מאות בודדות של בני אדם הפגינו הערב (שבת) בקריית חיים נגד זיהום האוויר בחיפה בעקבות המחקר של אוניברסיטת חיפה על כך שהזיהום גורם לתחלואה בקרב התושבים. המפגינים נתקלו בשתי בעיות: מצד אחד, אדישות לא מעטה של תושבי חיפה כנגד מה שהפך בשבוע האחרון לשיחת היום במדינה. מצד שני, מזג אוויר סוער וגשם עז שירד במהלך כל שעות הערב. 



על השלטים שהחזיקו המפגינים לא שיבשו את תנועת הרכבים ולא התפרעו ועל השלטים שנשאו נכתב בין היתר: "יונה יהב תתפטר החיים שווים יותר... רוצים לחייות ... למה מסתירים את המחקרים" ועוד.


הפגנה נגד זיהום האוויר במפרץ חיפה

אחת המארגנות והפעילה המרכזית בהפגנה, עורכת הדין אליס גולדמן מתנועת אומ"ץ, אמרה במהלך ההפגנה: "ההפגנה היום מתקיימת למרות הגשם ולמרות הקור כי אין לנו בית אחר ותושבי המפרץ מבינים שראש העיר ונבחרי הציבור רימו אותנו כל השנים. זו הפכה להיות מלחמת 'אין ברירה' בין התושבים לרשות ובין התושבים למדינה!".



אחרים שהשתתפו בהפגנה הוסיפו כי זו רק יריית הפתיחה. "נארגן מגה הפגנה שתשבית את המדינה ונגייס למאבק גם את תושבי המרכז", הבטיחה נילי כהן.


חברת הכנסת יעל כהן פארן, נציגת התנועה הירוקה במחנה הציוני, דיברה בהפגנה והתייחסה להתקפות וללחצים שמופעלים על תוצאות וצוות המחקר שחשף נתונים נוספים אשר מחזקים את הטענה שיש קשר הדוק בין הזיהום במפרץ חיפה לבין הגידול בתחלואות ובמחלות הסרטן בקרב התושבים. "משרד הבריאות מנסה למסמס נתונים ולייצר מצג שווא. הנתונים הראשוניים שנחשפו מתוך המחקר מראים בבירור שיש באזורים הסמוכים למפעלים המזהמים עודף בתחלואה. המשרד משתמש בסילוף נתונים ע"מ לטעון שגודל הראש והמשקל של התינוקות נמצא בגדר הנורמה. אף אחד לא טען שמדובר במיקרוצפליה (ראו התפשטות נגיף הזיקה), כן נטען שבספקטרום הרחב של הנורמה התינוקות שנולדים באזורים הסמוכים למפעלים המזהמים נמצאים פחות מהנורמה".


צילום וידאו: אנה בר-אור מגמה ירוקה

לדבריה, "כל אישה יולדת מכירה את השאלה הראשונה ששואלים אותה לאחר לידה - משקל התינוק. שואלים אותה מכיוון ומדובר בסממן אחד לבריאות התינוק, והנתונים שנחשפו לנו מראים שחלק גדול מהלידות באזורים הסמוכים למפעלים הן במשקל נמוך יחסית. ברור שלא מדובר במומים, אלא מדובר בתינוק שאינו בריא במאה אחוז, תינוק שנמצא בסיכון גבוה מתינוקות אחרים וייתכן שצפויים לו קשיים התפתחותיים. בדיוק כמו שלידת תינוק פג היא נורמלית (10% מסך הלידות), אך מלווה בקשיים ואתגרים בריאותיים לא פשוטים".

"בשורה התחתונה", אמרה חברת הכנסת, "ראש צוות המחקר אמר בפירוש שאם התושבים רוצים תינוקות בריאים - תעברו מקום מגורים. זו אמירה חזקה וחד משמעית, בדיוק כמו שרופא ימליץ לאישה מעשנת להפסיק לעשן מכיוון ויש סיכון לפגיעה בתינוק".