"אנחנו יודעים שעוד רגע יידומו הרעשים והסערה תשכך, הרי כך התנהל השקט התעשייתי במפרץ במשך שנים: בעצימת עיניים", קובלת ליאורה אמיתי, חברת עמותת "אזרחים למען הסביבה" בחיפה. "גם הממשלה, גם הרשויות המקומיות, גם המפעלים וגם התושבים העדיפו ועודם מעדיפים לעצום עיניים, אף ואוזניים מול כל תמרורי האזהרה. זה הופך את כולנו לאשמים". 



מחקר של אוניברסיטת חיפה שדלף בחלקו השבוע העלה כי היקף ראשם של תינוקות במפרץ חיפה קטן ב־20%־30% מזה של תינוקות ממקומות אחרים בארץ. "יש בפירוש קשר בין זיהום אוויר לתחלואה", אמר אז פרופ' מיכה ברתנא מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה. 
 
בישיבה שנערכה בבניין העירייה יומיים לאחר פרסום הממצאים, טען פרופ' איתמר גרוטו, מומחה בבריאות הציבור, שממוצע היקף הראש בחיפה זהה לממוצע הארצי, העומד על 34.68 ס"מ לבנים ו־34.09 ס"מ לבנות. באותה ישיבה השתתף גם פרופ' בוריס פורטנוב, ממובילי המחקר המדובר שהבהיר ששלב המחקר עדיין לא הסתיים ואת הממצאים הם יעבירו לוועדה מקצועית בחודש מרץ. 
 

זו לא הפעם הראשונה שחיפה סוערת בשל ממצאי מחקרים שעוסקים בקשר שבין תחלואה לזיהום אוויר. לפני כעשרה חודשים הרוחות התלהטו בעיר בעקבות ממצאי מחקר שפרסם משרד הבריאות ולפיו מספר הילדים הלוקים בסרטן גבוה יותר במפרץ חיפה מאשר בערים אחרות, ומחצית מהמקרים הללו מקורם בזיהום האוויר שבאזור. שבוע אחד נדרש למשרד הבריאות עד שחזר בו מדבריו וקבע: אין תחלואה עודפת. 
 
בישיבת המועצה שנערכה השבוע הבהיר פרופ' פורטנוב כי אזור מפרץ חיפה לא חריג בתחלואת הסרטן של תושביו. עוד הוא אמר כי נמצאו בתוככי העיר חיפה מספר שכונות שבהן שיעורי התחלואה גבוהים יותר מבשכונות אחרות. הקשר סביבתי, הוא הסביר, אבל לא בהכרח קשור לזיהום האוויר. "באופן כללי מצאנו שמצב זיהום האוויר בחיפה יציב וטוב יותר מאשר במטרופולינים אחרים", הוא הוסיף. "המדדים שנבדקו נמוכים מאלה שבתל אביב ודומים למדדים שבאזור חדרה". 
 
המפעלים במפרץ חיפה. צילום: שי לוי, פלאש 90
המפעלים במפרץ חיפה. צילום: שי לוי, פלאש 90

 
לאור הממצאים שאינם חד־משמעיים נשאלת השאלה: האם כפי שטוענים גורמים באזור מפרץ חיפה, מאחורי הדלפת המחקרים עומדים גורמים אינטרסנטיים שמבקשים כך להשיג לעצמם מימון להמשך המחקר, או שטובת הציבור עומדת מעל הכל.    
 
"עבודות אפידמיולוגיות בנושא זיהום האוויר ומחלות ריאה הראו שיש קשר ישיר בין זיהום תעשייתי לעלייה בסיכון להופעת סרטן ריאה ולעלייה בתחלואה ובתמותה ממחלות ריאה חסימתיות כרוניות", אומר ד"ר יוחאי אדיר, מנהל מכון הריאות בבית החולים כרמל ומנהל המרפאה למחלות ריאה במחוז חיפה והגליל של הכללית. "גם זיהום במרכזי אוכלוסייה צפופים מגזי פליטה של התחבורה הפרטית והציבורית, מהווה גורם סיכון למחלות ריאה. יש מגוון רב של מזהמים, והסיכון לגוף האדם תלוי בגודל החלקיקים ובהרכבם הכימי".
 
האם הבהלה שהתפשטה השבוע בקרב תושבי חיפה מוצדקת? 
"המחקרים האחרונים צריכים להדליק נורה אדומה אבל לא לעורר פאניקה, כי היסטריה בטיפול בבעיות כה מורכבות לא תורמת לשום דבר. בנושא המקומי איני מכיר עבודות שהראו שיש קשר ישיר בין זיהום האוויר בחיפה לבין העלייה בסיכון למחלות ריאה, אך מנגד יש את הנתונים הסטטיסטיים שמראים שבחיפה שיעור החולים בסרטן ריאה ובמחלות ריאה כרוניות גבוה משמעותית בהשוואה לאזורים אחרים בישראל. 
 
