קשה להבין מה עבר בראשו של מי שסיבך את צה"ל במהומת גילוח הזקנים המיותרת כל כך, כשכל מי שמעט שכל בקדקודו ידע מראש שהסיפור הזה ייגמר בשום דבר. הסיטואציה שבה צבא ההגנה לישראל מכריח יהודים לגזוז את הזקן, שאותו הם מגדלים מטעמים הלכתיים, היא כל כך בלתי נתפשת, שצה"ל פשוט לא יוכל לבצע אותה.



ודווקא בגלל זה, ומשום חשיבות האמון בצה"ל ובדרך שבו מתקבלות בו ההחלטות, מישהו בצמרת צה"ל חייב להסביר מה קרה כאן. ולא, צפירת ההרגעה ששודרה אתמול ולפיה אין כוונה לכפות על שום שומר מצוות להתגלח, אינה מספיקה. כי ממש במקביל לפרסום ההודעה דיווחו חיילים דתיים רבים כי הגישו בקשה להישאר עם הזקן, שאותו גידלו טרם גיוסם, וסורבו.



אז זה בסדר שצה"ל החליט אחרי כמעט 70 שנה לבדוק שהחיילים שלו לא מתחמנים, שהרי כל מי ששירת בצה"ל מכיר את אלה שלטובת התחמקות מהגילוח המטריד של הבוקר נזכרו בגיל 18 שסבא שלהם היה רב, גם אם הם לא ממש מקפידים על הנחת תפילין. וכל מי שביקר עם שחר במניין צבאי מכיר את אלה שעם תחילת הטירונות החזירו עטרה ליושנה, רק כדי לנצל את ההזדמנות לנמנם עוד 20 דקות בבית הכנסת.



אבל הדרך לטפל באלה לא יכולה לעבור דרך הפללת כולם. איך מטפלים בשקרנים? בדרך משמעתית קשה, שתוציא לבאים אחריהם את החשק לשקר. אבל האם בגלל כמה תחמנים, יהא מספרם אשר יהא, אפשר להתייחס מעכשיו אל כולם כאל אוסף חשודים? ומכיוון שכל המהומה החלה בעקבות עתירה של חייל חילוני, שדרש גם הוא לגדל זקן, אני חייב להגיד שאני מתקשה להבין למה לצה"ל הגדול מפריע שכל חייליו יסתובבו כשהם מזוקנים. עמרם מצנע ניסה את זה, ואני לא זוכר שזה הפריע לו במשהו.



אבל גם אם בכל זאת מישהו החליט פתאום להפוך סדרי בראשית, אי אפשר להתנהג - ודאי לא בנושאים שכאלה - כמו פיל בחנות חרסינה. ככל שמדובר בגידול זקן מטעמים יהודיים/דתיים/הלכתיים, צה"ל חייב למשוך את ידיו מהעניין. הזקן הוא סמל. סמל יהודי. יהודים שגידלו זקן בגלות ראו בו סוג של הכרזה: "אני יהודי". שונאי יהודים בתקופות השונות ידעו היטב כי כשהם רוצים להשפיל את היהודי ואת יהדותו, הדבר הראשון שהם צריכים לעשות לו הוא לגזוז את זקנו.



ההחלטה להפקיד בידיו של קצין שלישות את ההכרעה בנושא היא לא פחות משערורייה. מה לקצין השלישות ולעניין הזה? האם עבור הצבא של המדינה היהודית גידול זקן הוא עוד סוג של גילוח־צחצוח או גומיות בנעליים? האם קצין השלישות יודע לבדוק מי באמת שומר מצוות ומי מתחזה? האם צה"ל לא סומך על הרב הצבאי וחושש שמא הוא יחתום לחילוניים שהם דתיים, רק כדי לסייע להם במסדר בוקר?



המהומה שעוררה ההחלטה הזאת גדולה, ולפיכך מוטב שמישהו בצה"ל יסביר וירגיע בעניינה. אין לי מושג אם למהלך הזה יש קשר למהלך הקודם, זה של הוצאת ענף תודעה יהודית מהרבנות הצבאית (אני מקווה שלא), אבל כדי שלא יעלה על דעתו של מאן דהוא שיש קשר כזה, כדאי מאוד שהרמטכ"ל, שכבר הוכיח שכשיש לו מה להגיד הוא אומר, ישמיע את קולו.



ריח מלחמת הדת, שמתעוררת פה מפעם לפעם, מזיק לצבא ומזיק לכולנו. ומכיוון שמהרגע הראשון היה ברור שיימצא הפתרון ויהודים בצה"ל לא יאולצו להיפרד מזקנם, מוטב לו בפעם הבאה מישהו יחשוב על זה לפני פרוץ המהומה, ולא אחריה.