שר החינוך, נפתלי בנט, הציג היום (חמישי) את מתווה סל התרבות החדש של מערכת החינוך. המתווה החדש יאפשר לכלל מופעי התרבות בישראל ליהנות מסבסוד של משרד החינוך, וכן ל- 300 אלף תלמידים נוספים. תקציב הסל כולל 22 מיליון שקלים, עלייה של שישה מיליון שקלים מהתקציב הקודם. הועדה נהגה לאשר מדי שנה כ- 1200 מופעי תרבות בלבד. פתיחת סל התרבות לכלל המופעים בישראל תאפשר למשרד החינוך לסבסד 5000 מופעים ואירועי תרבות נוספים.

שר החינוך נפתלי בנט מציג את סל התרבות החדש. צילום: אבשלום ששוני

 
 

המתווה החדש ייכנס לתוקף בשנת הלימודים תשע"ז. בחודש מאי הקרוב יעלה לאתר משרד החינוך מאגר מופעים אינטרנטי אשר יתבסס על "חוכמת צוותי החינוך" , מדובר בהרחבת האוטונומיה למנהלים וצוותי חינוך, כך ש-70 אחוזים מההצגות שיבחרו יהיו על פי בחירת המנהלים, ורק 30 אחוזים על פי המלצות ועדת הרפרטואר, ועדה מטעם "סל התרבות הארצי" שאחראית על קביעת לפי סטנדרטים אמנותיים, אותה ועדה שעד כה, הייתה הקובעת הבלעדית, אילו מופעים יכללו בסל התרבות. יחד עם זאת, הבהיר השר כי הצגות שיש בהן מרכיב פורנוגרפי, אלמנט גזעני או הטפה לטרור, לא יאושרו על יד משרד החינוך. לשאלה האם הצגה עם תכנים מקבילים להצגה "הזמן המקביל" תוכל להיכנס לסל התרבות, השיב השר, כי "לא תהיה הצגה המפארת מחבל שרצח חייל". 
 


יותר תרבות לפריפריה

 
במשרד החינוך מציינים כי ההחלטה הפדגוגית לשנות את מתווה סל התרבות התקבלה על רקע העובדה שבעבר מרבית תלמידי ישראל צרכו תרבות לא מסובסדת, או שצרכו תרבות מועטה. כאשר התלמידים נהנו מתרבות מסובסדת - מאגר המופעים היה מצומצם, ולא נתן מענה לצרכים החינוכיים של מוסדות החינוך. 

"אנחנו פותחים היום את כל ההצגות לכל הילדים במדינה. אין סיבה שתלמידים לא יוכלו לראות הצגות טובות שהמנהלים רוצים שיראו. זה יעודד יוצרים ליצור, זה יעודד מנהלים לקחת יוזמה, זה יפתח עולמות חדשים בפני התלמידים", אמר השר בנט.  בנוסף ישתנה התקצוב שמקבלים בתי ספר להצגות, והוא יהיה דיפרנציאלי  עם עדיפות למוסדות חינוך הממוקמים בפריפריה. לדבריו, התכנית תביא יותר תרבות, עם דגש לפריפריה. "מי שחושב שאפשר מצד אחד לספק פחות תרבות לפריפריה ומצד שני להתפלא שעיקר התרבות נמצא במרכז, טועה. זאת תכנית שממנה ייהנה כל ילד, ובזכותה אני מאמין נעניק לילדים חוויות תרבות חדשות שיביאו לעושר תרבותי ואומנותי", אמר בנט.