משרד הבריאות מקיים בימים אלה דיונים במטרה לגבש הנחיות מפורטות להתייחסות עבור אנשים השבים מארצות הנגועות בנגיף הזיקה. בהמלצות שפרסמו הערב (שלישי) במשרד הבריאות נכתב כי לנשים הרות או שמתכננות הריון בתקופה הקרובה, מומלץ לשקול דחיית נסיעה לאזור עם הדבקה מתמשכת בנגיף זיקה.



כמו כן נכתב כי לאישה המבקרת באחת המדינות במרכז ובאמריקה הדרומית (כולל האיים הקריביים), איי הים השקט, וקייפ ורדה לחוף במערב אפריקה, מומלץ להימנע מכניסה להריון במהלך ביקורה וכן במשך ארבעה שבועות מעזיבת האזור שבסיכון.



עוד המליצו במשרד הבריאות לנוסעים למדינות אלו, להשתמש באמצעים לצמצום הסיכון לעקיצת יתושים כגון: מריחה של חומר דוחה יתושים, לבישת חולצות עם שרוולים ארוכים, מכנסיים ארוכים, כובע, ולינה בחדרים מרושתים ומרוססים או ממוזגים, או תחת כילה מרוססת בקוטל יתושים. עוד הוסיפו כי יש להימנע מתרומות דם 28 יום מעזיבת האזור בסיכון. לאחר מכן אין מניעה לתרום דם, בכפוף לשאר ההנחיות החלות על תורמי דם.




ארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום עולמי בשל נגיף הזיקה



ההצהרה של משרד הבריאות מתווספת להכרזה של ארגון הבריאות העולמי שהכריז אתמול על מצב חירום עולמי בשל נגיף הזיקה. המחלה, שמועברת באמצעות יתושים נקשרה לאלפי מומים בלידות בברזיל והיא מתפשטת במהירות.



ההחלטה הועברה בהמלצת ועדת מומחים לסוכנות מטעם האו"ם, בעקבות ביקורת על תגובה מהוססת עד כה להתפרצות המחלה. המהלך אמור לסייע לפעולה מהירה במאמץ בינלאומי ולקידום המחקר בנושא. בשבוע שעבר טען ארגון הבריאות העולמי כי נגיף הזיקה התפרץ בקצב אדיר ליותר מ-20 מדינות בדרום ומרכז אמריקה.



אשה בהריון בדרום אמריקה. צילום: רויטרס
אשה בהריון בדרום אמריקה. צילום: רויטרס



נגיף הזיקה אשר מתפשט באמריקה הדרומית מעורר בהלה ברחבי העולם. המחלה שמתגלה לרוב אצל נשים הרות, פוגעת בהתפתחותו של העובר כראוי במהלך חודשי ההיריון. מהי הדרך היעילה להתגוננות נגד הנגיף ומה לעשות במידה ונדבקים? תשובות לשאלות החשובות.



הנגיף מתפשט באמצעות עקיצת יתוש ה־Aedes albopictus או יתוש הנמר האסייתי שנמצאים גם במקומות שאינם בארצות הנגועות. בעונות החמות עלול הנגיף להתפשט בכל ארץ שחיים בה היתושים הללו. ההתפשטות נעשית רק באמצעות מטיילים שנדבקו בארץ שבה שכיח הנגיף ושבו איתו לארצותיהם.



מאחר שאין טיפול במחלה או חיסון נגדה, הדרך היחידה להתגונן היא להימנע מנסיעה לאזורים שבהם הנגיף פעיל. אם בכל זאת נוסעים לארצות אלה, ארגון ה־CDC ממליץ לנקוט מרב אמצעי הזהירות מפני עקיצות, ובהם שימוש במשחות דוחות יתושים, לבישת בגדים ארוכים ועבים שיכולים לחסום עקיצות יתושים ושינה בחדר סגור וממוזג עם מיזוג אוויר בחברת אנשים נוספים. נוסף לכך מומלץ לא להסתובב בחוץ בשעות הבוקר המוקדמות ובשעות בין ערביים, שהן שעות הפעילות של היתושות הנקבות, שהן אלה שעוקצות.