לבקשת המשרד להגנת הסביבה אישרה היום (שני) ועדת הפנים והגנת הסביבה עדכון של שישה חומרים שרובם מסרטנים או רעילים לאדם וקביעה של שני ערכי סביבה לראשונה בישראל. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "ערכי איכות האוויר שאושרו ונקבעו בשיתוף משרד הבריאות מחמירים מהתקנים הקיימים באירופה ואינם קיימים כערכי סביבה בארצות הברית, מה שהופך את ישראל לאחת המדינות המתקדמות ביותר ברגולציה הסביבתית. מיום כניסתם של הערכים החדשים לתוקף הם ישמשו לניטור ולמדידת מזהמים ברחבי הארץ בפעילות המשרד להגנת הסביבה, בפיקוח ואכיפה על תעשיות ויהוו שיקול מרכזי בקביעת מדיניות בגופי התכנון".




"תושבי חיפה עוברים הרעלה יומיומית"



ב"מגמה ירוקה חיפה" הגיבו לדיון על תקנות אוויר נקי בוועדת פנים וסביבה והביעו את אי שביעות רצונם. "הדיון הסתיים בקבלת התקנות כפי שהציע המשרד להגנת הסביבה, למרות המחדלים הטמונים בחובם. דומה כי ממשלת ישראל גמרה אומר להפוך את מפרץ חיפה למרכז הפטרוכימי הישראלי, על חשבון חייהם של תושבי חיפה ושלבעלי ההחלטות לא ממש משנה שאנשים חולים ומתים בחיפה בגלל העדפת ההון על הבריאות. תקנות האוויר החדשות שמשרד הגנת הסביבה מתגאה בהן הן מתירניות מדי ומהוות מסמר נוסף בארון הקבורה החיפאי". רויטל גולדשמיד, ראש תא מגמה ירוקה חיפה, אמרה: "אנו קוראים לשר להגנת הסביבה אבי גבאי למשוך את התקנות שאושרו ולקיים דיון מקצועי נוסף. אנחנו מצפים ממנו לעצור את המחדל הלאומי שבו הותר דמם של תושבי חיפה העוברים הרעלה יומיומית על ידי תעשייה פטרוכימית בחצר ביתם האחורית".



פעילי מגמה ירוקה הציגו בדיון מסמך מפורט משלהם לעדכון תקנות האוויר הנקי במפרץ חיפה, אותו שלחו גם למשרד להגנת הסביבה ולחברי ועדת הפנים והגנת הסביבה והם מציעים בין היתר כי כל החומרים המסרטנים הוודאיים לאדם יקבלו ערף סף שעתי ולא ערך סף יומי שאותו אין לעבור, כנהוג כיום. זאת משום שלדבריהם כיוון הרוח משתנה במשך היום ונוצרים מצבים בהם ישנן שעות של חריגות קשות בדיוק מעל בתים בהם גרים ילדים. עוד מציעים הפעילים כי לכל חומר מזהם יינתן המדד המחמיר ביותר הנהוג בעולם, ולא יתאפשרו עוד חריגות בחומרים מסרטנים כלשהם. "מצפים כי במקום כמו חיפה, שמהווה מחדל תחלואתי לאומי, לא יהיו פשרות כשמדובר בבריאות התושבים ולכן מצפים מהחוק לעבוד על פי הערך הבריאותי המחמיר יותר - ערך היעד לכל חומר וחומר", אומרים במגמה ירוקה.




"תואם את המלצת ארגון הבריאות האמריקאי"



במשרד להגנת הסביבה לא התייחסו למדיניות היתרי החריגות הניתנים מפעם לפעם למפעלים אבל הם מדגישים: "אחד החומרים שעודכנו והוחמרו הוא הבנזן, המוגדר כמסרטן ודאי לאדם ונפלט מפעילות בבתי זיקוק, חוות מכלי דלק, תחנות דלק וכלי רכב. בנוגע לבנזן הערך הוחמר ביחס לערך שנקבע בתקנות האיחוד האירופי ונקבע בהתאם להמלצת ארגון הבריאות האמריקאי".



השר אבי גבאי. צילום מרים אלסטר, פלאש 90
השר אבי גבאי. צילום מרים אלסטר, פלאש 90



השר להגנת הסביבה, אבי גבאי אמר היום בכנס "סביבה 2050" בתל אביב: "בחיפה יש היקף עצום של תעשייה פטרוכימית, גוש ענק של מפעלים בתוך אוכלוסייה עירונית. גם אם כל אחד מהמפעלים יעמוד ביעדים שלו עדיין תהיה לנו בעיה. לכן נצטרך לדלל יותר ויותר את התעשייה במפרץ חיפה. המצב הנוכחי לא יכול להימשך. המסה הזו של התעשייה גדולה על חיפה, וזה בלי להתייחס למקרה האחרון (השימוע לאחד ממפעלי קבוצת בז"ן שעורך המשרד – י"ב) שאנחנו בודקים בו אחד המפעלים לא עומד בכללים".



בתוך כך בישר גבאי בכנס כי "בקרוב נוציא לדרך תכנית לאומית כוללת לצמצום זיהום האוויר בכל רחבי הארץ - מאנרגיה, מתעשייה וגם מתחבורה. תכנית שתגדיר יעדים ומשאבים לאיך מצמצמים את הזיהום".