מאות בני אדם הפגינו היום (חמישי) בצומת שגב שלום, שזכה לכינוי "צומת המוות", בגלל מאות תאונות דרכים, שבהן מצאו את מותם 11 בני אדם בשנים האחרונות. בנוסף להרוגים נרשמו במקום מספר פצועים קשה ועוד למעלה משבעים פצועים במצב קל. בהפגנה השתתפו ראש המועצה עאמר אבו מעמר, ח"כ טלב אבו עראר, הח"כ לשעבר טלב א-סאנע וראשי המגזר הבדואי בנגב.

הכניסה היחידה לעיירה שגב שלום ממוקמת על כביש באר שבע-דימונה, כ-8 ק"מ מדרום מזרח לבאר שבע. מסיכומי השנים האחרונות ב"צומת המוות" עולים פרטים מדאיגים, כפי שסיפר אבו מעמר ל"מעריב אונליין": "התנועה בצומת עמוסה הן על הכביש לדימונה ולערבה, בואכה אילת והן בכניסה לישוב. הצעירים הקימו אוהל מחאה ליד הצומת, והבטיחו להישאר בו, עד אשר יימצא פיתרון הולם לעומס הבלתי נסבל והקטלני בצומת. כולנו מודאגים מהמצב, ואם לא יחלו מיד בעבודות להצלת החיים של התושבים כאן, המחאה תתגבר".

יש לציין, כי שר התחבורה ישראל כץ, שביקר בדצמבר 2013, הבטיח למצוא פתרון "מהיר מאוד" לצומת. ראש המועצה אמר כי "הצבת רמזור בצומת הוקדמה מיולי לאפריל. הדרישה שלנו היא להקים מחלף תנועה, כדי למנוע תאונות ולשפר את התנועה". 

בעיירה שגב שלום מתגוררים כ-10,000 תושבים, כאשר בנוסף ללחץ על כביש הכניסה היחיד מצד כלי הרכב של התושבים במקום, נכנסים לעיירה בכל בוקר 40 אוטובוסים המסיעים תלמידים מהישובים הבלתי מוכרים. עשרות משאיות חולפות בכביש הזה בדרכן למשחטה הגדולה "תשלובת עוף עוז".


אבו מעמר ציין, כי העומס על הצומת ועל כביש הכניסה יגדל בקרוב, בעקבות הקמת המרכז האזורי "ואדי א-נעם", שיוקם מדרום שגב שלום. "חייבים להתחיל מיד בעבודות, כדי למנוע אסונות בצומת", סיכם. "די לקטל ב'צומת המוות'. אין יקר בעולם יותר מהאנשים שנהרגו כאן. אין לנו במה לנחם את המשפחות, שאיבדו את יקיריהן. אחרי שאיבדנו בסוף השבוע את סלמאן תראבין, בן 21, הגענו למסקנה, שאי אפשר עוד להמתין לקורבן הבא ולהסתפק בהבטחות".

מוסלח תראבין, אחיו של הקורבן, סיפר: "כאן מאחורי נהרג אחי סלמאן. לא ניתן, שיהיו פה עוד הרוגים. אני מפחד לעבור בצומת בבוקר, זו סכנת חיים".

מוחמד ג'רביע, בן 51, שהיה ממארגני ההפגנה, דיבר בנחישות: "אנחנו מפגינים כדי לקבל את הזכות הבסיסית שלנו לחיות ולהגיע הביתה בשלום. לפני 8 חודשים אשתי הייתה מעורבת כאן בתאונה עם שלושה מילדינו. כמעט ואיבדתי את המשפחה בתאונה הזו. ביום שישי האחרון נסעתי בצומת הזה במקרה, כאשר נהרג בה סלמן תראבין. הוא היה כמו הבן שלי, ואחרי מותו נשבענו לפעול למען מחלף בצומת. הקמנו ועד, שיהיה שותף להחלטות הבאות".

מוחמד סעדה, הציג את האבסורד האזורי של הצומת: "הממשלה אינה דואגת לנו, כי איך אפשר להסביר, שממערב לנו, בעמק שרה, יש רמזורים ומחלף, ואנחנו קיימים משנת 1984, והכניסה לישוב מסוכנת ללא רמזורים, מחלף או מנהרה. עד היום קיבלנו הבטחות ממשרד התחבורה, אבל עד שהטרקטורים לא יעלו על השטח, לא נפרק את אוהל המחאה ב'צומת המוות'. אני קורא לשר התחבורה, ישראל כץ, לבקר בצומת במהירות, כי המצב אינו יכול להשאר כך".

מנסור אל-חרוב, תושב היישוב, אמר: "ב-2004 איבדתי אח ושני בני דודים. הם היו בני 16 ו-18. הצעירים ביישוב הם שהחליטו לצאת למאבק צודק להגן על משתמשי הכביש – ערבים ויהודים כאחד. הגיע הזמן לשים קץ לסכנה על צומת המוות".

תימור דיל,  דובר נתיבי ישראל, מסר בתגובה בעניין שגב שלום: "חברת נתיבי ישראל עושה מאמצים גדולים להקמת לוחות הזמנים לביצוע שדרוג בטיחותי לצומת. במסגרת זו מקודם בימים אלו תכנון ובסיומו, עד חודש יוני, יחל מיד ביצוע הפרויקט תוך קיצור לוחות זמנים של חצי שנה ממועד הביצוע המקורי. במסגרת הפרויקט תוקם צומת מורחבת עם מערכת רמזורים,  מפרדה בין הנתיבים ואמצעי בטיחות נוספים. עלות הפרויקט מוערכת במעל 5 מיליון שקל וסיום הפרויקט יהיה עוד בשנת 2016".