האזכרה הממלכתית לשר אורי אורבך ז''ל במלאת שנה לפטירתו נערכה הערב (ראשון) בתיאטרון ירושלים במעמד נשיא המדינה, שרים, חברי כנסת, בני משפחה, חברים ומכרים. השר לאזרחים ותיקים, אורי שרגא אורבך, הלך לפני כשנה לעולמו לאחר מאבק במחלה המטולוגית (הקשורה בכלי דם) שממנה סבל, והוא בן 54. הוא הוגדר כנבצר זמנית מלכהן בכנסת, לאחר אשפוז ממושך בבית החולים. אורבך הותיר אחריו אשה, מיכל, וארבעה ילדים.
את ערב האזכרה פתח אריק סיני, ששר בהלוויה את "ערב מול הגלעד", לבקשת אלמנתו של אורי. שחקני ההצגה "מתקן החלומות" שבהפקת התיאטרון העירוני הרצליה הופיעו בקטע מתוך ההצגה, ואת האירוע חתם הזמר עמיר בניון.

אורי אורבך ז"ל. צילום: מרק ישראל סלם
אורי אורבך ז"ל. צילום: מרק ישראל סלם
רעייתו של אורבך, נשאה דברים באירוע: "אורי היה בעד דבר תרבות, לא דבר תורה. בכוונתו היה להקים אתר מקיף שיכלול כמה שיותר טקסטים שכתב, ואת תוכניות הרדיו והנאומים שבהם השתתף. היתה לו משנה סדורה על נושאים רבים והיה מי שחפץ לשמוע".

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, אמר: "אורי ההגון והשנון, שהיה ביישן וגם צנוע, חכם, ישר דרך ומאיר פנים, ידיד בלב ובנפש. הוא היה אחד החברים הכי מצחיקים שלי ואני מתגעגע. הרבה יותר עצוב כאן בלעדיו ואי אפשר להסתיר את זה".

שר החינוך, נפתלי בנט, אמר: "אורי היה אח בכור. לפעמים החיסרון של אדם מורגש בכל יום, אצלי זה מורגש כמה פעמים ביום. כל הזמן הייתי מתייעץ עם אורי, היה אדם נאמן בסביבה הפוליטית שלפעמים היתה קשה וצינית. הוא היה נאמן לאחרים אבל גם נאמן לעצמו ולעקרונות שלו. שאפתי את מה שאמר לי והרבה פעמים אמר לי דברים שלא רציתי לשמוע. אורי הלך אבל הוא השכיל להשאיר אחריו הרבה צוואות קטנות - הרבה אורים קטנים בכל מיני מקומות. הרבה אורי בדמות ספרים, שילדי קוראים אותם, אורי בדמות בני משפחתו. כל מי שפה בקהל סוחב איזה אורי קטן, אורי בתקשורת, אורי של איש של מים שקטים שמחלחלים עמוק".
 

רגישות עצומה

באירוע, שאותו הנחתה אשת התקשורת אפרת שפירא רוזנברג, סיפרו עמיתיו וחבריו של אורבך על פועלו האישי והציבורי וחלקו עם הקהל חוויות וזיכרונות. בין הדוברים הנוספים נמנים חברת הכנסת שלי יחימוביץ', דלית עופר, העורכת הראשונה של התוכנית "המילה האחרונה" ומנהלת גלגלצ לשעבר, העיתונאי עמית סגל, שיספר על אורי כמשפיע בתחום הכתיבה הספרותית והעיתונאית. במהלך הערב ביצע הזמר ישי ריבו את השיר "בלילה", שנכתב על ידי אורבך ונמצא לאחר פטירתו בין המסמכים שהיו בלשכתו.
ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לאורבך לאחר פטירתו: ״אני דואב את הליכתו של אורי אורבך, שר בממשלת ישראל, סופר, עיתונאי, איש רוח, פטריוט יהודי. אורי כבש בקסמו את כל שומעיו בידענותו ובחוכמתו העמוקה שנבעה ממעמקי נפשו. היתה לו רגישות עצומה לאדם באשר הוא, רגישות אותה הביא כשר לענייני גמלאים ולכל דבר שעסק בו. אף שהייתה בו שנינות יוצאת דופן, לא היה בו שום רוע. לא פגשתי מישהו שהכיר אותו ולא אהב אותו. אמש, לצד בני משפחתו, נפרדתי ממנו בבית החולים בתחושת יגון ואובדן עמוקים. אורי יחסר מאד למשפחתו היקרה, לחבריו בממשלת ישראל ולמדינת ישראל״.

