כל לשכות הרווחה ברחבי הארץ יהיו סגורות החל ממחר בבוקר (ראשון) ועד להודעה חדשה מדי יום עד השעה 10:30 בבוקר. איגוד העובדים הסוציאליים הכריז על עיצומים בשל אירוע אלים בלשכת הרווחה בקריית גת שבעקבותיו דרש האיגוד ממשרד הרווחה לממן אבטחה בלשכות הרווחה ודרישתו לא נענתה לפי שעה. בשעות בהן הלשכות לא יפעלו יתקיימו אסיפות הסברה של העובדים.



ביום שלישי האחרון עובדת סוציאלית של היחידה לטיפול בהתמכרויות באגף הרווחה בעיריית קרית גת נכלאה בחדרה על ידי מטופלת זועמת, שאיימה כי אם לא תתן לה אישור שדרשה למשרד השיכון כי היא משתפת פעולה עם שירותי הרווחה, תפגע המטופלת פיזית בעובדת הסוציאלית. באיגוד העו"סים מספרים כי העובדת הסוציאלית שחשה מאוימת ומפוחדת, נכנסה להתקף חרדה, וכשהתאוששה החלה לצעוק בכל כוחותיה ולעזרתה הגיעו עובדות נוספות באגף שחילצו אותה מהמטופלת הזועמת, העבירו אותה לחדר אחר וגוננו עליה בגופן. רק לאחר מכם הוזעקה המשטרה למקום ועצרה את האישה התוקפת.



"איננו יכולים לעבור על מקרה אלימות זה, המצטרף למקרי אלימות אחרים שהיו באחרונה, לסדר היום", אומרת יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, צפרא דוויק. לדבריה, משרד הרווחה מפקיר את העובדים בלשכות הרווחה לאלימות ולסכנת חיים משום שהוא אינו מתקצב העסקת מאבטחים בלשכות לשירותים חברתיים. "מזה למעלה משלוש שנים אנו ומרכז השלטון המקומי מתריעים כי למרות שהנושא הוסדר בחקיקה, עדיין אין אבטחה בלשכות ובמתקני הרווחה, כיוון שהנושא לא תוקצב בחוק", אומרת דוויק שטוענת: "על פי הערכת משרד הרווחה עלות (שנתית) של אבטחת לשכות הרווחה הינה בסך של 42 מיליון שקל בלבד, אולם עד כה נענינו על ידי המשרד כי זה אינו בסדר העדיפות התקציבי שלו. דמם של העובדים הסוציאליים אינו הפקר חובתה של המדינה לספק לנו הגנה, בעת מילוי עבודתנו ועד שתעשה זאת נשבש את העבודה בלשכות הרווחה".



בשנה האחרונה אירעו לפחות 230 מקרי אלימות כנגד עובדים סוציאליים, ממוצע של אירוע אחד ביום, אירועים שכללו איומים מילוליים כלפי עובדים, הפרעות לסדר, פגיעה ברכוש ואף פגיעה פיזית בעובדים. לפני חודשיים הוצתה לשכת הרווחה בשדרות, ומחקירת המשטרה עולה כי נערה שהומלץ על השמתה במוסד עשתה זאת. בנוסף חווים העובדים הסוציאליים מידי יום הסתות, הכפשות, השמצות ואיומים ממשיים כלפי עובדים סוציאליים ברשתות החברתיות.



תגובת משרד הרווחה: "משרד הרווחה והעומד בראשו רואים בתופעת האלימות כלפי העובדים הסוציאליים אחת מהרעות החולות של מדינת ישראל. המשרד והשר עושים מאמצים רבים על מנת להילחם בתופעה זו - הכוללים דיונים בין משרד הרווחה והאוצר לתוספת תקציבית לטיפול באלימות כלפי העובדים הסוציאליים".