ראש אגף התנועה במשטרה, ניצב ירון בארי, ומפקד זרוע מרכז של האגף, סגן ניצב רמי רז, הגיעו בסוף השבוע לבית המשפחה שבגלל אטימות של שוטר תנועה אולצה לעצור את רכבה באמצע הלילה ולהזמין מונית - והתנצלו.



ביום חמישי האחרון נחשף ב"מעריב־השבוע" כי בשעת לילה עצר השוטר ליאור שכטר את שני ההורים שהסיעו את בנם האוטיסט בכביש ראשי ומנע מהם לחזור לביתם ברכבם בגלל ליקויים שמצא בו, החמור שבהם איחור של יומיים במבחן השנתי (טסט). לאחר תחקיר ראשוני הושעה השוטר מתפקידו.



בני זוג ובנם בן ה־18, הסובל מאוטיזם, שבו בסוף השבוע מבילוי משפחתי באזור השרון והיו בדרכם לביתם שבבת חפר, עד שנעצרו על ידי שוטר לבדיקה שגרתית. "יצאנו לאכול עוגה בבית קפה במשמר השרון", שחזר האב אמיר הראל בפוסט שכתב לאחר המקרה. “בדרך חזרה הביתה, לאחר שנאלצנו לחזור בגלל צרחות של הבן (האוטיסט) בבית הקפה, עצר אותי שוטר". לדברי האב, השוטר מצא כמה ליקויים ברכב שלדעתו חייבו להשבית אותו לאלתר. השוטר התעקש שהמשפחה תזמין על חשבונה גרר ותמצא דרך להגיע הביתה.



"כל זה קורה בכביש המהיר מכפר יונה לניצני עוז, בלילה, בטמפרטורה של שש מעלות", כתב האב. "השוטר הנכבד עמד בתוקף כי אשתי, אני והבן, שהחל להשתולל ללא שליטה כתוצאה מהמצב, לא נמשיך לנסוע ברכב, ונזמין מונית וגרר. 'תשקיע בגרר ובמונית', סינן לעברי. כל תחנוני שיאפשר לנו להמשיך לנסוע בליווי של הניידת לבת חפר, הרחוקה ממקום האירוע ק"מ ספורים, לא עזרו”.



האב מספר כי ניסה להסביר לשוטר שהוא אינו יכול להמתין שעות לגרר ולמונית. "אך תשובתו הייתה: 'אז יש לך ילד אוטיסט'", כותב האב. "מבדיקה שעשיתי התברר לי שמר שכטר הוא איש שטח ומבין עניין, ובוודאי מבין שהליקויים שמצא ברכב שלי הם מינוריים, וגם העובדה שלא שמתי לב שמועד הטסט עבר ביומיים".



הגיע להתנצל. ניצב ירון בארי. צילום: קובי גדעון, פלאש 90
הגיע להתנצל. ניצב ירון בארי. צילום: קובי גדעון, פלאש 90



האב הדגיש כי השוטר התייחס למצבו של בנו בביטול. “אני לא מאחל לך שיהיה לך ילד אוטיסט", כתב, "אני כן מאחל לך שתהיה בראשך קצת בינה ובחזה עטור האותות שלך קצת לב. דרך ארץ קדמה לתורה ובטח לחסר ישע".



"כשהגיעו אלי קציני המשטרה וביקשו להתנצל, אמרתי להם שזה בסדר אבל שיתחילו בהסברה בתוך המשטרה, כי המקרה שלי ושל בני מלמד שלא כל שוטר יכול לעבוד עם ציבור", אמר האב אמש. "אמרתי לניצב שלפני שאתה שוטר, צריך להיות בן אדם".



"כמובן שקיבלתי את ההתנצלות ושמחתי והערכתי את זה שבאו אלי. עם זאת, אני חושב שאסור שאנשים יעברו חוויה כזו. נכון יותר ששוטר כזה לא יהיה בתפקיד שבו הוא פוגש אנשים. אני מקווה שבהסברה שתהיה ישימו את הדגש על זה".



מאגף התנועה נמסר בתגובה: "לאחר תחקיר ראשוני של האירוע ועד לבירור כלל הנסיבות, הושעה השוטר מתפקידו. נוכח חומרת האירוע מצאו לנכון ראש אגף התנועה, ניצב ירון בארי, ומפקד זרוע מרכז של האגף, סגן ניצב רמי רז, להגיע לביתו של המתלונן ולשוחח עמו על נסיבות המקרה, תוך הבעת התנצלות על התנהגות השוטר".