על רקע הקטל הנמשך בדרכים, העלייה במספר ההרוגים ומחיר הדמים הכבד שנגבה בכבישי ישראל, יפרסם מחרתיים מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף חיים שפירא, דוח ביקורת מיוחד המוגדר "חמור ביותר" בנושא הקמת מערך המצלמות האלקטרוניות ואכיפת חוקי תעבורה בישראל. במוקד הדוח עומד מערך המצלמות שאמורות להגביר את הבטיחות בדרכים, להביא להפחתת מספר ההרוגים ולשיפור תרבות הנהיגה על ידי הגברת ההרתעה.



כבר בשנת 2005 אישרה הממשלה הקמת מערך של 300 מצלמות תנועה דיגיטליות. המערך החל לפעול במרץ 2012 והמבקר בדק את ביצוע ההחלטה ואת תפקוד המערך, כמו גם את היערכות בתי המשפט, המשרד לביטחון פנים והמשטרה בנושא, תוך דגש על הטיפול בדוחות תנועה.



יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), אמרה לקראת פרסום הדוח: "מדינת ישראל נכשלה גם בטיפול בתאונות הדרכים. הדוח חמור מאוד ומציף כשלים רבים בהתנהלות המדינה למנוע את המצב היום, שבו מספר ההרוגים והפצועים בתאונות הדרכים רק הולך ועולה. אני מקווה שהדוח הזה יעורר את מי שצריך לתת דין וחשבון וכמובן שאקיים עליו דיון בהקדם בוועדה".



"תמונת מצב עגומה"


כזכור, לפני כשבועיים התרחשה תאונה קשה בכביש 1 בין אוטובוס למשאית, בה נהרגו שישה מנוסעי אוטובוס. כמה מהפצועים נלכדו תחילה בתוך האוטובוס, קו 402 שנסע מבני ברק לכיוון ירושלים. דוד ברוכי, פרמדיק מד"א, שנכח באירוע, סיפר כי "רבע שעה מתחילת האירוע הגענו לשם. היו 15 נפגעים בזירה. חלק הולכים וחלק שוכבים, טיפלתי בפצוע אחד שהיה פצוע אנוש עם פגיעה רב מערכתית. ביצענו פעולות החייאה מתקדמות ופינינו אותו במצב אנוש לבית החולים תל השומר. זו אחת התאונות הקשות ביותר שראיתי". הנהג של האמבולנס, חסן דעאס אמר כי "אני נהג אמבולנס מ-2008 וזו אחת התאונות הקשות שראיתי אי פעם".



התאונה הקשה עוררה את המודעות לכשלים באכיפת תאונות הדרכים, כשהנתונים והסטטיסטיקות מצביעים על עלייה חדה במספר ההרוגים בתאונות דרכים בשנתיים האחרונות. בין השנים 2014־2015 הייתה עלייה של 32% בהרוגים בתאונות שבהן היו מעורבים רכבים כבדים, ועלייה של 17.5% במספר ההרוגים בדרכים בין־עירוניות. בשנת 2014 נהרגו 319 בני אדם ובשנת 2015 מספרם עמד על 355, עלייה של 11%.



על רקע זה, ביום שלישי האחרון עסקה ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ איתן כבל בסדרת הדיונים שעניינה בלימת הקטל בכבישים, במתכונת של שימוע ציבורי. שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, הצביע על כשל מתמשך בטיפול הממשלתי בנושא: "התאונה הזו לא הגיעה בחלל ריק לדאבון לבנו, אלא חושפת בפנינו תמונת מצב עגומה שמלווה אותנו בשלוש השנים האחרונות, בשונה מהעשור הקודם שבו חלה ירידה עצומה של 47% בתאונות הדרכים. בשלוש השנים האחרונות אנחנו רואים לצערנו עלייה חדה ומשמעותית בנתונים, וכמו כן כשל מתמשך של ממשלות ישראל".