גל החום הכבד, ששרר לאורך כל השבוע, יחל להישבר היום (שישי) בצהריים. בשעות הבוקר צפוי עדיין להיות חם מאוד, כשבשפלה, בעמקים ובנגב יהיה שרבי. בשעות הצהריים יחל לחדור אוויר קר לארץ. בשבת יקרה המפנה משמעותי והטמפרטורות ירדו ירידה ניכרת, אך עדיין יהיו חמות מהרגיל לעונה. ייתכן טפטוף. 

בראשון ינשבו רוחות דרום-מערביות ערות ובצפון הארץ יחל לרדת גשם, שיתפשט בהדרגה למרכז. במקביל, תחול ירידה נוספת בטמפרטורות וייתכן אובך. לקראת ערב הגשמים יתחזקו והם יהיו מלווים בסופות רעמים בודדות. 
בשירות המטאורולוגי מזהירים מפני סכנת שיטפונות באזור ים המלח ומדבר יהודה. ביום שני ירד גשם לפרקים מצפון הארץ עד צפון הנגב וקיימת סכנת שיטפונות והצפות.

מתרחצים בחוף הים, השבוע. צילום: אבשלום ששוני


מנהל גף אקלים בשירות המטאורולוגי, ד"ר עמוס פורת, ציין שבגל החום הנוכחי בלטה כמות הימים בהם נמשך מזג האוויר, כאשר במישור החוף, בשפלה, בנגב ובערבה מדובר ברצף של 5 ימים עם טמפרטורות גבוהות מ-27-26 מעלות.
 
לדבריו, רצף כזה של ימים חמים בחודשי החורף המרכזיים היה ב-75 השנים האחרונות שלוש פעמים בלבד – בפברואר 1941, בינואר 1971 ובפברואר 2010.
 
גל החום הבריח המונים לחופי הרחצה. לא רק בתל אביב ובערי החוף נרשמו המוני מתרחצים ומשתזף, אלא גם הכנרת. ברשות הכנרת ציינו שמיום שני החלו להגיע משפחות רבות ובני נוער לחופים, וכמותם רק הלכה ועלתה - יחד עם הטמפרטורות. "אני עובד בכנרת כבר שנים רבות ולא זכור לי מתי היה חום כזה באמצע חודש פברואר", ציין מנהל חוף חלוקים-כורסי-לבנון, גדי שטרית שהוסיף: "בהחלט מדובר בחום קיצוני". 

בצפון נרשמה כמות גשמים מועטה יחסית מתחילת החורף, ברמה שנחשבת אף כבצורת. ברשות הכנרת ציינו שמתחילת החורף מפלס המים עלה ב-36 סנטימטרים בלבד וגם הספיקה בנחלי הצפון נמוכה במיוחד – 5.20 מ"ק מים לשנייה בלבד, כאשר הממוצע הינו 7.59 מ"מ מים לשנייה. מי שמודאגים מהבצורת בצפון הם רשות המים והחקלאים. 

הכנרת, השבוע. צילום: אבי אריש, רשות הכנרת
 
גם החקלאים סופגים הפסדים בשל החום הכבד. מזג האוויר החם אילץ אותם באופן חריג לשנים קודמות להשקות את השטחים החקלאיים כבר כעת, בעיצומו של חודש פברואר.
 
"עד כה נאלצנו להשקות אלפי דונמים של שדות חקלאיים ובמידה לא ירד גשם – המצב רק יחמיר", ציין מנכ"ל אגודת המים בגליל, תא"ל (במיל') רפי נוי, "בעשור האחרון נאלצנו רק פעם אחת להשקות במהלך פברואר. המצב לא טוב, למאגרי המים בגולן עד כה לא נכנס אפילו קוב אחד של מים והם ריקים".
 
על רקע הבצורת בצפון, החקלאים מצויים בימים אלו בעיצומו של מאבק נגד התיקון המוצע בחוק המים, שיביא להלאמת אגודות המים והעברת כל אספקת המים לחברת מקורות. החקלאים טוענים שהדבר יביא לייקור משמעותי של מחיר המים לחקלאות.