שר הביטחון משה (בוגי) יעלון נשא היום (ראשון) דברים שסיכמו את ועידת הביטחון במינכן. שר הביטחון הופיע בתום פאנל שעסק במזרח התיכון, במהלכו גם נשא דברים ריאד חיג'אב, ראש ממשלת סוריה בשנים 2011-2012 שערק לירדן לפני ארבע שנים.



יעלון פתח את נאומו באמירה כי "נאמר שיש בעיה ביציבות במזרח התיכון, אך זה לא בגלל הסכסוך בין ישראל לפלסטינים. דאעש לא קמו בגלל הקונפליקט שלנו, אלא בגלל השינויים בעולם הערבי". לדבריו, "יש קונפליקט ואנחנו לא מתעלמים ממנו. הדיון הפוליטי נשלט על ידי יותר מדי תפיסות מוטעות. בעבר, תמכתי בהסכמי אוסלו ורציתי לתת אדמה בתמורה לשלום כי הכרתי בזכות הפלסטינים לקיום עצמי ולשליטה עצמית. כיום יש להם עצמאות פוליטית והם החליטו להיות מפוצלים לעזה שבשליטת החמאס ולרשות הפלסטינית".



לגבי משא ומתן עם הפלסטינים, הסביר כי "אנחנו מוכנים תמיד לשבת לשולחן המשא ומתן ולהמשיך אותו לפי מה שהציעו קרי ואובמה, אבל הפלסטינים לא הסכימו לכך. הכיבוש לדעתם כבר לא נספר מ-67' אלא מ-48', ממתי שהמדינה הוקמה. כל עוד אבו מאזן לא מוכן להכיר בזכותנו להתקיים כמדינת היהודים הוא מכחיש את קיומנו, אומר שאין יהודים ולא מוכן למדינה לשני עמים. מה שהוא רוצה לעשות זה לדבר על טריטוריה ועל ההתנחלויות, ובמקרה כזה הוא רק מקבל ולא צריך לתת כלום. בגלל זה אנחנו מצפים שאבו מאזן יבוא בלי תנאים מקדימים".



על הפסקת האש בסוריה אמר כי "כשטוענים להפסקת אש במזרח התיכון, הכוונה היא להפסקה  בין פצצה לפצצה. זו המציאות. אני מאוד פסימי לגבי הפוטנציאל של הפסקת האש. למרבה הצער אנחנו נראה אי יציבות כרונית לזמן ארוך באזור.  צריך להבין שנראה בעיות בתחום והמצב לא ייפתר בסוריה אלא במזרח התיכון". 



השר משה (בוגי) יעלון לוחץ יד לנסיך הסעודי טורקי אל-פייסל. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון