ועדת הבריאות אישרה היום (רביעי) תקנות שהגישו שרי החקלאות והבריאות, לפיהן יופחתו הרמות המותרות של חומרי הדברה במזון ובתוצרת חקלאית; 16 חומרים, בהם אנדוסולפן, נאסרו לחלוטין לשימוש, וב-20 חומרים נוספים, כמו זרחנים אורגניים, צומצם השימוש באופן משמעותי. במקביל אושרו חומרים חליפיים הנחשבים ידידותיים יותר לאדם ולסביבה. 


שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן, מחתה על המשך התרה חלקית של שימוש בזרחנים אורגניים וקראה להחמיר עוד את התקנות, לפי הסטנדרטים החמורים ביותר בארה"ב ובאירופה. "האגס והבצל, לדוגמה, סופגים כמויות חומרי הדברה גדולים באופן משמעותי. לבצל הירוק מותר שימוש באזוקסיסטרובין ברמות 15 חלקים למיליון, לעומת אבטיח שמקבל 0.01. לאגס מאושרות רמות גבוהות פי 20 של אזוציקלוטין לעומת עגבנייה. גם עשבי התיבול כמו עירית ושמיר סופגים כמויות חומרים גבוהות באופן משמעותי. לא אכפת לי שיהיו פחות אגסים או שייראו פחות טוב, העיקר שבריאות הציבור תישמר".

שרית כספי אורון מארגון "אדם טבע ודין" חיזקה את דברי גרמן: "בכל העולם מתעדכנות התקנות כמעט מדי יום, וכאן לוקח זמן רב. אפשר לגדל משמשים ואפרסקים גם בלי זרחנים אורגניים". כספי אורון קראה להגברת השקיפות של פעילות הוועדה הבין משרדית לנושא חומרי הדברה בשאריות מזון. בתגובה אמרה עו"ד תמי מור ממשרד החקלאות כי בוועדה יושב נציג ציבור ויש דיונים חסויים בשל רישום תכשירים "סודיים", כהגדרתה

נציג האיחוד החקלאי ירון סולומון הגיב לדברים: "עברנו כברת דרך ארוכה במציאת תחליפים לחומרים המסוכנים. אלה התקנות הכי מחמירות שיש, קשה לנו איתן, אבל אנחנו יודעים שהן טובות לכולם". בתגובה אמרה טוקסילוגית ראשית במשרד הבריאות, ד"ר תמר ברמן: "אנחנו מעוניינים שכמות הפירות והירקות תהיה גדולה ותיראה טוב, על מנת לעודד את צריכתם למען בריאות הציבור".

מנהלת הרישוי של "אדמה מכתשים", ליאת לביא, ציינה כי בעשבי תיבול יש שמנים אתרים שסופחים את החומרים. "באירופה יש רמות הרבה יותר גבוהות מזה", אמרה. הממונה על פיקוח תכשירי הדברה במשרד החקלאות, אטל שפרוט, אמרה כי גם בארה"ב ובאירופה מותר שימוש חלקי בזרחנים אורגניים. "עשינו הערכת סיכונים מחודשת, עקבנו אחר הנהוג בעולם וצמצמנו את השימוש", הוסיפה.