ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אתמול כי החליט למנות את נדב ארגמן לתפקיד ראש השב”כ הבא, ה־13 במספר. ארגמן (55) נשוי ואב לשלושה, מכהן כיום כסגן ראש הארגון. ארגמן התגייס לצה”ל ליחידה מובחרת בשנת 1978. ב־1983 הוא התגייס לשירות הביטחון הכללי ושירת במגוון רחב של תפקידים מבצעיים. בשנים 2003־2007  כיהן ארגמן כראש אגף המבצעים בשב”כ, ולאחר מכן שימש במשך ארבע שנים כנציג שירות הביטחון הכללי בארצות הברית. אחר כך מונה לתפקיד סגן ראש השירות וכיהן בתפקיד שלוש שנים. בספטמבר 2014 הושאל לוועדה לאנרגיה אטומית, ובספטמבר 2015 שב לתפקיד סגן ראש השירות בעקבות בקשתו של יורם כהן, ראש השב”כ הנוכחי.



לארגמן תואר ראשון במדעי המדינה מאוניברסיטת חיפה, תואר שני במדעי המדינה ותואר שני נוסף בהצטיינות, בביטחון ואסטרטגיה מאותה אוניברסיטה.


נתניהו אמר אתמול בהתייחסו למינוי: “לנדב ארגמן ניסיון מבצעי ופיקודי מוכח ועשיר ביותר בשירות הביטחון הכללי. אני סמוך ובטוח כי השב”כ תחת פיקודו ימשיך להתחזק במישור המבצעי והטכנולוגי וימשיך להגן על ביטחון ישראל”.



שר הביטחון משה יעלון הוסיף: “בפני שירות הביטחון הכללי ניצבים אתגרים כבדים במאבק בטרור ובהגנה על ביטחונם של אזרחי ישראל, ואין לי ספק שנדב ארגמן יוביל את הארגון בהצלחה בהתמודדות עמם”. נשיא המדינה ראובן ריבלין בירך גם הוא: “אני מעניק לך רוח גבית וכל סיוע שתידרש לו. אני סמוך כי בניסיונך רב השנים תאפשר לאזרחי ישראל עד כמה שאפשר את חיי השגרה גם בימים הקשים הפוקדים אותנו”. ראש השב”כ היוצא יורם כהן, ציין כי הוא משוכנע שניסיונו העשיר והמגוון של נדב במהלך שנות שירותו בשב”כ בשילוב עם יכולותיו האישיות והמקצועיות, יאפשרו לו להוביל את השירות בהצלחה אל מול אתגרי ההווה והעתיד.


התרחיש: קריסת הרשות

מאז מלחמת ששת הימים ליבת העיסוק של השב”כ הייתה בתחום הערבי במאבק לסיכול טרור. בהתאם לכך מונו ב־16 השנים האחרונות שלושת ראשי השירות האחרונים מהתחום הערבי - כולם היו ראשי מרחבים וראשי האגף הערבי. נדב ארגמן בא מתחום המבצעים והטכנולוגיה, בעיקר בתחום המודיעין הטכנולוגי, מה שמכונה בעגה המקצועית סיגינט.בשנים האחרונות חיזק השב”כ את יכולות הסיגינט שלו, ככלי לאיסוף מודיעין. אך הארגון היה ועודנו מבוסס בראש ובראשונה על מודיעין אנושי - איתור, גיוס והפעלה של סוכנים.



ארגמן שהגיע לשב”כ ב־1983 לאחר שהיה קצין ומפקד צוות בסיירת מטכ”ל הוא קודם כל איש מבצעים, שהגיע עד לדרגה הבכירה בתחום – ראש אגף המבצעים. במסגרת זו היה אחראי על אספקת שירותי מבצעים ליחידות הלוחמות - הן בתחום המלחמה בטרור הפלסטיני והן בתחום המטלות האחרות של השירות, כמו ריגול נגדי. המאבק בטרור לא זר לו, אף שאינו “ערביסט”.



התאמתו לתפקיד החדש מקבלת חיזוק מתפקידים נוספים שעשה בעבר. הוא שימש נציג השב”כ בארצות הברית והיה אחראי בין השאר, על הקשר עם האף־בי־איי, על החלפת מידע ותיאום מבצעים משותפים בתחום המלחמה בטרור, כולל מאבק במימון ארגון חמאס. ארגמן פיקד על חיסולו של רב המחבלים אחמד ג׳עברי - חיסול שהוביל למבצע עמוד ענן ב־2012.



האתגרים שבפניהם הוא ניצב עם כניסתו לתפקיד הם מורכבים. בראש ובראשונה, לכייל את השב”כ למאבק נגד הטרור הפלסטיני מהזן החדש, של צעירים ושל בודדים חסרי שיוך ארגוני, שאיסוף המודיעין על כוונותיהם לבצע פיגוע הוא כמעט בלתי אפשרי. בתקופתו עלולה הרשות הפלסטינית להתמוטט או להפסיק את שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל, מה שיקשה מאוד על המאבק בטרור ועלול לדרדר את הגדה המערבית לאנרכיה. גם הסכנה שערבים־ישראלים ימשיכו להצטרף לדאע”ש, אף ש"המדינה האסלאמית" בנסיגה, תעסיק אותו ואת השב”כ.



השב”כ בהנהגתו יצטרך לחדד את ערנותו בתחום החשוב הנוסף שהוא אחראי לו: סיכול, ריגול ואבטחת מידע במרחב הסייבר, שבו מדינות כמו איראן, סין ורוסיה פועלות ללא לאות כדי לרגל, לחבל ולגנוב מידע וטכנולוגיה מישראל.