"גם אם יתבררו פרטים מהמחקר שיקלו עם הקביעה הראשונית, וגם אם הרשויות יטענו שלא נמצא קשר ישיר לזיהום האוויר; אין זה פוטר את הרשויות המקומיות מלטפל בנושא החשוב הזה בכל האמצעים הנדרשים. אנו יודעים כיום שלפחות סטטיסטית שיעורי התחלואה הנשימתית בחיפה גבוהים בצורה מדאיגה, וזה דורש מהמשרדים השונים בממשלה לטפל בכך בצורה מקיפה, כולל אכיפה ללא פשרות של התקנות השונות למניעת זיהום האוויר".

האם במחלקה שאותה אתה מנהל בבית חולים כרמל בחיפה ישנם יותר חולים הסובלים ממחלות נשימה לעומת מחלקות דומות בבתי חולים אחרים בארץ? 
"אין לנו נתונים כאלה. אבל אנחנו בהחלט רואים שבימים של עלייה בזיהום האוויר, כמו בימי האובך הקיצוניים והממושכים שחווינו בחודשים האחרונים, נרשמת עלייה משמעותית בפניות למרפאה של חולים עם מחלות ריאה כרוניות עקב החמרה במצבם". 
 
לעומת ד"ר אדיר, בכירים נוספים בעולם הרפואה העדיפו להתראיין לכתבה בעילום שם. כמו למשל אחד המומחים בארץ למחלות ריאה שאמר "מדובר כאן בפרסומים אינטרסנטיים, והאמן לי אני יודע על מה אני מדבר". 
 
הפגנה של תושבי חיפה במהלך ישיבת העירייה
הפגנה של תושבי חיפה במהלך ישיבת העירייה

 
ומה לגבי המחקר שבחן את היילודים שהיקף הגולגולת שלהם קטן? 
"מדובר בקשקוש. עישון של אם במהלך ההריון, למשל, יכול להביא ללידה של ילד קטן יותר. במקרה הזה מדובר בזיהום ישיר ולא בזיהום אוויר שספק אם הוא משפיע בכלל. הרי לא כל היום אותן נשים הריוניות מסתובבות ברחוב, ולא כל זמן שהן ברחוב יש זיהום אוויר. בקיצור, יש כאן פאניקה מיותרת".
גם פרופסורית בגימלאות, מומחית למחלות ריאה מאחד המרכזים הרפואיים הגדולים, התייחסה בביטול לממצאי המחקר. "אני לא מתייחסת לטרנדים ולהיסטריה, או למישהו שמחפש סקופ על גבנו", קבעה נחרצות. "אם היה מדובר בפרסום בירחון מדעי, הייתי מתחילה לדאוג, אבל מדובר במקבץ הבלים, שלא ייקח זמן עד שיתברר כהבל הבלים". 
 
באותו אופן התייחס לפרסומים מומחה לאם וליילוד בבית חולים בחיפה. "מדובר בבדיחה", הוא קבע. "קשה לדעת אם תופעת הראש הקטן היא תוצאה של פגם גנטי, עישון במהלך ההריון או גורמים אחרים". 
 
לעומת המומחים, רבים מתושבי אזור מפרץ חיפה מודאגים מהמצב וחוששים לעתידם ולבריאותם. אמיתי, שייסדה וניהלה את "הקואליציה לבריאות הציבור", לא בוחלת במילים קשות כשהיא נדרשת לעניין. "המשרד להגנת הסביבה מתפקד מאז הקמתו ובמשך שנים כמשרד להגנת התעשייה", היא טוענת. "משרד הבריאות ידע במשך שנים על נתוני התחלואה המבהילים, אבל מעולם לא יזם מחקר עומק שייתן לתושבים תשובות ויסביר להם מדוע הם חולים ומתים יותר, ומדוע הם מולידים תינוקות עם מומים יותר מבכל מקום אחר. 
 
"כולם יודעים את הנתונים אבל לא מוכנים לדבר על הקשר הברור בינם לבין הפיל שבחדר. אחר כך אישרו לפיל שבחדר לגדול עם אזור תעשייה נוסף ליד בתי הזיקוק והרחבה של בתי הזיקוק, ועוד נמל דלקים. נראה שמותר לעולל לתושבים הכל כי הם לא מתקוממים".
 
ואכן, רק תושבים בודדים הגיעו השבוע להפגין מחוץ לבניין עיריית חיפה, שם התכנסה המועצה לישיבה מיוחדת - שבה השתתפו שר הבריאות יעקב ליצמן, השר להגנת הסביבה אבי גבאי וראש עיריית חיפה יונה יהב - לדיון בתוצאות המחקר. בין המפגינות הייתה עו"ד אליס גולדמן, מי שעומדת גם מאחורי ההפגנה שמתוכננת למחר (מוצאי שבת). 
 
"אני מקווה שהציבור לא יישאר אדיש ושכולם יתעוררו. אסור לתת לזה להימשך", היא אומרת. "הפגנה היא אמירה, אמירה היא תודעה ותודעה היא היכולת שלנו לעצור תהליכים, לשנות מהלכים ולהזיז דברים", קובעת גולדמן. 
 
"זיהום האוויר לא פוגע רק ביהודים, הוא פוגע בכולנו", אומר אמיר סוסן שבתו לקתה בלוקמיה, וממשיך בקריאה לתושבי חיפה מהמגזר הערבי להצטרף למחאה