי להכשיר, ולו כזית, את החומרה הרבה שישנה במעורבות האישית של שר החינוך ואנשי אמונו בהכתבת תוכני הלימוד המקצועיים. התנהלות זו, הרווחת באחרונה, במסגרתה גורמים פוליטיים מבקשים להטיל אימים על גורמי המקצוע ולהכתיב להם את דרכי פעולתם, פסולה היא מיסודה. אלא משבחרת להתערב באופן אישי בתוכן המקצועי של ספרי האזרחות, עליך מוטלת באופן אישי האחריות למניעת הטעייה של ציבור התלמידים, בפרט בנושא כה חשוב לשרידותה של הדמוקרטיה הישראלית, הוא רצח ראש הממשלה יצחק רבין". 
כאמור ח"כ שפיר דורשת ממשרד החינוך להעביר אליה עד מחר העתק של הגרסה החדשה לספר האזרחות כפי שהייתה במועד הפרסום בתקשורת שבו נחשפו פרטים על הטיוטה השנויה במחלוקת. טיוטת התוכנית לשינוי בסל התרבות בנוסחה המקורי וכן פירוט תוכניות של משרד החינוך לתמיכה בארגוני היהדות הפלורליסטית בתקציב 2015-2016.