מחקירה ראשונית של תאונת האוטובוס הקטלנית שאירעה אמש (ראשון), בה נהרגו שישה בני אדם ונפצעו כ-15, עולה כי נהג המשאית נאלץ לעצור בשול הדרך עקב תקלה, ככל הנראה, נזילת שמן וזמן קצר לאחר שעצר בשול, אוטובוס שהגיע מכיוון ירושלים סטה מנתיבו והתנגש במשאית בצידו הימני.

מהחקירה עד כה מסתמן חשד להיסח דעת מצד נהג האוטובוס. שני הנהגים נחקרו ולאחר מכן, הוחלט לעצור את נהג האוטובוס להמשך חקירה בגין גרימת מוות ברשלנות. בשעה 10:00 הבוקר צפוי צוות החקירה להביאו להארכת מעצר בבית המשפט לתעבורה בגבעת שאול.  
 
מטעם צוות החקירה המיוחד של בוחנים וחוקרים שהוקם לבחינת נסיבות האירוע, בהנחיית ראש אגף התנועה, ניצב ירון בארי, נמסר כי "לצערנו, אנו נתקלים בתאונות קטלניות רבות בהן מעורב הגורם האנושי - התנהגות לא אחראית של נהג במהלך הנהיגה אשר מובילה לאיבוד חיי אדם. כל היסח דעת במהלך נהיגה, כגון שימוש בסלולאר או כל עיסוק אחר, מהווה סכנת חיים של ממש".
"כמו כן, על ציבור הנהגים להבין את המסוכנות שיש בעצירה בשול הדרך", מסרו במשטרה, "ככלל, אין לעצור בשול אלא בנקודות עצירה ומתחים מוסדרים. אם וכאשר נהג נתקל בתקלה ברכב, עליו לעצור בשול במרחק מקסימלי מנתיב הנסיעה, לנקוט בסימני אזהרה, להתקשר למוקד 100 וניידת תגיד לסייע לו. על הנהג והנוסעים לעבור אל מעבר למעקה הבטיחות".

חיי צעירים שנגדעו


יעקב חשין, בן 27 וישראל וינברג, בן 26, חיה פרנקל, בת 23, שלושתם מירושלים, ולוי יצחק אמדדי, בן 17 מיבנאל, הם ארבעה מששת ההרוגים בתאונה הקשה שארעה אמש בכביש 1, כך הותר לפרסום. אמדדי הובא למנוחות במהלך הלילה ביבנאל.



בתאונה סמוך למחלף לטרון, בה התנגש אוטובוס קו 402 מירושלים לבני ברק במשאית, נפצעו תשעה בני אדם, אחד במצב קשה, שלושה בינוני ושלושה במצב קל. אחד מהפצועים נפגע תחילה אנושות, ולאחר מכן מת מפצעיו. כמה מהפצועים נלכדו תחילה בתוך האוטובוס, קו 402 שנסע מבני ברק לכיוון ירושלים. הפצועים פונו לבתי החולים אסף הרופא, תל השומר וקפלן. חיל האוויר קיבל פניה ממד"א לסייע לזירת התאונה והוקפצו מסוקים.



דוד ברוכי, פרמדיק מד"א סיפר כי "רבע שעה מתחילת האירוע הגענו לשם. היו חמישה עשר נפגעים בזירה. חלק הולכים וחלק שוכבים, טיפלתי בפצוע אחד שהיה פצוע אנוש עם פגיעה רב מערכתית. ביצענו פעולות החייאה מתקדמות ופינינו אותו במצב אנוש לבית החולים תל השומר. זו אחת התאונות הקשות ביותר שראיתי. הנהג של האמבולנס, חסן דעאס אמר כי "אני נהג אמבולנס מ-2008 וזו אחת התאונות הקשות שראיתי אי פעם".

