חברת "אגד" פרסמה היום (שלישי) מודעת אבל בעיתונים החרדים, בה ביקשה להביע צער על מותם של ששת ההרוגים בתאונת הדרכים הקטלנית שאירעה לפני יומיים בקו אוטובוס 402 של החברה בכביש 1, ללא שמותיהם של ההרוגים עצמם.
בהודעה של אגד נכתב: "אבלים, דואבים וכואבים על מותם של ששת נוסעי קו 402 בתאונה הטרגית. אנו שולחים תנחומינו הכנים למשפחות האבלות על אובדן יקיריהם ע"ה בנחמת ציון תנוחמו". היעדרות שמות ההרוגים: חנה פרנקל ז"ל, לאה מלמוד ז"ל, אהרן מרדכי כהן ז"ל, ישראל וינברג ז"ל, לוי-יצחק אמדדי ז"ל ויעקב-מאיר חשין ז"ל, הפתיעה והכעיסה את הקוראים. המודעות פורסמו בעיתונים החרדים יתד נאמן, המודיע והמבשר, וכאמור, הקוראים הביעו כעס מההתעלמות משמם של ההרוגים.
סיון רהב-מאיר מערוץ 2, שפרסמה את צילום המודעה, כתבה: "מה חשב לעצמו מי שהכתיב את המודעה הזו של אגד לעיתון? הוא באמת לא שם לב כמה היא נראית צינית, אטומה ומרוחקת. לא היה כדאי לעצור לרגע ולברר מהם השמות המלאים של ההרוגים?".
 

"לא יכתבו על המצבה שלהם 'נוסעי קו 402'"


התגובות של הגולשים ברשת לפרסום המודעה לא אחרו לבוא: "שמישהו יעדכן את 'אגד' שהרוגי האוטובוס שלהם הם בני אדם עם שמות ומשפחות. על המצבה שלהם לא יכתבו "נוסעי קו 402" ."לאחר שהנהג שילם את חובו לחברה, כעת אגד במסע יחסי ציבור על גב ההרוגים", כמה ציניות, אטימות והתנערות מאחריות במודעה אחת. 'מותם'? ואין להם שמות? בוז לאגד ולעיתון שפרסם את המודעה".

ויש גולשים שדאגו להטיל אחריות: "למען ההגינות: המודעה מתפרסמת בשלושת היומונים החרדיים. ברור שהמחדל והקלון רשומים על שמם של אגד ועל מי שניסח את המודעה ולא על מערכות העיתונים".

ח"כ ד"ר עליזה לביא (יש עתיד) מחתה במכתב חריף לאגד על אי פרסום שמות הנוסעים שנספו בתאונת האוטובוס הקשה בכביש 1. "לכל איש ואישה יש שם. לכל איש ואישה יש משפחה ואנשים קרובים המבכים את לכתו", היא ציינה במכתבה, "מן הראוי שחברת אגד תסתכל לכל משפחות ההרוגים בעיניים, תתנצל ותשתתף בצערם באמת ובתמים", כתבה.

בסיום מכתבה לאגד כותבת לביא: "אני מצפה שתפרסמו בקרוב מודעה נוספת שמזכירה את ההרוגים בשמם".
 

מחברת אגד נמסר בתגובה ל"מעריב-אונליין" כי "עסקינן במודעת אבל וניחומים למשפחות השכולות ומקורביהן מקרב המגזר החרדי, אשר קיפדו את חיי היקר להם מכל בתאונת הדרכים הקשה והמצערת הזו. ההשתתפות בצער כנה ומבטאת את תחושת כל עובדי ונהגי אגד בימים קשים אלה".



ההודעה שפורסמה בעיתונים החרדים




בתוך כך, שופט בית משפט השלום לתעבורה בירושלים, נאיל מהנא, האריך אתמול בשלושה ימים את מעצרו של חיים ביטון, נהג האוטובוס שהיה מעור בתאונה הקטלנית. ביטון חשוד בגרימת מוות ברשלנות, באי שמירת רווח, בהתנהגות בלתי הולמת בדרך וגם בשיבוש הליכי חקירה, לאחר שנציג המשטרה, הקצין הבוחן משה כהן, טען כי הנהג ניסה לפרק את "הקופסה השחורה" מהאוטובוס מיד לאחר התאונה.



הקצין כהן טען בדיון כי נהג האוטובוס התעסק במכשיר הטלפון הסלולרי שלו במהלך הנסיעה, וזו כנראה הסיבה שסטה לצד הדרך. בדיון התברר כי ביטון כבר היה מעורב בתאונה דומה לפני יותר משנתיים, ב־27 בדצמבר 2013, כשפגע עם חזית האוטובוס שבו נהג במשאית שנסעה לפניו עקב אי שמירת מרחק. 18 נוסעים נפצעו באותה תאונה, שהתרחשה אף היא בקו אגד 402 מירושלים לבני ברק, לא הרחק ממקום התאונה שלשום.



ביטון סיים רק לפני כחצי שנה עונש של עבודות שירות שהושת עליו לאחר שהורשע בתאונה ההיא. על פי דיווחים מאתמול, לאחר ששב לנהוג שובץ ביטון לנסיעות עירוניות בלבד, ורק לפני כמה שבועות הוחלט באגד לשבץ אותו שוב בנסיעות בין-עירוניות.



הנהג חיים ביטון. צילום: פלאש 90



באגד דחו אתמול את הביקורת על כך שהחזירו את ביטון לנהיגה באוטובוסים למרות עברו העשיר בעבירות תנועה. גורמים בחברה טענו כי "הנהג נהג באוטובוס באופן חוקי, הגם שהיה מעורב בתאונה קשה ומצערת. בכל מקרה, במדינת ישראל, כשנהג רכב ציבורי נאשם ומורשע בעבירת תנועה, מוטל עליו גזר דין שהוא נושא כחוק. בגמר ריצוי העונש רישיונו מוחזר לו והוא רשאי לנהוג על פי החוק".