המשרד להגנת הסביבה שלח הבוקר (שלישי) למנכ"ל קבוצת בז"ן (בתי הזיקוק לנפט בחיפה) הזמנה לשימוע טרם נקיטת צעדים כנגד חברת "כרמל אוליפינים" הפועלת במתחם בז"ן. המפעל הגיש למשרד בימים האחרונים דיווח מפורט על דליפות מזהמי אוויר לשנת 2015 והזימון לשימוע הוצא בעקבות ממצאי העלייה החריגה בזיהום. הנתונים מצביעים על הכפלה בפליטות של מזהמים אורגנים נדיפים בשנה החולפת.



המשרד להגנת הסביבה מדגיש כי הוא מחייב את "כרמל אוליפינים" לבצע תכנית לאיתור ותיקון של דליפות מזהמים מכלל מתקני החברה ובכלל זה שימוש בטכניקה המיטבית הזמינה להפחתה ולמניעה של פליטות אלו. "כתוצאה מדרישות המשרד נרשמה במפעל הפחתה מתמשכת בפליטות משנת 2009 ועד לשנת 2014. אך הדיווח משנת 2015 מסמן עלייה חמורה וחריגה ממגמת ההפחתה", אומרים במשרד. מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, אמר: "ההזמנה לשימוע היא חלק מהגברת האכיפה והפיקוח ומהתהליך המקיף במפרץ חיפה בו אנו בודקים את כל המפעלים ומוציאים להם תנאים חדשים – כדי לשמור על בריאותם של תושבי מפרץ חיפה".



תתקבל החלטה אם להוציא צו מניעה


השימוע יתקיים ביום ראשון הקרוב ולאחריו תתקבל החלטה אם להוציא למפעל צו למניעה ולצמצום זיהום אוויר מכח סעיף 45 לחוק אוויר נקי. מדובר בצעד שככל הנראה ידרוש את השבתת מתקני היצור במפעל. במשרד להגנת הסביבה אומרים: "צעד זה הוא חלק מהמדיניות התקיפה שמוביל השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, הכוללת הרחבת הפיקוח במפעלים באזור מפרץ חיפה ובכלל זה עלייה בפיקוחי הפתע והגברת צעדי האכיפה בתעשייה. מפעל כרמל אוליפינים הינו מפעל פטרוכימי העושה שימוש במוצרי נפט לייצור חומרי גלם לתעשיית הפלסטיק והוא אחד הגורמים הגדולים ביותר לפליטת מזהמים אורגנים נדיפים במפרץ חיפה. השימוע שנשלח היום למנכ"ל בז"ן הוא תוצאה של מדיניות המשרד במסגרת התכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה הקובעת כי לא תאושר תוספת פליטות מהתעשייה באזור. כמו כן, המפעל נמצא תחת תהליך החמרה בתקני הפליטה ובתחזוקת המפעל מתוקף חוק אוויר נקי".



מקבוצת בז"ן נמסר בתגובה: "קבוצת בזן השקיעה בשנים האחרונות מעל מיליארד ש"ח בשיפור מתמיד בתחום איכות הסביבה, בדגש על הפחתת פליטות לאוויר. החברה מקפידה על קיום הוראות החוק ותמשיך לבצע את הנדרש להפחתת הפליטות ממתקניה. היא קיבלה את ההזמנה לשימוע הבוקר, לומדת את פרטיה ותתייחס לדברים בשימוע עצמו".



מעמותת "אזרחים למען הסביבה" נמסר בתגובה: "טוב שנזכרו במשרד להגנת הסביבה, לפעול כנגד אחד המזהמים הבולטים במפרץ על דליפה של פי שניים מהחומרים האורגנים הנדיפים ב 2015 שגם אינה חד פעמית אלא מתמשכת. מדוע רק כעת מבצעים שימוע? ומדוע אין אנו שומעים מהמשרד דרישה לתיקון מידי של הדליפות? גם אם מדובר בהשבתת מתקנים לא ברור מתי בדיוק תתבצע האכיפה והדבר ממחיש בדיוק את הבעיה. בכל פעם שעולה סערה ציבורית כגון זו שמתרחשת בחודש האחרון, אנחנו רואים פעולה יותר נמרצת בתחום האכיפה מצד המשרד להגנת הסביבה אם כי מינורית".



ליאורה אמיתי מ"אזרחים למען הסביבה" טוענת: "מדובר בשימוע בסך הכל. סוג של 'נו נו נו' שלא מהווה אכיפה של ממש. רק לחץ ציבורי מאד גדול משפיע על תפקוד המשרד שבשגרה פועל לטובת האינטרסים של המזהמים, בכל דיון טוענים נציגי המשרד שהמפעלים לא עוברים על החוק, ורק כאשר הביקורת הציבורית כל כך גוברת, המשרד סוף סוף מגלה אחריות ומממש את תפקידו כרגולטור ומבצע פעולות אכיפה. כך קרה גם לפני שנה בעקבות הסערה הציבורית באפריל 2015 - כשהוגשו כתבי האישום נגד בתי הזיקוק, עיצומים נגד הנמל...מה שמוכיח את הוטענה שלנו שאין מי שמגן על תושבי המפרץ".



גם בגרינפיס ישראל ממעיטים בערכו של השימוע שבכוונת המשרד להגנת הסביבה לערוך להנהלת בז"ן. מנהל הקמפיינים בגרינפיס, ד"ר יונתן אייקנבאום, אומר: "לצערנו המשרד להגנת הסביבה ממשיך לעסוק בכיבוי שריפות, אך זה מעט מדי ומאוחר מדי. שוב אנו שומעים בדיעבד על סכנה ממשית למאות אלפי תושבי המפרץ מזיהום אוויר ואנו תוהים איפה היו השומרים בזמן אמת. אבסורד שבזמן שנשקלת הוצאת צו מניעה למפעל בבעלות בז"ן, אושרה הרחבת פעילות הקבוצה וזאת, אחרי שזכו שנה אחר שנה בקטגוריה המפוקפקת של 'המזהמים ביותר'".



אייקנבאום מדגיש: "ישנה התעלמות גמורה ממאות אלפי תושבי המפרץ שפצצה מתקתקת מונחת למרגלות ביתם. על הרשויות להפסיק לנהל את המשבר מאחורי גבם ולהפוך את התושבים לשותפים מלאים בפתרון הזיהום ובעיצוב עתיד המפרץ כמבוסס על תעשייה ברת-קיימא ידידותית לאדם ולסביבה".