מחנה השמאל מפולג: עימות לוהט בין העיתונאי השנוי במחלוקת גדעון לוי למזכ"ל מפלגת העבודה, חיליק בר, התרחש היום (רביעי) בתכניתו של גבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM". זאת על רקע התכנית המדינית שהציגה המפלגה לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אליה התייחס לוי במאמר עוקצני. 



בעימות באולפן אמר בר כי "גדעון לוי רוצה להיות יותר צודק מחכם, אפילו טיפש במידה רבה. בא לו להיות אחד שממרק את מצפונו ואומר דברים שנראים לו נכונים, גם אם הם מזיקים למטרה ששנינו רוצים, שהיא 'שתי מדינות לשני עמים', למרות שאני לא בטוח שהוא עדיין רוצה שתי מדינות. הגדרתי אותו כ'סוס טרויאני' כי משייכים אותנו לאותו המחנה, מחנה השלום, השמאל. כנראה נגמרו לו האנשים בימין, שמובילים אותנו בתבוסתנות לקיפאון מדיני, אז הוא יורה בהרצוג, ולתוך המאמץ היחידי שיש היום בפוליטיקה הישראלית, להתקדם איכשהו לאותו חזון של 'שתי מדינות לשני עמים'".


"זה בדיוק מה שהיה תמיד ב'עבודה', דיבורים יפים על שלום ואפס מעשים"

"אם חיליק בר זה שמאל, אני לא שמאל, אם הוא מרכז, אז אני שמאל", השיב לוי. "מה אתה? אולי אתה סתם בוגד?", שאל גזית, ולי השיב: "את זה אני קונה ברצון. המצב שאנחנו נמצאים בו היום, הוא בדיוק תוצאה של התוכניות המדיניות של מפלגת 'העבודה' לדורותיה. היא זאת שהקימה את הכיבוש וביססה אותו. היא הקימה את ההתנחלויות ומעולם לא פינתה בית אחד בהתנחלות אחת, אבל תוכניות שלום היו לה תמיד. מה הם מציעים היום? בדיוק מה שהם הציעו לפני 20 ו-30 שנה. שבירת פלסטין תהיה בשועפט וירושלים כמובן לא תחולק לעולם. אתה באמת חושב שיהיה אי פעם פתרון מבלי לחלק את ירושלים? מישהו בעולם ייקח אותך ברצינות? שירושלים תישאר בריבונות ישראלית ויהיה פתרון?".



לוי המשיך בהתקפה ואמר כי "חמישים שנה מפלגת 'העבודה' אומרת שהיא בעד פשרה טריטוריאלית, ואומרת 'כן, אבל לא עכשיו',  והפלסטינים? שהם יחכו עד שיתנהגו יותר יפה. לפי התוכנית שלהם צה"ל יישאר בכל מקום והכיבוש יימשך. זה בדיוק מה שהיה תמיד ב'עבודה', דיבורים יפים על שלום ואפס מעשים. הפתרונות החלקיים שלהם לא עבדו באוסלו, לא לפני ולא אחרי. או שיש לכם אומץ ללכת עד הסוף, או שאל תבלבלו את המוח עם כל מיני תוכניות חלקיות לבינתיים. על זה עוד תוסיף את ההתבטאויות של יו"ר המפלגה הרצוג שמציע להפציץ את המנהרות, מצטרף ל'עליהום' על חברי הכנסת הערבים וחושב שאפשר לאגף את נתניהו מימין והתוכנית שלו תדאג לזה שיישארו כמה שפחות פלסטינים, והוא לא יפציץ שטחים ריקים בעזה".


"חושב שהוא חי בשוודיה" 

חיליק בר ענה לו: "גדעון שכח שאנחנו המפלגה היחידה שאיבדה יושב ראש מפלגה כאשר רצחו את יצחק רבין ולא רק ראש ממשלה. אי אפשר לערער על הניסיונות שלנו לחתור לפתרון. הוא חושב שהוא חי בשוודיה ורוצה פתרון מושלם. גם אני חולם שנתניהו הופך לאמיץ כמו בגין ואבו מאזן לאמיץ כמו סאדאת ומקבלים את פרס הנובל, אבל אנחנו לא שם, אלא במזרח התיכון ונרצחים בישראל כל יום יהודים וערבים. עד ההגעה לפתרון מוחלט, בוודאי שצה"ל יישאר בשטחים, אנחנו לא יכולים לפרוץ את גבולותינו, שכאשר הם לא פרוצים נכנסים לכאן טרוריסטים צמאי דם ושוחטים יהודים. למה גדעון לא מברך על ההכרה שלנו ביוזמה הערבית, לראשונה מזה 13 שנה, ועל הרצון שלנו להעביר לרשות הפלסטינית את השכונות במזרח ירושלים?"



ללוי היה מה לענות: "צריך או נסיגה מוחלטת מכל השטחים, שזה המינימום שהפלסטינים אי פעם יוכלו לקבל, או להכיר בעובדה שהחמצנו את פתרון שתי המדינות, ולהתחיל לדבר על שוויון זכויות מלא לכולם. הרבה בגלל מפלגת 'העבודה' החמצנו אותו. הם נתנו להתנחלויות לקום, והיום עם 600-700 אלף מתנחלים להמשיך לדבר על הפתרון הזה, זה להרוויח עוד זמן. גם במפלגת 'העבודה' מתחילים להבין שהפתרון לא אפשרי. היא צריכה לעכל שהפסדנו, מפעל ההתנחלויות ניצח, לא יהיו שתי מדינות, ולכן צריך לדבר בשפה חדשה". חיליק בר סיכם: "מה שהכי מפריע עם גדעון זה שהוא ויתר על חזון 'שתי המדינות', והפך לפוסט-ציוני. כלומר הוא ויתר על החזון הציוני של מדינת ישראל עם רוב יהודי, והופך אותנו למדינה יהודית-ערבית, שזה לא אפשרי".



ערך: אסף נבו