מדי מוצאי שבת מתכנסים אנשים רבים בבית הכנסת “תפארת ירושלים" של היזדים בשכונת הבוכרים בירושלים כדי לשמוע את שיעורו של הרב הספרדי הראשי, הרב יצחק יוסף. אחרי עשורים רבים שאביו המנוח, הרב עובדיה יוסף, נשא את השיעורים במוצאי שבתות, נכנס בנו לנעליו. העובדה שבית הכנסת מלא עד אפס מקום היא קצה קצהו של העניין. כוחם העיקרי של השיעורים טמון בעובדה שהם מועברים בשיעורי לוויין גם בארץ וגם בקהילות ספרדיות בחו"ל. מדובר במנגנון משומן להפצת תורה באמצעות הופעה חיה המשודרת ברחבי העולם. ומי שחלילה החמיץ, יכול לצפות בשיעורים באתר האינטרנט “חזון יצחק".

בימים האחרונים עלה הרב הראשי יצחק יוסף לכותרות בעקבות כמה התבטאויות שנויות במחלוקת, שבהן האמירה ש"מחבל שמגיע עם סכין – יש מצווה להורגו" ו"לא לפחד מבג"ץ או מאיזה רמטכ"ל", כמו גם קריאתו שלא לחשוף ילדים דתיים לקרובי משפחתם החילונים מחשש שהם “יתקלקלו" ויהפכו ל"שבאבניקים". לכך נוסף גם המכתב ששיגר הרב יוסף בנובמבר 2015 לחברה קדישא סביב סוגיית קבר אביו: “פנו אלינו בפניות רבות שגברים ונשים עומדים אחד ליד השני בערבוביה, להתפלל באופן שאינו תואם את קדושת המקום. על כן ביקשתי לדאוג לכך ולפעול מיידית, שלא תהיה תערובת נשים ואנשים יחדיו, ולהציב מחיצה והפרדה בין גברים לנשים לכבוד המקום ולכבודו של מרן".

יותר משנתיים לאחר שמונה לתפקידו כרב הראשי הספרדי לישראל, ולנוכח אמירותיו האחרונות, האם הרב הראשי יוסף ממשיך את דרכו של אביו, הרב המנוח עובדיה יוסף, שנחשב דמות תקשורתית שסיפקה לא מעט עניין ושערוריות?

"סטאר ענק"

הרב יצחק יוסף נולד בשנת 1952 בירושלים לרב עובדיה יוסף והרבנית מרגלית. מלבד יצחק יוסף, לזוג עשרה ילדים נוספים, בהם עדינה בר־שלום, מקימת המכללה החרדית האקדמית הראשונה; יעקב יוסף, מי שהיה ראש ישיבת “חזון יעקב" וחבר הכנסת הראשון מטעם ש"ס, שהלך לעולמו בשנת 2013; הרב אברהם יוסף, הרב הראשי של חולון וחבר מועצת הרבנות הראשית; הרב דוד יוסף, רבה של שכונת הר נוף בירושלים וחבר במועצת חכמי התורה של ש"ס; ובן הזקונים משה יוסף, ראש מכון “מאור ישראל" וראש בד"צ “בית יוסף", שאצלו התגורר הרב עובדיה יוסף ז"ל עד יום מותו. באשר ליצחק, אומרים מקורבים, היה ברור לכולם שהוא ממשיכו של אביו, הילד המוכשר בתחום ההלכתי.

יצחק יוסף למד בתלמוד תורה “יבנה" של החינוך העצמאי, המשיך לישיבת “פורת יוסף" בשכונת קטמון בירושלים ומשם לישיבת “הנגב" בנתיבות, שם התקרב אל סמכויות רוחניות כמו הרב אבוחצירא. כשהיה בן 19 החל בכתיבת חיבורו הגדול “ילקוט יוסף", בברכת אביו. לאחר מכן עבר לישיבת “חברון" בירושלים, שם ספג את שיטת הלימוד הליטאית. כשנבחר אביו לראשון לציון והרב הראשי לישראל, הקים הבן יצחק את הכולל לרבנים ודיינים “חזון עובדיה" בירושלים בפיקוחו האישי של אביו, שנהג להגיע לבחון את האברכים. כשהיה בן 23 התמנה לרב המושבים בר גיורא, מטע ונס הרים הסמוכים לירושלים. באותה תקופה החל להעביר שיעורים קבועים בהלכה ויזם הרצאות ושיעורים לנוער בבתי הספר הממלכתיים.

ב-1980 סיים את לימודי ההוראה והדיינות יחד עם בוגרי המחזור הראשון של כולל “חזון עובדיה" שהקים בעצמו. שלוש שנים לאחר מכן קיבל מידי הרבנים הראשיים לישראל תעודה לכהן כרב עיר. בשנת 2013 התבקש על ידי אביו להתמודד בבחירות למשרת הראשון לציון והרב הראשי לישראל. הוא גבר על יתר המועמדים ונבחר ברוב של 68 קולות.

