מחקר שנערך בברזיל והתפרסם במגזין רפואי נחשב באירופה מתיימר לנבא כמה שנים נותרו לאדם לחיות, לפי היכולת הפיזית שלו לבצע תרגיל שעיקרו קימה מישיבה לעמידה בשילוב ידיים, מבלי לגעת ברצפה. מדובר במדד ליציבות, כוח וגמישות, שכביכול מנבא כמה זמן נשאר לנו לחיות. כך למשל, מי שמצליח לבצע את התרגיל מבלי שידיו יגעו ברצפה, יחיה 6 שנים נוספות מעבר למה שייעד לו הגורל. גבי גזית שוחח בנושא ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם ד"ר דליה נבות מהאקדמיה למצוינות בספורט, שבמרכז לרפואת ספורט במכון וינגייט. 
 

;מנקודת מבט קצת יותר רחבה, הרבה מחקרים מצביעים על קשר מאוד חזק בין כושר גופני לתוחלת חיים", אמרה ד"ר נבות. "יש כל מיני מדדים להערכת כושר גופני, כמו מבחן הליכה למשך 6 דקות, או מבחן של מספר קימות וכריעות בחצי דקה. המחקר החדש בדק מדדים של יכולת כוח, ולא מדדי לב או כושר אירובי. בניסוי הזה לא מספיקות רק רגליים חזקות, אלא גם שיווי משקל, ושלא יהיו לך בעיות ברכיים, או בפרקי הירך, ויש קשר לאיזושהי יכולת גופנית. הוא מצא איזשהו מתאם בין יכולת של ביצוע התרגיל הזה לתמותה מוקדמת. כמובן שלא מדובר בהוכחה חד משמעית או מבחן שמבטיח לנו משהו".


 

גזית ציין שלפי המחקר מי שצובר 5 נקודות שליליות מתוך עשר שאפשר לצבור בביצוע התרגיל, הוא בעל סיכון כפול למות ב-6 השנים הקרובות, וש"זה נשמע מטורף". "כמו בהרבה מחקרים יש פה עניין של חתך סטטיסטי", הסבירה ד"ר נבות. "הם עשו את המבחן לכך וכך אנשים, בדקו את המתאם לתמותה מוקדמת, ומצאו מובהקות סטטיסטית על הנתון הזה. האם מכאן אנחנו יכולים להפוך לנביאים? כמובן שלא. אפשר להגיד אמירה כללית שמי שבכושר גופני טוב יותר צפויים לו חיים ארוכים יותר, שזה בדוק בצורה מאוד מקיפה על מיליוני אנשים בעולם".

ערך: אסף נבו