ויכוח טכני על פרשנות של סעיף על השתלמויות בהסכמי עבודה הפך בשבוע שעבר לפארסה מטרידה, כשמדובר בהקפדה של המעסיק מספר 1 במגזר הציבורי - מדינת ישראל - על זכויות עובדים. כשברקע פסק הדין האחרון של בית הדין לעבודה שקבע כי אב הבית במעון רה"מ הועסק בתנאים פוגעניים וללא קשר דווקא למקרה המסוים, ביקשו בהסתדרות המח"ר (הארגון היציג של האקדמאים במדעי החברה והרוח במגזר הציבורי) וב"קרן ידע" שלה, לקיים יום עיון לעובדים במחוז ירושלים על התמודדות עם התעמרות בעבודה מצד המעסיק. 
לידי מעריב אונליין הגיעה חלופת מכתבים בין המדינה להסתדרות המח"ר, המעלה כי המדינה מנעה מעובדים שביקשו לצאת ליום העיון המדובר את ההשתלמות וזאת, לטענת ההסתדרות, בניגוד להסכמים תקפים המקנים לעובדים את הזכות לצאת גם לימי עיון בודדים המוכרים כיום עבודה ואינם נכללים במכסת החופשות. כך קרה שבשבועות שלפני הכנס החשוב, המבקש לעדכן עובדים באחת הסוגיות החשובות והבוערות ביחסי עבודה, החלו לקבל בהסתדרות המח"ר גל של תלונות מצד עובדי מדינה שטענו כי הם אינם מורשים להגיע ליום העיון ונאלצים לבטל את השתתפותם בו.  
עמדתה העקרונית של נציבות שירות המדינה שנמסרה להסתדרות המח"ר היא כי יום עיון אינו עומד בקריטריונים שמאפשר הכרה בו כהשתלמות משום שלטענת המדינה ההסכמים מאפשרים הכרה בהשתלמות רק אם זו אורכת לפחות שלושה ימים, רצופים או שאינם רצופים. אולם במכתב ששלח בחודש שעבר עו"ד אייל ברגר, מנהל מחוז ירושלים בהסתדרות המח"ר שארגן את יום העיון על התעמרות בעבודה, הוא מדגיש בפני מנהלת ההדרכה באוצר כי מדובר בהפרה של סעיף בהסכם קיבוצי תקף המסדיר גם השתתפות בהשתלמות חד יומית. מדובר בוויכוח שעלה גם לפני כשנה במקרה דומה אבל ברגר מדגיש במכתבו: "כל השנים נהגה המדינה בהתאם לסעיף זה והוראה שלא לאפשר לעובדים לצאת ליום עיון סותרת את ההסכם ומהווה הפרה בוטה שלו". ולמרות זאת, חלף חודש, הכנס התקיים וההוראה נותרה בעינה.



 רק 20 עובדי מדינה לקחו יום חופש כדי להגיע ליום העיון

בראיון ל"מעריב השבוע" מדגישה יו"ר הסתדרות המח"ר, עו"ד יעל רון: "לאקדמאים בשירות המדינה יש שני הסכמי שכר בהם כתוב במפורש שהם רשאים לצאת להשתלמויות, ובכלל זה חד יומיים. בשנה וחצי האחרונות המדינה החליטה חד צדדית שהיא לא מאפשרת השתלמויות קצרות מועד. הפעם זה הגדיש את הסאה. אנחנו לא מייצרים 'ימי כיף', כל ימי העיון שלנו הם מקצועיים ובנושאים שתורמים לעובדים ושגם נציבות שירות המדינה רואה בחשיבותם. אז כבר מנעו השתתפות עובדי מדינה בכנס על שילוב בין בית וקריירה, שהנציבות הגדירה כנושא חשוב. מילא. אבל שבועיים אחרי פסק דין שכל המדינה מדברת עליו למנוע השתלמות על התעמרות בעבודה? זאת פעם ראשונה שקיבלתי כל כך הרבה מכתבים מאנשים שבצער רב נאלצים לוותר על ההשתתפות".
20% מהנרשמים לכנס הודיעו בשבוע שלפניו כי הם מנועים מלהשתתף בו משום שלא אישרו להם לצאת אליו. עוד כ-20% לא הגיעו לכנס בגלל שברגע האחרון קיבלו הודעה שלא מאפשרים להם. רק 20 עובדי מדינה לקחו יום חופש כדי להגיע ליום העיון. שאר הנוכחים בכנס היו אקדמאים ממוסדות המגזר הציבורי שאינם בשירות המדינה. העובדים שנכחו בכנס הודו, שלא לציטוט, כי ההרצאות האירו את עיניהם מאד ביחס לחוקים על התעמרות בעבודה. חשיבות הנושא ובפרט העיתוי הביאו מספר מצומצם של משרדי ממשלה לאפשר לכ-40 עובדים נוספים להגיע ליום העיון למרות הנחיות המדינה בנושא.
עו"ד רון מוסיפה: "אנחנו שומעים שוב ושוב כהסתדרות על מקרים של התעמרות מעסיקים, גם אצלנו במגזר הציבורי. אנחנו מארגנים בכל חודשיים כינוס על זכויות עובדים ואני מאד מקווה שהמדינה תתעשת ותאפשר לעובדי מדינה להשתתף בכנסים כאלה. היה ראוי שהמעסיק, המדינה עצמה, תארגן ימי עיון כאלה אבל כשמעסיק מנסה למנוע מעובד להכיר את זכויותיו זה אומר דרשני. כמדובר במעסיק הגדול ביותר במשק שאמור לשמש דוגמה, זה חמור פי כמה ואם יהיה צורך וזה לא ייגמר בהידברות, נאבק בהפרת ההסכמים הזאת גם בערכאות משפטיות". רון מדגישה: "ישראל היא המדינה היחידה במערב שבה לתואר אקדמי אין כמעט משמעות לרמת השכר. אז לפחות את הדברים שהושגו כבר בהסכמים כמו ימי עיון, שלפחות על זה המדינה תקפיד".