שכר העבודה הנמוך של פועל ערבי ברשות הפלסטינית ושיעור האבטלה הגבוה הופכים את העבודה בתחומי הקו הירוק לאטרקטיבית במיוחד. אלא שאין זה פשוט להשיג אישור כזה, בייחוד כעת, במצב הביטחוני הנוכחי. כדי לעבוד בתחומי ישראל כפועל בניין למשל, קבלן רשום ישראלי צריך לבקש מהמינהל האזרחי אישור עבודה בישראל עבור אותו פועל פלסטיני ספציפי. לאחר בדיקת שב"כ ותשלום סמלי, ניתן להעסיק את הפועל הפלסטיני במשך חצי שנה בישראל. על האישור מצוינים תוקף האישור ושעות השהייה שנקבעו עבורו למשך יום העבודה. אם הפלסטיני נבדק ונמצאה חריגה - עבודה אצל קבלן אחר, או שהייה מעבר לזמן שנקבע מראש, הוא נענש על כך.



כמה גורמים מקשים על קבלת אישורים אלו: פועלים רבים אינם עובדים אצל קבלן רשום, והמצב הביטחוני מקשה על קבלת אישורים. פלסטינים שאינם רוצים להיכנס כשוהים בלתי חוקיים ולהסתכן בתפיסה ובכליאה, יכולים לרכוש אישורים על ידי מתן שוחד. האישורים האלה הם אישורים אמיתיים ותקפים, הניתנים בדרך בלתי חוקית.



לפני כשנה ושלושה חודשים נתפס קצין במינהל האזרחי, שהנפיק במשך שלוש שנות שירותו בנפת בית לחם כ־200 אישורי כניסה לפלסטינים תמורת אלפי שקלים לאישור. במקרים מסוימים הנפיק אישורים כאלה גם ל"מנועי שב"כ", כלומר לפלסטינים שעצם הכניסה שלהם לישראל מהווה סיכון ביטחוני. לפני כחודש נגזר עליו עונש מאסר של חמש שנים.



מאז שנתפס אותו קצין קשה הרבה יותר להשיג אישורים בלתי חוקיים. התהליך אורך זמן רב וסכומי השוחד הנדרשים בעבור כל אישור הוכפלו. בעבר, כדי לקבל אשרת כניסה ועבודה לפועל בישראל באופן בלתי חוקי, היה צריך הפועל הפלסטיני לשלם 7,000 שקל לאשרה של חצי שנה. היום עליו לשלם 15 אלף שקל. אם ייתפס – ירדה ההשקעה שלו לטמיון. זאת ועוד, עליו להשיג עבודה משתלמת במיוחד כדי לכסות את ההשקעה שבמונחים פלסטיניים היא אסטרונומית, כזו המחייבת לקיחת הלוואות מבני משפחה ומחברים.



כדי להשיג את האישור המיוחל, על הפלסטיני לגשת לסוחר אישורים בנפה שבה הוא גר (שוב, מדובר בהליך בלתי חוקי), ולברר אצלו אילו אישורים זמינים בידיו. יש אפשרויות רבות: למשל, לאישור עבודה של שנה באדמות כנסייה בתחומי הקו הירוק, עליו לשלם 12 אלף שקל, אך זהו אישור מגביל מאוד בעל סיכון תפיסה גבוה. אם הפלסטיני לא באמת עובד בכנסייה – הוא ייענש בחומרה.



יש אישורים שמטרתם המוצהרת אינה עבודה, והפלסטיני משתמש בהם רק כדי לעבור את המחסום ולהיכנס לישראל. בצדו השני הוא כבר יחפש עבודה וינסה את מזלו. כזה הוא האישור שניתן לליווי חולה, למשל. כל חולה המאושפז בבית חולים ישראלי זכאי לשני מלווים בני משפחה. רוב המשפחות הפלסטיניות גדולות מאוד, חלקן חמולות שבהן כל בני המשפחה מחזיקים באותו שם משפחה, כך שאם בן אחד של החמולה מאושפז, סוחר האישורים יכול להנפיק אישור ליווי לאדם אחר מהחמולה, גם אם אין זו קרבה מדרגה ראשונה. האישור עולה 1,000־1,500 שקל ותוקפו מיום אחד ועד למקסימום של ארבעה חודשים.