הקבינט המדיני־ביטחוני התכנס אמש ודן בפיגועי הטרור שאירעו בימים האחרונים. במקביל עצרה המשטרה ביממה האחרונה מאות שוהים בלתי חוקיים (שב"חים), פלסטינים שחדרו לשטח ישראל, ועוד כמה עשרות מסיעים ובעלי עסקים ששיתפו איתם פעולה.
 
בתום ישיבת הקבינט הוחלט להתחיל בהקדם בעבודות לסגירת הפרצות בגדר הביטחון בעוטף ירושלים ולהקים מחדש את הגדר באזור תרקומיא־מיתר בדרום הר חברון. ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים קיבלו דיווח על המשך יישום צעדים נוספים להגברת המאבק בטרור, ביניהם קידום חקיקת בזק נגד מעסיקים ישירים ועקיפים, מסיעים ומלינים של שוהים בלתי חוקיים, סגירת תחנות שידור פלסטיניות המסיתות לטרור נגד ישראלים, הרחבת פעולות הפרקליטות נגד מסיתים, שלילת היתרי עבודה ומסחר ממשפחות ומקרובי מחבלים, וקיצור פרק הזמן לאישור הריסת בתים שבהם התגוררו מחבלים. יש לציין כי החלטה דומה מאוד התקבלה בדיון שהתקיים ביום שלישי השבוע בלשכת ראש הממשלה, זמן קצר לאחר הפיגוע ביפו.
 
גם במשטרה מתרכזים כאמור באלה אשר מסיעים, מלינים ומעסיקים את השב"חים בתוך שטח ישראל. אתמול פשטו שוטרים בסיוע לוחמי מג"ב על מאות אתרים ברחבי הארץ ועצרו יותר מ־250 שב"חים, 12 מסיעים ו־15 מעסיקים. קבוצה של 22 שב"חים נתפסה באזור נחל הבשור בדרום הארץ כששהו ולנו במתחם מגורים שהקימו במקום, כק"מ מגשר החבלים. במתחם נמצאו אוהלי שינה, מקלחות, שירותים ומטבח שדה, ובמשטרה פועלים כעת לאיתור המעסיקים והמסיעים של אותם שב"חים.

שב"חים שנתפסו שלשום ליד אתר בנייה בקריית מלאכי . צילום: משטרת ישראל
שב"חים שנתפסו שלשום ליד אתר בנייה בקריית מלאכי . צילום: משטרת ישראל

 

במשטרה מדגישים כי מאחר שבתי המשפט מקילים על השב"חים עצמם, אלא אם כן מדובר בעבירות חוזרות, הוחלט להשקיע את מרב הפעילות המשפטית נגד המסיעים, המלינים והמעסיקים, ולנקוט צעדים מינהליים חמורים לרבות סגירת אתרי בנייה, מסעדות וכדומה.
 
זאת ועוד, הרוב המכריע של הציבור, 63%, תומך בגירוש משפחות המחבלים מהגדה המערבית לרצועת עזה או לסוריה. כך עולה מסקר שערך מכון פאנלס פוליטיקס עבור ערוץ הכנסת. על פי הסקר, רק 25% מהציבור מתנגד לאקט הגירוש. עוד עולה מהסקר כי 62% מהציבור אינם מרגישים בטוחים בימים אלו, על רקע גל הטרור המתמשך.
 
מקורות פלסטיניים דיווחו כי ישראל כבר החלה ביישום מדיניות הגירוש שנחשפה אתמול ב"מעריב־השבוע". בדיווח נמסר כי משפחתו של המפגע פואד אבו רג'ב, שירה ביום שלישי השבוע בשני שוטרים ברחוב סלאח א־דין בירושלים ונורה למוות על ידי שוטרים, גורשה ממזרח ירושלים לגדה המערבית. מבירור שנערך עולה כי שירותי הביטחון הישראליים פשוט ביטלו את בקשת איחוד המשפחות שהגישה אמו של המחבל עבור בעלה וארבעת ילדיה, אחיו ואחיותיו של המפגע. לפיכך הובילה המשטרה את בני המשפחה למחסום קלנדיה וגירשה אותם לשטח הרשות הפלסטינית.
 

נבדק הירי במחבל ביפו


יומיים לאחר רצף הפיגועים הרצחני ביפו, בירושלים ובפתח תקווה פשטו כוחות הביטחון על בתי המחבלים שביצעו את הפיגועים, עצרו את בני המשפחות, ערכו חיפושים ויחד עם אנשי המינהל האזרחי מיפו את בתיהם לקראת הריסה. בין הבתים שמופו - בתיהם של שני המחבלים שביצעו פיגועים ביום שלישי בא־זווייה ליד קלקיליה. 
 
הכוחות פשטו גם על ביתו של המחבל עבד אלרחמאן חמדאן עטא, שביצע פיגוע דקירה בפתח תקווה, שבו נפצע אזרח ישראלי. בחג'ה, צפונית לקלקיליה, פעלו הכוחות למיפוי בית המחבל בשאר מוחמד מוסאלחה, שביצע את פיגוע הדקירה ביפו, שבו נהרג התייר טיילור פורס ונפצעו עשרה אנשים. כמה מבני משפחתו של המחבל נעצרו בחשד שידעו על כוונתו לבצע פיגוע וייתכן שאף סייעו לו.
 
במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) במשרד המשפטים נפתחה אתמול חקירה כדי לבדוק אם מוסאלחה נורה למוות לאחר שכבר נוטרל על ידי השוטרים. מדובר בבדיקה שגרתית המתבצעת בעקבות כל אירוע ירי של שוטרים. במח"ש נעזרים - מלבד בעדויות המעורבים - גם בסרטון שתיעד את רגע חיסולו של המחבל.
 
בסרטון שהופץ מתועד שלב נטרולו של המחבל וחיסולו, ואפשר לשמוע שוטר שעומד בצד וקורא לעבר מתנדב משטרה: "מה אתה יורה סתם". בסרטון מתועד השלב שבו ניצב מתנדב משטרה מול המחבל, שנותר שרוע על הקרקע, וירה לעברו, זאת כאשר ברקע נשמעים קולות אזרחים הקוראים לו לירות במחבל ולחסלו.