במשרד המשפטים וברשות השירות הלאומי־אזרחי בוחנים בימים אלה את האפשרות למחוק רישום פלילי לנערים שלא גויסו לצה"ל אך השלימו שירות לאומי, כדי שיוכלו לפתוח דף חדש בחייהם.



אביחי (20) גדל בשכונה קשת יום ברחובות. בהיותו בן 17 הסתבך בתיק שיבוש הליכי משפט כשניסה להגן על חבר שהיה מעורב בתאונת דרכים. בחודשים האחרונים הוא מתנדב בשירות הלאומי דרך עמותת שלומית ככוח עזר בבית החולים קפלן בעירו.



"הגעתי לייעוץ בתוכנית 'עתידים' כדי לרכוש לעצמי מקצוע, אבל שם המליצו לי על ההתנדבות בשירות הלאומי מתוך מחשבה שזה יעזור לי הלאה להשתלב בחברה", הוא מספר. "בהתחלה התנגדתי, אבל אחר כך הבנתי שההתנדבות יכולה לתרום לי המון. היום אני מבין שזה הדבר הכי טוב שיכולתי לעשות".



עם אביחי לא דובר על מחיקת הרישום הפלילי, משום שהתוכנית הייתה אז בתחילת שלבי הבדיקה. "כמובן שאף אחד לא היה מסרב למחיקת רישום פלילי", הוא מציין. "אני חושב שמי שנותן שנתיים מהחיים שלו למען החברה, מוכיח שהוא לא עומד במקום".



אלפי צעירים ישראלים כמו אביחי מקבלים מדי שנה פטור משירות צבאי מסיבות שונות, בהן תיקים פליליים, ורק מיעוטם מגיעים להתנדבות בשירות הלאומי. מתוך 18 אלף בני ובנות השירות כיום ישנם כ־700 מתנדבי שירות לאומי המוגדרים כנערים ונערות בסיכון ולמיעוטם יש גם רישום פלילי.



היוזמה החדשה נועדה למשוך לשירות צעירים רבים נוספים, מתוך מחשבה שבמהלך ההתנדבות הם ירכשו כלים שיאפשרו להם להפוך בעתיד לאזרחים תורמים ומעורבים. כך, במקום לחוות תחושת דחייה ולהרגיש נטל על החברה, הם יקבלו נקודת זינוק חברתית, אישית ותעסוקתית וגם את התמריץ של מחיקת הרישום הפלילי.



את המהלך יזם מנכ"ל רשות השירות הלאומי־אזרחי שר־שלום ג'רבי, והוא מוביל אותו יחד עם מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, מחלקת החנינות ובכירים נוספים במשרד.



בראיון ל"מעריב־השבוע" אומר ג'רבי: "מדובר בהזדמנות אדירה לאותם צעירים, שבגלל רישום פלילי יש להם אות קין שמונע מהם להשתלב בעבודה ובלימודים. כעת תהיה להם הזדמנות לצאת לדרך חדשה כאנשים נורמטיביים ולפרוץ מעגל הרסני שפעמים רבות ממשיך לדור שאחריהם. גם המדינה תרוויח מאדם שהאופק בפניו פתוח ולא כזה שעלול להיתקע במעמד סוציו־אקונומי נמוך, כשהוא נתמך בקצבאות".



ג'רבי מוסיף: "תהיה ועדה, שאני עומד בראשה יחד עם עובדים סוציאליים של עמותות השירות הלאומי. אם נגיע למסקנה שהצעיר עמד בתנאים, נבקש ממשרד המשפטים להמליץ לנשיא למחוק את הרישום הפלילי, כדי לאפשר לו להיות אדם נורמטיבי ולהשתלב במעגלי התעסוקה והלימודים הגבוהים".



הוא מדגיש: "אנחנו רוצים לתת הזדמנות שנייה אמיתית לאותו נער שאולי היה קצת ברדקיסט בגיל 16־17, אבל החליט לתת בחזרה לחברה ולחזור למוטב. אנחנו מקימים את הוועדות שיבחנו כל מקרה לגופו. הנוער הזה קרוב ללבי. גדלתי בכרמיאל ואני מכיר הרבה בני נוער בסיכון. אנחנו צועדים יד ביד עם משרדי המשפטים והאוצר ואני אופטימי שהתוכנית תצליח".