שר הביטחון משה (בוגי) יעלון התייחס היום (שלישי) ליום האישה הבינלאומי, בפייסבוק ובטוויטר של והדגיש כי יש להילחם באלימות נגד נשים. "עלינו להוסיף ולהיאבק באופן חסר פשרות ובכל דרך - גם חוקית וגם חינוכית - באלימות נגד נשים על סוגיה השונים, בהטרדות ובפגיעות המיניות כלפיהן, ובניסיונות להפוך מתלוננת לנאשמת באמצעות השחרתה. אף לא אחד מאתנו מבין באמת מה מתחולל בנפשה של מי שחוותה אלימות, הטרדה או פגיעה מינית". את הדברים אמר יעלון יום לאחר שתא"ל אופק בוכריס, החשוד באונס ובהטרדות מיניות של פקודה, עבר בדיקת פוליגרף במשרדי מצ"ח.



חקירתו של בוכריס התנהלה אתמול סביב התשובות שהעניק לחוקרים בחקירות הראשונות שעבר. החוקרים עימתו אותו עם שני נושאי ליבה מרכזיים בפרשה, שלפיה ביצע מעשים מגונים לכאורה בחיילת ששירתה תחתיו לפני יותר מארבע שנים, בעת כיהן כמפקד חטיבת גולני. בין היתר, נשאל הקצין הבכיר במכונת אמת האם קיים יחסי מין בכפייה עם המתלוננת - שאלה שעליה השיב בשלילה. עוד נשאל תא"ל בוכריס האם אנס את המתלוננת, וגם לשאלה זו השיב בשלילה. שתי השאלות דומות לאלה שהציג בוכריס בבדיקת הפוליגרף שביצע מטעמו, אך הפעם הסביבה וההכנה היו אחרות ובוכריס ידע יותר פרטים על הטענות נגדו.



כבר מהרגע הראשון שהטיחו בו חוקרי המשטרה הצבאית את העובדה כי אחת החיילות ששירתה תחתיו בהיותו מח"ט גולני התלוננה נגדו כי אנס אותה וביצע בה מעשים מגונים, תא"ל בוכריס ביקש להגיע לבדיקת פוליגרף. חוקרי המשטרה הצבאית סרבו ומסרו לו כי ייתכן והדבר ייעשה בעתיד. עשרה ימים לאחר מכן, הגיע הקצין הבכיר למחנה הצבאי צריפין לחקירה ארוכה ומתישה, שלישית במספר, שבה המשיכו החוקרים לשאול אותו על הטענות שהועלו נגדו והכינו אותו לבדיקה במכונת אמת. שעתיים וחצי לאחר החקירה החלה הבדיקה, שבה נשאל בוכריס שאלות שמטרתן לבדוק האם הגרסה שלו למערכת היחסים עם החיילת נכונה.


לתוצאות הבדיקה שנערכה אתמול יש השלכה דרמטית על המשך הפרשה. החוקרים יצטרכו לזמן גם את המתלוננת לבדיקה בפוליגרף, ותוצאות שתי הבדיקות יניבו לחוקרים את המידע הדרוש לקראת העימות בין הקצין לחיילת. בסיום העימות, שיתקיים ככל הנראה בימים הקרובים, יחליטו החוקרים לאן מועדות פניו של התיק המורכב הזה. בוכריס עצמו אמר למקורביו כי הוא סומך על החוקרים במאת האחוזים. מקורביו מסרו: "אנחנו מאמינים בצדקתו ומביעים אמון מלא בחוקרי מצ"ח".  

תא"ל אופק בוכריס. צילום: אלי דסה
תא"ל אופק בוכריס. צילום: אלי דסה



 

"הבדלים בלתי נסבלים"


עוד אמר היום שר הביטחון כי עדיין ישנו צורך בשינוי ובשילוב נשים. "האם מדינת ישראל, ובפרט מערכת הביטחון, עברו כברת דרך בכל הקשור לשילוב נשים ושיפור מעמדן בחברה? התשובה היא כן. האם בכך עשינו די? התשובה היא לא", כתב יעלון.


לדברי יעלון קידומן של נשים הוא ערך נדרש בחברה. בין היתר בצה"ל, בגופי הביטחון השונים, בהיי-טק, בכלכלה, בפוליטיקה ובתעשייה. "גם כיום אין די נשים, מכל העדות והמגזרים, בתפקידים בכירים במשק ובציבוריות בישראל, והשינוי שאנו חווים חייב להימשך, וביתר שאת. שנוכחותן של נשים בצמרת, בכל צמרת, תתקבל בטבעיות. כמובנת מאליה".



לטענת יעלון, גם כיום נשים הן עדיין חוליה חלשה ומופלית לרעה: "להשתלב יותר, להרוויח יותר, לחדור את המועדונים הסגורים שמאוכלסים בידי גברים, חלקם פחות מוכשרים ומוצלחים מהן, אך עצם היותם גברים מעניק להם עדיפות".



"וכן, גם אני מכיר את ההבדלים הבלתי נסבלים בהגדרות: גבר תמיד יהיה 'אסרטיבי', ואישה תמיד תהיה 'אגרסיבית'; הגבר 'תחרותי', והאישה 'דורסנית'. מינוחים החייבים להיעלם מן העולם, ואשר מעידים על עומק הבעיה. כל אלו, ואחרים, הם מצבים שאסור לנו להשלים עמם", הוסיף יעלון.