שופט בית משפט השלום לתעבורה בירושלים, נאיל מהנא, האריך אתמול בשלושה ימים את מעצרו של חיים ביטון, נהג אוטובוס אגד בקו 402 שהיה מעורב שלשום בתאונת הדרכים הקטלנית עם משאית בכביש מס' 1 שבה נספו שישה מנוסעי האוטובוס. ביטון חשוד בגרימת מוות ברשלנות, באי שמירת רווח, בהתנהגות בלתי הולמת בדרך וגם בשיבוש הליכי חקירה, לאחר שנציג המשטרה, הקצין הבוחן משה כהן, טען כי הנהג ניסה לפרק את "הקופסה השחורה" מהאוטובוס מיד לאחר התאונה.



הקצין כהן טען בדיון כי נהג האוטובוס התעסק במכשיר הטלפון הסלולרי שלו במהלך הנסיעה, וזו כנראה הסיבה שסטה לצד הדרך. בדיון התברר כי ביטון כבר היה מעורב בתאונה דומה לפני יותר משנתיים, ב־27 בדצמבר 2013, כשפגע עם חזית האוטובוס שבו נהג במשאית שנסעה לפניו עקב אי שמירת מרחק. 18 נוסעים נפצעו באותה תאונה, שהתרחשה אף היא בקו אגד 402 מירושלים לבני ברק, לא הרחק ממקום התאונה שלשום.



ביטון סיים רק לפני כחצי שנה עונש של עבודות שירות שהושת עליו לאחר שהורשע בתאונה ההיא. על פי דיווחים מאתמול, לאחר ששב לנהוג שובץ ביטון לנסיעות עירוניות בלבד, ורק לפני כמה שבועות הוחלט באגד לשבץ אותו שוב בנסיעות בין־עירוניות.



האוטובוס של ביטון לאחר התאונה ב־2013. צילום: דוברות איחוד הצלה
האוטובוס של ביטון לאחר התאונה ב־2013. צילום: דוברות איחוד הצלה



באגד דחו אתמול את הביקורת על כך שהחזירו את ביטון לנהיגה באוטובוסים למרות עברו העשיר בעבירות תנועה. גורמים בחברה טענו אתמול כי "הנהג נהג באוטובוס באופן חוקי, הגם שהיה מעורב בתאונה קשה ומצערת. בכל מקרה, במדינת ישראל, כשנהג רכב ציבורי נאשם ומורשע בעבירת תנועה, מוטל עליו גזר דין שהוא נושא כחוק. בגמר ריצוי העונש רישיונו מוחזר לו והוא רשאי לנהוג על פי החוק".



היו אורות חירום במשאית


בדיון בבית המשפט טען קצין הבוחנים כהן כי ביטון נסע כברת דרך על השוליים בצד הימני של הכביש והבחין במשאית שעמדה שם תקועה רק שניות אחדות לפני התאונה. כדי להימנע מהתאונה סטה הנהג באופן חד שמאלה, אולם הדופן הימני של האוטובוס כבר פגע באחוריה של המשאית. "כמעט כל יושבי האוטובוס בצד הימני נפצעו או נהרגו", הוסיף קצין הבוחנים.



פרקליטתו של החשוד, עורכת הדין לאה גולדמן, ביקשה לשחרר את מרשה לתנאי מעצר בית בטענה כי הוא ללא עבר פלילי וכי הוא משתתף בצערן של המשפחות ומאחל החלמה מהירה לפצועים. היא הוסיפה כי התאונה הזאת מסבה גם לביטון צער רב וממילא רישיונו נלקח ממנו מיד אחריה, כך שאינו יכול להסב סכנה יותר. יצוין כי בתחילת החקירה טען ביטון כי לא הבחין במשאית החונה בצד הדרך כיוון שנהגה לא הפעיל אורות חירום, אולם מחקירת המשטרה התברר כי אורות החירום כן הופעלו במשאית.



"בהתאם לתיק החקירה המונח בפני עולה כי קיימות פעולות חקירה ופעולות נוספות שלא ניתן לבצען כשהמשיב נמצא חופשי", כתב השופט מהנא בהחלטתו להאריך את מעצר נהג האוטובוס, "מדובר פה בתאונת דרכים קטלנית, אשר מקימה חזקת מסוכנות שאף מתגברת לאור התוצאה הטרגית, וכאשר בעברו של המשיב תאונת דרכים בשנת 2013 שלמרבה המזל לא נגמרה בתוצאה דומה".



מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבואב, טען אתמול כי אחת הסיבות לתאונה הייתה תשתית דרכים לא ראויה. "השאלה מדוע עצר נהג המשאית בשוליים אינה השאלה הנכונה", אמר אבואב, "במקומה יש לשאול מדוע אין לאורך הכביש די מפרצי עצירה בטוחים שבהם יכול היה נהג המשאית לעצור. השוליים הם אזור סכנה ראשון במעלה. מנתונים שבידינו עולה כי בכל שנה נהרגים שבעה בני אדם ונפגעים יותר מ־250 בתאונות דרכים שמתרחשות בשוליים. התקן של נתיבי ישראל לשול הדרך מחייב אותו להיות ברוחב של שלושה מטרים. זה היה מספיק כדי למנוע את תאונת האוטובוס, אך לא תמיד התקן הזה נשמר".


בתוך כך העלה אתמול העיתונאי אהרון רבינוביץ מאתר "כיכר השבת" פוסט בפייסבוק שבו סיפר כי כבר נסע בעבר עם ביטון באותו קו אגד 402, ולאחר ששמע את אחד הנוסעים מספר הפעם כי "הנהג נסע כמו מטורף", הוא ידע מיד כי מדובר באותו נהג. לטענת רבינוביץ, הכתובת במקרה זה הייתה כתובה על הקיר זה כמה שנים.



"לפני כמה שנים עליתי לקו 402 מירושלים לבני ברק עם אותו נהג", כתב רבינוביץ, "כבר בירידה של הקסטל התחלתי להבין שנפלתי על נהג מטורף שמסכן את הנוסעים. הוא חתך רכבים מימין ומשמאל ונצמד כמו משוגע לרכבים לפניו. הוא לקח סיבובים חדים במהירות הזויה, בטח ביחס לאוטובוס. גם בתוך בני ברק הוא נסע במהירות גבוהה, כך שאם ילד חס וחלילה היה קופץ לכביש, הוא לא היה משאיר לו סיכוי. ממש לפני שירדתי בתחנה האחרונה ברחוב רבי עקיבא אמרתי לו משהו כמו 'שמת לב שאתה נוסע כמו משוגע?' הוא לא הגיב אבל המבט היה של בוז מוחלט. חברת אגד צריכה לתת דין וחשבון מפורט על כך שנתנה לאדם כזה לנהוג", סיכם העיתונאי החרדי את הפוסט.