חברת הכנסת נאווה בוקר מ"הליכוד" מנסה לקדם את הסדרת התחבורה הציבורית בשבת. גבי גזית עימת היום (רביעי) ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" בינה לבין חבר הכנסת יואב בן צור מש"ס, שביקש לשמור על הסטטוס קוו.



"אני באה ממשפחה דתית ויש לי אחות חרדית, אני לא נגד החרדים, אבל אני בעד לקדם ציבורית נקודתית בשבת כי המצב הנוכחי יוצר שנאה", הסבירה ח"כ בוקר. "תחבורה ציבורית שתעבור בשבת בנקודות מרכזיות שמוסכמות מראש, תוך כדי התחשבות מלאה בציבור הדתי. אפשר להגיע להסכמות והבנות, לאיזשהו הסדר שלא יפגע בציבור הדתי ועם זאת יקל על הציבור החילוני. זה אחד החוקים הכי מפלים. תחשבו על החייל שמגיע הביתה בסוף שבוע ולא יכול לצאת לבלות. וזה רק מונע חילול שבת. כי היום הכבישים בשבת כל כך עמוסים ופקקים של מכוניות ואם יהיו אוטובוסים, הרבה פחות מכוניות תהינה על הכביש, זה כבר יחסוך איזשהו חילול שבת".




בתגובה אמר ח"כ יואב בן צור: "אני ממש מצר על דבריה של נאווה בוקר שבאה ממשפחה מסורתית, ודתית, ואני ממש מתפלא איך היא רוצה לרמוס את סמל השבת. יש סטטוס קוו במדינת ישראל, בחוק. אנחנו לא כופים על אף אחד דבר. במידה והסטטוס קוו ישתנה, אז מדינת ישראל תשתנה. ברגע שהסטטוס קוו קיים והחוק הוא חוק, צריך לשמור עליו. אנחנו מבקשים שהסטטוס קוו הזה יישמר".



"כל השנים הסטטוס קוו הלך לטובת החרדים, אבל יש דברים שצריך להתקדם בהם, אין מה לעשות, אפשר לשנות את הסטטוס קוו", השיבה ח"כ בוקר. "אם מישהו רוצה לשנות, שינסה לשנות, ענה ח"כ בן צור, "אם יש לו כוח פוליטי לשנות, שישנה. כרגע אנחנו מבינים שמדינת ישראל היא מדינה יהודית, שאחד מסמליה המרכזיים זו השבת, והיא צריכה להישמר".



ח"כ בן צור טען שראשי הוועדים של הנהגים בחברות הציבוריות לא רוצים לעבוד בשבת. "לכם זה נוח שהחייל ייסע לחברה שלו, אבל זה שהנהג רוצה להיות עם המשפחה שלו בשבת, זה לא טוב? למה אתם מפריעים לו?", שאל. גזית ציין שיהיו נהגים שישמחו לעבוד בשבת ולקבל תוספת של 100% בשכר, וח"כ בן צור ענה: "הם לא רוצים גם 250%". 


"מתפלא איך ח"כ בוקר רוצה לרמוס את סמל השבת". ח"כ בן צור. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"מתפלא איך ח"כ בוקר רוצה לרמוס את סמל השבת". ח"כ בן צור. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


"ניקח נהגים לא יהודים, מוסלמים ונוצרים", הציע גזית, וח"כ בן צור השיב: "ראש הוועד שמייצג את הנהגים הערבים אמר שגם הנהגים שלו לא רוצים לעבוד בשבת. תכפה עליהם את זה?" "יש הרבה נהגים שכן רוצים לעבוד בשבת, וזה מה שיפתור את הבעיה", ענתה ח"כ בוקר, "כשחרדים הולכי לבית מלון גלאט כושר, מי עובדים שם בשבת ומפנים את השולחנות? הם לא מקבלים כסף? הם לא מכינים את האוכל? לכל מצב יש פתרון. המטרה היא ליצור אחדות ולא לפלג".

גזית הדגיש שמבחינתו המטרה היא לאפשר לאוכלוסיה מעוטת יכולת לנוע בשבתות וחגים, וח"כ בן צור אמר: "לא נגענו במוניות השירות". ח"כ בוקר ענתה: "אז מוניות שירות זה בסדר ותחבורה ציבורית זה לא בסדר? אתם בש"ס מדברים על ה'שקופים' שאין להם". ח"כ בן צור השיב: "מוניות השירות הן לא חברות ציבוריות, אלא חברות פרטיות, הן לא בסטטוס קוו". "אלוהים שלך מבדיל בין מונית פרטית למונית ציבורית?", הקשה גזית, והח"כ מש"ס סיכם: "הרציו היה שמדינת ישראל כולה תשבות בשבת. אנחנו עושים את מה שאפשר במסגרת החוק".

ערך: אסף נבו

"גבי גזית", כל בוקר ב-10:00 ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"