הרב עובדיה יוסף מברך את בנו הרב יצחק יוסף, ספטמבר 2013. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הרב עובדיה יוסף מברך את בנו הרב יצחק יוסף, ספטמבר 2013. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

טקס ההכתרה של הרב יצחק יוסף לראשון לציון היה הופעתו הפומבית האחרונה של הרב עובדיה יוסף, בטרם נפטר באוקטובר 2013. יצחק זכה בתמיכת אביו לאחר שמי שנחשב המועמד המועדף על האב, בנו אברהם יוסף, שכיהן כרב העיר חולון, נחקר בחשד להפרת אמונים. על פי דיווחים באותה תקופה, יצחק ביקש מאביו לתת בו אמון כמועמד מטעמו לרב הראשי לישראל, והדבר גרם מתיחות רבה בבית הרב, שכן הבן אברהם ציפה לתפקיד.

באתר הרבנות הראשית נכתב על הרב יצחק יוסף: “למרות נטייתו להתרחק מתקשורת, לא היסס בעניינים מהותיים להביע את דעתו הנחרצת כאשר התעורר צורך בכך, כך למשל יצא חוצץ כנגד גורמים רבניים שונים שהביעו את דעתם שתלמיד מבני עדות המזרח הלומד במוסד אשכנזי, הרי שמחויב הוא לנהוג כמותם... בשנת תשע"ה (2015) בהספד בהלוויה לאחד מנרצחי פיגועי הטרור בירושלים הציג עמדה תקיפה כנגד העולים להר הבית העושים זאת בניגוד לפסק ההלכה של הרבנות הראשית לדורותיה והבהיר שמלבד האיסור החמור יש  לאותם עולים אחריות מסוימת להתלהטות והתססת הרוחות בעיר".

“הוא סטאר ענק", אומר כעת אבישי בן חיים, פרשן חדשות 10 לענייני חרדים. “אתה רואה את קבלת הפנים כשהוא מגיע. הגלימה, קצב ההליכה הנכון, הנפת היד. הוא גדל אצל רב ראשי. מגיל אפס הלך עם אבא שלו ולמד את התפקיד. יש לו הלוק של אבא, שם המשפחה של אבא, ודבר אחד שלא היה לאבא: שהוא מספר סיפורים על אבא. סיפורים נהדרים על מרן. כשהוא נבחר, אמרו שהוא רב שולי. צריך לזכור שבפועל מדובר ביוצר התורני החי הכי משפיע היום. סדרת הספרים שלו ‘ילקוט יוסף’ זה החיבור התורני המשפיע ביותר שיש היום בעולם היהודי. בכל בית כנסת ספרדי יש ‘ילקוט יוסף’. כשאנשים לא יודעים מה לעשות הם פותחים ומתנהגים לפי זה. יש עוד דבר: אריה דרעי לידו. כמו שהרב עובדיה בתקופת צמיחתו עשה בחירה אסטרטגית ונפשית שהאיש שלידו הוא אריה דרעי, כך באותה מידה ההחלטה של הרב יצחק ללכת עם דרעי היא חזקה ומועילה מאוד".

הרב אברהם יוסף, נחשב תחילה המועמד המועדף. צילום: יעקב כהן, פלאש 90
הרב אברהם יוסף, נחשב תחילה המועמד המועדף. צילום: יעקב כהן, פלאש 90

באשר להתבטאויות האחרונות של הרב יוסף, טוען בן חיים: “החרדיות משמעותה גטו, חומות של התבדלות. זו הייתה גם גישתו של אביו. הוא מדבר אל הקהל שלו: דרשה בבית הכנסת של היזדים לגרעין החרדי. ברור שאם הוא יהפוך לדמות שכל התבטאות שלה הופכת לסיפור, הוא ייפול עוד הרבה פעמים. זה שהוא לא נפל שנתיים, זה כי הוא בעיקר מתעסק בהלכה. פערי השפה והתרבות הם עצומים, וזה בא לידי ביטוי. הוא לא מתכוון להגיד משהו רע".

"מה הפלא שהוא במעמד כזה?" תוהה גורם בעולם החרדי הספרדי. “יש לזכור שהוא מגיע מבית שבו האב היה רב ראשי מאוד דומיננטי, ולאחר מכן מנהיג רוחני של תנועה שלמה, בין היתר הודות לעובדה ששילב בין הלכה לבין נושאים אקטואליים מבעד המשקפיים של דעת תורה. הציבור החרדי הספרדי רואה בו תלמיד חכם ראשון במעלה, עילוי. הרב יצחק יוסף משתמש בנוסחת הפלא של אביו, שהקפיצה אותו לכותרות: שיטה שבאה להעיר את השומעים – שלא יהיה רק דבר תורה, אלא גם בעל ערך אקטואלי - אבל גם הופכת אותו לשחקן בזירה הפוליטית. ומאחורי כל זה יש רייטינג".