יעקב חשין ז"ל
יעקב חשין ז"ל


ישראל וינברג ז"ל
ישראל וינברג ז"ל


לוי יצחק אמדדי ז"ל
לוי יצחק אמדדי ז"ל

יחיאל מילר, מתנדב באיחוד הצלה שהיה בסמוך לזירה סיפר: "מדובר בזירה קשה עם מעורבות אוטובוס שככה"נ התנגש במשאית בצד הדרך. למרבה הצער כשהגעתי לזירה נתקלתי בילד ושני ילדות ללא הכרה וללא דופק ונשימה. וכמו כן מספר מבוגרים שאיבדו את ההכרה ומספר רב של נוסעים שהיו בהכרה וסבלו מחבלות ופציעות. יחד עם מתנדבים נוספים מיחידת האופנועים של איחוד הצלה שהגיעו לזירה למרות פקק התנועה שנוצר עקב אופי התאונה הענקנו טיפול רפואי ראשוני לנפגעים. למרבה הצער נקבע מותם של חלק מהנפגעים בזירת התאונה.

זירת התאונה הקשה בכביש 1. צילום: מד"א
זירת התאונה הקשה בכביש 1. צילום: מד"א
משה טיטלבוים מנכ"ל איחוד הצלה מספר מהזירה: "מתנדבי יחידת האופנועים של איחוד הצלה שהגיעו ראשונים לזירה דיווחו על מספר נפגעים ללא הכרה כתוצאה מפגיעת משאית באוטובוס, הייתי בדרכי לבית שמש והגעתי לזירה תוך מספר דקות ולמרבה הצער נתקלתי בזירה קשה. עקב אופי התאונה וכמות הנפגעים הם ביקשתי סיוע של מתנדבים נוספים שיצאו מירושלים, בית שמש, טלז סטון, וערים נוספות במרחק של 20 דקות נסיעה".

יצחק זאב אבן, נפצע קל, סיפר: "הרגשתי מכה, לא הבנתי מה קרה. ישבתי משמאל לאוטובוס מאחורי הנהג וקראתי בתורה ואז הרגשתי התנגשות. נפלתי על הרצפה והבנאדם מימין לאוטובוס איתו דיברתי קודם היה מוטל על הרצפה. ניסיתי לנער אותו והוא לא הגיב", סיפר אבן. 

"ניסיתי להעיר אותו ולא הצלחתי. ירדתי מהאוטובוס והיו הרבה רכבים שמיד נתנו לנו מים. האוטובוס היה מרוסק לגמרי, הכל זז. הדבר האחרון שראיתי זה את הבנאדם ההוא שוכב. ניצלתי ברוך השם. אחרי התאונה לא ראיתי את הנהג אבל בזמן הנסיעה הוא נהג בסדר וסמכתי עליו", הוא תיאר.
 
"שמעתי הרבה אנקות וזעקות של נשים שבכו חזק היו צעקות 'הצילו' ובהלה מאוד גדולה. אמרתי הרבה 'שמע ישראל'. אני לא נוסע הרבה בקו הזה, זה אוטובוס שברובו חרדים גברים מקדימה ונשים מאחור. מתחילת הדרך התחלתי ללמוד, כששמתי יד על הפנים ראיתי דם ונבהלתי אבל הייתי בסדר", הוסיף יצחק זאב ועדכן כי באוטובוס "לא היו חגורות בטיחות".

"בעזרת השם הכל בסדר, רק כואבת הלסת והשיניים ירד דם", הוסיף הפצוע, "נפלו עלי רסיסים ודם והרגשתי את השפה והשיניים".

ינון יזדי, בן 21, פצוע נוסף, סיפר על האירוע: "הייתי בהלם ועכשיו שאני משחזר את זה יכול להיות שהוא נסע רק 70 קמ"ש וזה הרגיש לי מהר. אני קצת מבולבל, התאונה קרתה די מהר. מנוף חתך את האוטובוס לשניים, אנשים היו זרוקים בכל מקום. הייתה שם בחורה שישבה מאחור בצד ימין כולה שמוטה.
לצערי אחת מההרוגות נראתה ישנה וכל הפנים שלה היו מלאים דם. נתתי את הטלפון שלי לבחור ישיבה שהיה מאד מבוהל שיתקשר למשפחה וראיתי ששמו ניילון על אחד ההרוגים שהיה מטר ממני והיה יכול להיות אני".