שר הבריאות יעקב ליצמן והשר להגנת הסביבה אבי גבאי, זימנו את עורכי המחקר באוניברסיטת חיפה להצגת ממצאיהם שחשפו כי ייתכן וקיים קשר בין הקרבה לבתי הזיקוק והמפעלים בעיר, לתחלואה יוצאת הדופן. בפגישת שני השרים אמש עלה כי הממצאים במחקר אינם סופיים.



גורמי המקצוע במשרד הבריאות והגנת הסביבה, העלו הערות מקצועיות רבות ביחס למתודולוגיה הניתוחית במחקר והממצאים שעלו כתוצאה מהם. גורמי המקצוע במשרדי הבריאות והגנת הסביבה מסרו כי הם מעריכים את העבודה הרצינית וכמו בכל מחקר מדעי יש שלב של תיקוף המחקר שאותו צריך לבצע כעת. על מנת לחזק את ביטחון הציבור במחקר החליטו שרי הבריאות והגנת הסביבה לקחת אחריות מלאה על המחקר והליווי הצמוד שלו.



ארגוני הירוקים הגיבו כבר אתמול לתוצאות המחר והיום עמותת "אזרחים למען הסביבה" התייחסה להודעות השרים גבאי וליצמן: "מברכים על ההתייחסות האחראית של השרים ליצמן וגבאי. הגיע העת לקחת אחריות על המחקר הזה ולהבטיח שהליווי שלו יעשה באופן מקצועי ומהימן. זו אחריותה של המדינה כלפי תושבי מחוז חיפה והצפון שסובלים את המחדלים של ממשלות ישראל לדורותיהם. חשוב להדגיש שתכנית הממשלה, להגדיל את התעשיה ובתוך כך לקיים מחקר אפידמיולוגי שממומן על ידי המזהמים העיקריים של האזור היא שערוריתית. המחקר נוהל תוך ניגוד עיניינים מובנה ולחץ בלתי הגיוני על החוקרים".



"התרענו על הסכנות"


ארגון "מגמה ירוקה" הגיב גם הוא להודעת שרי הגנת הסביבה והבריאות: "אנחנו לא קונים את ההצגות של השר גבאי, חודשים שהתרענו על הסכנות, נפגשנו איתו והצגנו ממצאים. הרגשנו שגבאי מעדיף להתעסק בפרטים הקטנים במקום לקחת אחריות על הבעיות הגדולות והאמיתיות שהביאו לתחלואת הסרטן".



עוד מסרו כי "השר גבאי הוא אדם קשוב, יודע ליצור אמפתיה ואיננו מטילים ספק ברצונו לטפל במגפת הסרטן בחיפה, אבל חודשים שפעילים שלנו, כמו גם מומחים מטעמנו, שאספו שורה ארוכה של ממצאים המוכיחים את הקשר הישיר בין בז"ן לסרטן, קיימו שיחות, הציגו מצגות ונפגשו עם גבאי ויועציו, הצענו לו תוכנית הבראה המפרטת את הדרך המלאה ליציאה מהמבוי הסתום הזה, אבל ברגע האמת גבאי מעדיף לטפל בפרטים הקטנים נוסח שעות נסיעה של משאיות במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית: עצירת שלוש התוכניות: הרחבת בז"ן פי שלושה, מניעת הקמת נמל דלקים ומתחם פטרוכימי נוסף בשם 'קרקעות הצפון', מי שהגיע מהמגזר העסקי לעשות סדר ולהביא תפיסת עולם חדשה למציאות החונקת אותנו שנים, לא עומד במבחן".



"אנחנו, ארגוני הסביבה והחברה, תושבי חיפה והסביבה נאבקים שנים ארוכות בעסק המסוכן הזה, ללא התערבות הגורמים האחראים, כמו השרים גבאי וליצמן לא יהיה כאן שינוי אמיתי, התקשורת תעבור לנושא הבא על סדר היום ואנחנו נמשיך לשלם את המחיר שעולה לנו בחיי אדם", אמרו ב"מגמה ירוקה".



הצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת הכשלים שהובילו לתחלואות במפרץ חיפה


כזכור, אתמול סיעת "יש עתיד" יחד עם סגן ראש עירית חיפה קיימה ישיבת סיעה מיוחדת על רקע פרסום הממצאים המדאיגים על רמות הזיהום בעיר חיפה והפגיעה בילדים. במהלכה הודיעו חברי הסיעה כי יקדמו יחד עם נציגי העיר חיפה הצעת חוק להורדת רמות הזיהום בחיפה ובסביבותיה. כמו כן, חברת הכנסת יעל כהן פארן, נציגת התנועה הירוקה ב"מחנה הציוני", הגישה אתמול הצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת הכשלים שהובילו לתחלואות במפרץ חיפה. סיעת המחנה הציוני תומכת בהצעה והיא תעלה להצבעה בכנסת עוד ביום רביעי הקרוב.



בתוך כך, ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת תקיים ביום שני בשבוע הבא, דיון לאור ממצאי המחקר המדאיג. "הנתונים שהוצגו מדהימים", אמר יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם (הליכוד): "הממצאים מאששים את החששות עליהם מתריעים התושבים זה שנים. המדינה חייבת לקחת אחריות על בריאותם של תושבי המפרץ, במיוחד לאור העובדה שמדובר בפגיעה בדור העתיד".



מנגד, מי שלא מתרגש מפרסום ממצאי המחקר הוא ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שהתייחס אתמול לדברים בראיון ל"בוקר טוב ישראל" עם אסף ליברמן. "אין עוד נתונים, אין עוד השלמה, לא הובא לידיעתנו דבר, אנחנו 12 ראשי ערים שלא יודעים דבר על מה שאתם מדווחים. אין לנו שום מושג לאיזה כיוון זה הולך, איך אתה מתייחס לרבע מחקר שמדליפים ממנו?! נראה לך שזה הגיוני ורציני?", אמר יהב.