אתמול פורסם מחקר מטריד לפיו תינוקות באזור חיפה נולדו עם ראשים בהיקף הקטן ב-20-30% יחסית לתינוקות באזורים אחרים, ככל הנראה בשל זיהום האוויר באזור, המגיע מהמפעלים המזהמים. ד"ר תרצה יואלס מהמרכז לחקר התפתחות הילד באוניברסיטת חיפה, אמרה לגבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "מה שמשפיע על גודל הראש של תינוק זו הרעלה. המחקר עוד לא פורסם, אבל עצם זה שנמצאה כזו תוצאה והיא נראית על פניו בתקשורת, זה ממצא מאוד מדאיג. להגיד שזיהום אויר פוגע בהיקף הראש של ילדים זה אומר שהזיהום הופך להיות חומר חודר שליה, שמשפיע על התפתחות העובר, וזה חמור שזיהום משפיע עד כדי כך על העובר. בואו נהיה זהירים ולא ניצור פאניקה, כי אנחנו לא יודעים מה המשמעות של הדברים אבל אם לחוקרים עצמם יש מחקר-אורך שיכול להצביע על המשמעות זה מאוד חשוב".



"אני בעד ליצור פאניקה", אמר גזית, "כי כשלא יוצרים פאניקה הכלבים נובחים והשיירה עוברת. מה המשמעות של תינוק עם גולגולת קטנה לגבי יכולות קוגניטיביות או התפתחויות?" "אין לי תשובה חד משמעית", השיבה ד"ר יואלס. "יש מספר סיבות לכך שילד נולד עם היקף ראש קטן, לפעמים זה גנטי. ראש קטן זה אומר שגם המוח קטן, אין לנו עדיין מושג מה ההשלכות לכך ואם זה יכול לדוגמא לפגוע ביכולות למידה". "שאלתי נוירולוגים והם לא יודעים להתמודד עם השאלה", אמר גזית, ויואלס הסכימה: "גם לנו הפסיכולוגים אין עדיין ידע. זו סיבה טובה לעשות מחקר אורך ולבדוק. האם הילדים האלה יצליחו להתפתח בצורה תקינה? אין לנו מושג. אבל המחקר עליו מדברים עושה תחושת בטן לא נוחה גם אם אין לנו עדיין תשובות על ההשפעות ההתפתחותיות של ילדים. ממצא כזה הוא נורה אדומה מאוד גדולה. לטווח הרחוק זה משנה לנו מאוד".
 

"צריך ליצור מודעות ולהגיד שדי, מספיק, לא יכול להיות כזה זיהום אוויר", הדגישה הדוקטור. "ואני לא בטוחה שבתל אביב זיהום אוויר לא פוגע בהיקף הראש. אין לנו השוואה למקומות אחרים בארץ. זה לא נותן פטור לחיפה להתמודד עם מה שקורה לה. אין סיבה מתוקנת בעולם שאיזור תעשייתי כזה מזהם ומסוכן יישב במרכז אוכלוסיה. זה לא תקין והיה צריך כבר מזמן להעביר משם את בתי הזיקוק והמפעלים הפטרוכימיים. הסרטן שכבר נחשף היה יכול להיות יופי של סיבה".
 
גזית הזכיר ששיעור התחלואה בסרטן לימפומה וריאות גדול בחיפה עד פי חמישה מהממוצע הארצי, וד"ר יואלס, תושבת העיר, הסכימה: "הסרטן בחיפה חוגג וזה חמור וצריך להתייחס לזה בחומרה. אני גרה בחיפה וזה פחד מוות". "אז למה את גרה בחיפה?", הקשה גזית, ונענה: "תסדר לי עבודה בתל אביב, אבל גם שם לא בדקו מה קורה. אם המחקר הזה הוא עוד משהו שיכול לזעזע את אמות הספים של הממשלה ועיריית חיפה להזיז את בתי הזיקוק ממרכזי האוכלוסייה, אז הרווחת את לחמך להיום".