על מנת להיערך לעימותים עתידיים מול חמאס בדרום וחיזבאללה בצפון, נערך בצה"ל שינוי מהותי בהפעלתם של קציני נשק בחיל התותחנים. "בשנה וחצי האחרונות ביצענו שינויים משמעותיים בהכשרת הקצינים שלנו כחלק מהפקות לקחים והתאמת הלחימה לתרחישים בצפון, כמו גם בדרום", מסביר מג"ד השלמת הקצונה בשבטה, סא"ל מנחם נרקיס.



"פעם התותחן היה עומד על גבעה וצופה אל המטרות וכך מכווין נשק, אך היום זה כבר לא כך. כיום קצינים נכנסים לשטח ומגיעים עד למרחק של קילומטר מהמטרה. ההכשרה והניסיון המבצעי גורמים להם להכווין את התותחן, את הטנקיסט או את טייס הקרב מהשטח - לא רק לאן לירות, אלא גם באיזה נשק לבצע את התקיפה”.



לדבריו של סא”ל נרקיס, עם השתכללות אמצעי הלחימה, הפעלתם מאחור, מרחוק, הפכה פשוטה יותר באופן יחסי. “אין יותר חישובי נתונים וטבלאות”, הוא אומר. “היום הטכנולוגיה מכסה על החישובים, ולכן קצין תותחנים מקבל הכשרה איך הוא משפיע על הלחימה ועל התקיפה בשטח. הסיפור פה זה איך לגרום לאש להיות מדויקת וקטלנית יותר כי הקרב הגדודי והחטיבתי הוא המקום שבו אנחנו רוצים להשפיע על האש באופן משמעותי”.

"למנוע אבדות בנפש"

בעימותים הבאים יצטרכו הלוחמים להתמודד עם אתגרים ישנים שהפכו מורכבים יותר. כך למשל, האויב הפיק לקחים מעימותי העבר, ובעתיד אנו עלולים להיתקל בחוליות טרור קטלניות, למשל חוליית מחבלים שמסתתרת בתוך מבנה או במנהרות תת־קרקעיות, ובידיה אמצעי לחימה קטלניים. במקרה כזה, קצין הנשק של התותחנים ידע במרחק קטן מהמטרה לכוון את טייס הקרב לאיזה חלון במבנה הוא צריך לכוון את הפצצה ואיזה טיל לשגר. ייתכן כי הקצין בשטח יבחר דווקא להפעיל את האש באמצעות סוללה של תותחנים או מגדוד טנקים שנמצא בסביבה. הדבר לא רק יסכל את החוליה ויחסל אותה, אלא גם יוכל למנוע אבדות בנפש ומארבים של מחבלים בשטח.
 
“הקצין שנמצא מקדימה לא רק לומד לכוון את הטייס או את התותחן, אלא גם לומד בהכשרה שלו את המגבלות של הטייס או של תוקף אחר”, מסביר סא”ל נרקיס. “בסוף הוא צריך לתת הכוונה, הוא נמצא למטה, וכל השיח הזה מתבצע במרחק של עד קילומטר מהמטרה”.