משרד הקליטה והסוכנות היהודית מעריכים כי בשנה הקרובה יעלו מצרפת לישראל כ- 10,000 יהודים. הנתונים הוצגו במסמך שהועבר לוועדה ובו צפי כללי לעליה מכל רחבי העולם. בנוסף מעריכים בסוכנות היהודית ובמשרד הקליטה כי בשנה הקרובה יעלו 3,200 מארצות הברית, 7,000 עולים מרוסיה ו-7,400 מאוקראינה. כך עולה היום (רביעי) בדיון בוועדת הקליטה בכנסת. 



יצוין כי בשנה שעבר נרשם שיא של ה-15 השנים האחרונות בעלייה לארץ, עם למעלה מ-30 אלף עולים. השנה עשוי השיא להישבר בשל הצפי לעלייה של 10,000 יהודים מצרפת לבדה. 



בדיון היום בוועדת הקליטה נתגלעה מחלוקת לגבי חתך העלייה מצרפת. לדברי מנהל מרכז רבני אירופה, אריה גולדברג, רוב העולים מצרפת בשנה האחרונה הם אנשים מבוגרים, בעלי משפחות ודירות בארץ – ולכן לא ניתן עדיין לדבר על נהירה לארץ. החסם העיקרי הוא כלכלי, קהילתי ותרבותי ואחריו המצב הביטחוני הקשה בארץ. אחראית עליית-מצוקה בסוכנות היהודית, אריאל דיפורטו, השיבה לו כי הנתונים אינם נכונים. לדבריה רק 21 אחוזים מ-8,000 עולי צרפת השנה הם מבוגרים, ורובם המוחלט הם בני משפחות צעירות עם ילדים. לדבריה, נרשם גידול של 25 אחוזים בעלייה מבלגיה, ומאירופה בכלל עלו בשנת 2015 כ-10,000 יהודים.




"לא מומש עדיין מלוא פוטנציאל העלייה מצרפת"



שרת הקליטה לשעבר, סופה לנדבר, אמרה בדיון כי "לא מומש עדיין מלוא פוטנציאל העלייה מצרפת, ויכולנו להגיע ל-15,000 עולים השנה ולא רק ל-8,000. התשובה הטובה ביותר למתקפות האנטישמיות היא קליטה טובה יותר, ולבירוקרטיה אין מקום במשימה הלאומית הזו".



מנהל תחום המאבק באנטישמיות במשרד התפוצות, יוגב קרסנטי, מסר כי השנה שעברה הייתה שנת שיא במתקפות אנטישמיות, בעיקר על ידי מוסלמים באירופה, כאשר רובן אינן מתבצעות על ידי הפליטים אלא על ידי מוסלמים שנולדו והתחנכו בארצות אירופה. לדבריו, למרות שיהודי צרפת מהווים אחוז אחד מכלל האוכלוסייה, 63 אחוזים מהם חוו אנטישמיות, יותר ממחצית מהם שוקלים הגירה, ומתוכם 43 יעלו לישראל, ו-43 יעדיפו את בריטניה, קנדה וארה"ב.