תביעה תקדימית הוגשה היום (חמישי) ע"י ההסתדרות לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע נגד חברת הבנייה מכלוף בכור ובניו, שפיטרה את קטי קרקולוב לאחר שסירבה לסכן את חייה ולהמשיך את עבודתה על מנוף ביום בו נשבו רוחות חזקות במיוחד. בבקשה נטען כי מכלוף בכור ובניו העסיקה את קרקולוב באופן הפוגע בכבודה, המנוגד לחוק והמסכן את חייה, ולכן עליה לפצותה ב-500 אלף שקלים לפחות. לצד זאת, טוענת ההסתדרות כי פיטוריה של קרקולוב נעשו גם על רקע מצבה המשפחתי כאם יחידה לשני ילדים, ובשל האפליה הכרוכה בכך יש לפצותה בסכום נוסף בגובה 120 אלף שקל. 



הבקשה, הוגשה ע"י הלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות בראשות עו"ד איריס ורדי ועורכות הדין חנה שניצר-רהב, גלי שטיינברג ואילה פלזנטל דברת. קטי קרקולוב הינה מפעילת עגורני צריח במקצועה אשר החלה לעבוד באתר בנייה של מכלוף בכור ובניו באשקלון בחודש מרץ אשתקד. מכלוף בכור ובניו הינה חברת הבנייה העוסקת בין היתר בבניית מבני מגורים, בעיקר בדרום, ונוסדה ב-1982.



במקרה שאירע לפני כשבועיים, התייצבה קרקולוב לעבודתה כהרגלה. בצהרי היום, שהיה חורפי במיוחד, ולאחר שקרקולוב ועמיתיה הרגישו כי נשבה רוח חזקה שטלטלה את המנוף המיתמר לגובה 70 מטר, היא חששה לשלומה והחליטה לרדת ממנו מידית. באותה השעה, לפי נתוני השירות המטאורולוגי, נשבו במקום רוחות במהירות העולה על 40 קמ"ש, המוגדרת כ"רוח עזה".



מנוף באתר בנייה. צילום ארכיון: מרים אלסטר, פלאש 90



לאחר הפצרות ולחצים שהופעלו עליה מצד הממונים באתר הבנייה, לחצים שלוו בלגלוג וזלזול וכן באיומים לפיהם אם לא תעלה בחזרה היא תפוטר, החליטה קרקולוב לשוב ולחזור למקום מושבה במרומי המנוף. משהגיעה לגובה רב, היא שבה והרגישה כי המנוף מתנדנד וסכנה עדיין נשקפת לחייה, ולכן החליטה לרדת לקרקע פעם נוספת. מסכת הלחצים הופעלה עליה בשנית, וקרקולוב, שנאלצה לעמוד בפני התלבטות בלתי אפשרית: בין סיכון חייה לבין אובדן פרנסתה, החליטה לשוב למעלה המנוף ולמרות הסכנה הברורה ביצעה את העבודה הדחופה שהייתה מוטלת עליה. זמן קצר לאחר מכן היא קיבלה הודעה לפיה בשל התנהלותה היא מפוטרת מידית.




הפרה גסה של החוק


תקנות הבטיחות בעבודה קובעות מפורשות כי לא יופעל עגורן צריח שעה שנושבת רוח בעלת חוזק העלולה לסכן את יציבותו או את העובדים בו או בקרבתו, וכי החובה לקיום ההוראות מוטלת על העגורנאי. למרות הוראה נוספת, הקובעת כי לא תינתן לאדם הוראה לפעול בניגוד לתקנות, טוענים בתביעה כי מכלוף בכור ובניו בחרה להפר בגסות את תקנות החוק כשהורתה לקרקולוב ולעובדים אחרים לסכן את חייהם ולהמשיך בעבודה על המנוף בניגוד לשיקול הדעת שהפעילו, כפי שדורש מהם החוק. מלבד תקנות אלו, לא שמרה החברה על בטיחות העובדים גם בהתאם לסעיפי ההסכם הקיבוצי בענף הבנייה, החל עליה.



עוד נטען כי ההתעמרות בקרקולוב נמשכה גם לאחר פיטוריה האסורים, וכי על מנת להרתיעה מלספר את סיפורה בתקשורת ולעמוד על זכויותיה, איימה עליה מכלוף בכור ובניו בנקיטת הליכים משפטיים. זאת בשל טענה מופרכת לפיה היא הפרה את חוק איסור לשון הרע כאשר לא דייקה בתיאור השתלשלות העניינים ביום פיטוריה. בראיון שהעניק לתקשורת חיים עטיה, האחראי על אתר הבנייה, הודה כי קרקולוב פוטרה גם בשל היותה אישה גרושה עם ילדים. "היא יוצאת לחופשים ארוכים, וילדים והיא גרושה, לא משנה, דברים אישיים, עם ילדים, אז כל פעם יש לה בעיה, לא מתאים לי", אמר עטיה.



התנאים הקשים של עובדי הבנייה


התביעה שהוגשה היום מאפשרת הצצה למתרחש בכל ענף הבנייה ולתנאי העבודה הקשים עמם מתמודדים העובדים. מדוח שפרסם המוסד לביטוח לאומי לפני מספר חודשים עולה כי בחמש השנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר ההרוגים בתאונות עבודה בענף הבנייה, ובשנת 2014 בלבד נהרגו 31 עובדים מהענף, 27 מתוכם בנפילה מגובה.



פיטוריה של קרקולוב מאירים את התופעה במסגרתה בישראל פרוסים עשרות אם לא מאות עגורנים מיושנים, המופעלים ע"י מנופאים במשמרות של 12 שעות לפחות, בתנאים סניטריים ובטיחותיים קשים. ההפקרות המתמשכת של שלמות חייהם וגופם, במקביל לפרסום הידיעות על עוד ועוד הרוגים באתרי בנייה, הביאו מאות מנופאים לחבור להסתדרות ולהסתדרות עובדי הבניין והעץ בראשות יצחק מויאל, במטרה להסדיר ולשפר את תנאי ההעסקה בענף, הסובל בין היתר מתת-פיקוח, וזאת תוך הגנה על זכויותיהם של עובדים כמו קרקולוב.



יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר: "הגיעה העת לשים בראש סדר העדיפויות את נושא הבטיחות בענף הבנייה ולשם כך על כל הגורמים לשלב ידיים ולהבטיח את שלומם של העובדים. ברצוני לחזק את קטי קרקולוב על הנחישות והאומץ ולהדגיש שהמאבק שלה הוא לא מאבק אישי אלא מאבק של כל עובדי הענף. ההסתדרות תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה בכדי לדאוג לבטיחות המנופאים ועובדי ענף הבנייה".