הלוויית אורי אורבך ז"ל. צילום: משרד המשפטים
הלוויית אורי אורבך ז"ל. צילום: משרד המשפטים
השר לשעבר, שהלך אתמול לעולמו בגיל 54, ייזכר לא רק בזכות פועלו הרב כפוליטיקאי ועיתונאי, אלא גם כמי שספריו לילדים הצליחו לגשר בין דתיים וחילונים בעזרת הומור. הוא היה שר וחבר כנסת מטעם מפלגת הבית היהודי, עיתונאי ותיק וסאטיריקן, וגם סופר שכתב לילדים. העשייה של אורבך, האיש החתום על הצירוף ״דתי מחמד״, שאותו המציא כדי לתאר את עצמו, חוצה מגזרים וגילים: הוא החל את דרכו העיתונאית כבעל טור בעיתון הדתי ״ערב שבת״ ו״זרעים״ ובהמשך כתב את הטור הסאטירי ״פסיק״ בעיתון ״נקודה״. הוא היה ממקימי עיתון הילדים ״אותיות״ ו״סוכריות״ ועורכם הראשון. 
בבד, ערך אורבך ביטאונים רבים, ובהם ״זרעים״, ״אדרבה״, ״עת לתת״ ועוד. הוא היה גם ממקימי תחנת הרדיו הדתית־חרדית ״קול חי״, ממקימי ערוץ הטלוויזיה ליהדות ״ערוץ התכלת״, חבר בקבוצות שהתמודדו על מכרזי הטלוויזיה בערוץ 10 ובערוץ 2 ועוד. עד להצטרפותו לחיים הפוליטיים פרסם אורבך טור שבועי בימי שישי בעיתונות הכתובה ובמשך יותר מעשור הגיש את תוכנית הרדיו ״המילה האחרונה״ בגלי צה״ל עם עירית לינור, אברי גלעד וג׳קי לוי.
 

"הדתיים התבצרו בחיי העבר - והחילונים במודרניות"

לצד שלל פעילויותיו, הצליח אורבך לטפח קריירה מרשימה כסופר ילדים. ״אולי בשבת יזרקו סוכריות״, ״בגלל ילד אחד״, ״ילדה כמוני״, ״באיזה שבט אתה?״ ו״אסור להפוך תנין בשבת״ - אלה הם רק חלק מתריסר הספרים ההומוריס־ טיים שכתב לילדים, ויש גם ״סבא שלי היה רב״ - לקסיקון הומוריסטי למונחים מחייו של הציבור הדתי. כששאלו אותו מהו הספר החביב עליו מבין אלו שכתב, נהג אורבך לומר ״הספר הבא״ ולהסביר: ״זה הנוכחי כבר זוכה בחיים משלו והולך לבד. בספר שכבר הודפס מעסיקים אותנו דברים אחרים. למה לא הגיע לחנויות? ואם הגיע לחנויות - למה לא קנו אותו? ואם קנו אותו - למה לא שילמו? ואם שילמו - למה הכסף לא הגיע אלי?״
אורבך לקח על עצמו את החובה לנסות ולמצוא את הגשר בין שתי קבוצות - דתיים וחילונים - שהתבצרו בקנאותן: ״הדתיים התבצרו בחיי העבר, והחילונים התבצרו במודרניות. בפער שבין הכפר הגלובלי והבוטקה, הלכנו לאיבוד״, אמר. ומי אם לא ילדים הם ההתחלה הנכונה והראויה ביותר לטמון את זרעי השינוי? בספר הזה כבר לא הרגיש צורך להסתתר מאחורי חרוזים המקפלים בתוכם מציאות לא פשוטה, כפי שעשה ב״אולי בשבת יזרקו סוכריות״: ״שיחקתי כדורגל עם השכנים/ כולם, חוץ ממני, היו חילונים/ כולם יחד! עם ישראל! מאחד לשני הכדור מתגלגל/ ורק כשחטפתי גול/ הם התחילו לכעוס/ הפסדנו/ בגלל הדוס״.
את הספרים שכתב לילדים - וגם למבוגרים שרוצים ללמוד דבר או שניים - הגדיר אורבך כ״המשך טבעי לספרו 'סבא שלי היה רב', ״כי זה אני, המשך טבעי במובן הזה שהוא יהדות פריינדלי. יש לי הרגשה טובה, ואני מקווה שאני לא טועה״. 
קלמן ליבסקינד נפרד מאורבך לאחר מותו: "הוא היה אנטי מנהיג מושלם. אין כמעט דרך אחרת לתאר את הדמות של אורי אורבך המנוח, שהתרוצצה אתמול על כל המסכים. איש קטן, צנום למראה, מנומס בהליכותיו, שקט בדיבורו. בעולם של תדמיות, כמעט בלתי נתפש כיצד הפיקה מעצמה דמות האנטי גיבור הזאת את שתי מהפכות הענק המשמעותיות ביותר של הציונות הדתית בעשורים האחרונים".