"פה גדול"

מצד אחד, נדמה שבהיבטים מסוימים קם יורש לרב עובדיה יוסף, גדול הפוסקים הספרדים בדורו. אלא שיש מי שטוענים שההבדלים בינו ובין בנו רק הולכים ומתחדדים, בעיקר נוכח העובדה שהמנהיג הרוחני נחשב פוסק מקל שהיה אחראי בין היתר לפסקי הלכה היסטוריים כמו ההכרה ביהודי אתיופיה כיהודים לכל דבר, התרת עגונות נעדרי צה"ל ממלחמת יום הכיפורים ומתן היתר מוגבל לשמיעת שירת נשים.

"הרב יצחק יוסף מכהן מתוקף תפקידו כראשון לציון גם כנשיא בית הדין הגדול הנושא בעמדה הבכירה ביותר", טוענת עו"ד בתיה כהנא דרור, מנהלת ארגון "מבוי סתום" למען נשים מסורבות גט. “אין בית משפט עליון, כי פסק הדין של בית הדין הגדול הוא סופי. אין אצל הרב יצחק יוסף לא חדשנות הלכתית, לא פריצת דרך וגם לא עבודה בשחרור עגונות. הוא הגיע באצטלה של אביו, של מתיר עגונות, אבל מה שאני רואה בפועל הוא שמדובר באדם שמרן מאוד. אין ספק שהוא מבטא תופעה סוציולוגית של הקצנה בחברה הזו, ויותר ויותר התחפרות והגבהת החומות. בעניין ההפרדה על קבר אביו, פניתי אל היועץ המשפטי לממשלה. בעקבות פנייתי היועץ הורה חד־משמעית שלא תהיה הפרדה בבתי קברות והורה לו שלא להתערב בזה כאיש ציבור, אף שזה קברו של אביו.

הרב דוד יוסף. "פעם הוא היה בפרונט". צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90
הרב דוד יוסף. "פעם הוא היה בפרונט". צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90


"אם הרב עובדיה יוסף היה יותר ציוני במובן הזה שהוא היה חלק מההוויה הישראלית והבין אותה, ראי מלחמת יום כיפור והתרת העגונות, היום כל הדאגה של בנו, למשל ההתבטאות האחרונה בעניין המשפחות החוזרות בתשובה, היא שירחיקו את הילדים מבני הדודים החילונים", מוסיפה כהנא דרור. “את זה אומר אדם שהוא נשיא בית הדין הגדול. אדם שעומד בראש מערכת שתפקידה לפתור סכסוכים במשפחה ולהביא אותם לידי סיום בצורה המיטבית, שאף צד לא יסבול. אם לא היה מונופול במדינת ישראל, הייתי אומרת ניחא. הבעיה היא שכולנו צריכים להגיע אליו. זה לגמרי לא נורמלי".

"התיאור העיקרי של הרב יצחק יוסף עד לבחירתו היה ‘נחבא אל הכלים’", טוען סמנכ"ל חדו"ש לחופש דת ושוויון, שחר אילן. “האיש אף פעם לא היה דמות ציבורית. הרב יצחק יוסף אומנם עמד בראש ישיבה, אבל מי שכל הזמן היה בפרונט היה הרב דוד יוסף. יצחק יוסף עשה שני דברים: הוא עמד בראש ישיבה וכתב סדרת ספרים שמסבירה את ספריו של אביו ואת מפעלו התורני. הרב יצחק יוסף הוא בוודאי לא מנהיג. מעמדו נובע בראש ובראשונה מהמשרה. לפחות בשלב זה, התחום היחיד שבו הוא מחקה את אביו זה הפה הגדול. הוא רב פוליטי במובן הזה שיש ברית בינו לבין אריה דרעי. אם ריבלין מסתבך בגלל התפיסה שלו שהוא נשיא של כולם, אז הרב מסתבך כי הוא הרב של ש"ס".
 
לדברי אילן, התבטאויותיו של הרב יצחק יוסף מעידות שהוא לא הפנים את תפקידו כנבחר ציבור. “בבחירות האחרונות, הרב יוסף לא הפסיק לרמוז לתמיכתו בש"ס", הוא אומר. “לא רק שהוא עשה את זה, הוא גם היה אומר שהוא לא מדבר מפורשות, כי אסור לו במושבו כרב ספרדי ראשי. הרב יוסף לא מוכן או לא מקבל את העובדה שכרב ראשי הוא עובד מדינה. בעיניו, תפקידיה של המדינה הם לשלם לו משכורת, לתת לו סמכות, אבל חלילה שזה יטיל עליו מגבלות. אם את שואלת אם הרב יצחק יוסף הוא הרב הראשון שמתבטא בצורה לא סבירה לעובד מדינה, התשובה היא לא".