"מבדיקה ראשונית של האירוע עולה כי תקלה טכנית הביאה להתנתקות של 15 קרונות מרכבת משא, שהמשיכה בנסיעתה". עוד התברר כי בקרון שחובר לקטר היה מטען שכלל מחצבים וברגע שהתנגש בקרונות דלפו החומרים, כך הודיעה הערב (שלישי) רכבת ישראל, בעקבות התאונה הקשה הלילה שבה התנגש קטר בקרונות וחומר מסוכן דלף מה שגרם לשבעה נפגעים ולהטלת סגר על אזורים נרחבים בדימונה.

הרכבת המשיכה לנסוע, לאחר שכ-15 קרונות משא התנתקו. מתברר שנהג הקטר לא הבחין בניתוק הקרונות והמשיך בנסיעתו. גורמים שונים טוענים שאם היתה מוצבת מערכת התרעה למקרה של ניתוק קרונות, ניתן היה למנוע את התאונה. עוד עולה מהחקירה, כי מערכת ההגנה והבטיחות, שתפקידה למנוע את התפרקותו של הקרון, פעלה כנדרש. בהנהלת הרכבת ציינו שהתחקיר לבדיקת ההיבטים האנושיים של התאונה בעיצומו וצוות הבדיקה המיוחד שמינה מנכ"ל הרכבת ממשיך בחקירה יסודית ומעמיקה.
 
שר התחבורה, ישראל כץ, אמר כי הורה לחקור ביסודיות את התאונה ולהפיק את הלקחים הנדרשים. מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, אמר כי משרדו כבר פרסם דו"ח בנושא ואם הוא היה מיושם, ייתכן שהתאונה היתה נמנעת. עם זאת, שפירא הבהיר שטרם חלף פרק הזמן הנדרש מפרסום הדו"ח עד לחובת תיקון הליקויים ולדעתו, יש לשקול שינוי חקיקה שיחייב תיקון ליקויים מיד עם פרסום דו"ח ביקורת של משרדו.


אזור נרחב בדימונה ברדיוס של קילומטר נסגר והתושבים הונחו לא לצאת מבתיהם לאחר שהברום דלף מקרונות רכבת משא בעקבות התנגשות בכניסה לתחנת הרכבת בעיר. כוחות משטרה גדולים הוקפצו לעיר והבוקר, בתום פעילות מקצועית ומשותפת של כלל גורמי החירום והרשות, שארכה כל הלילה הושגה שליטה, החיים שבו מסלולם והתושבים הורשו לצאת מבתיהם. כמו כן, כל הכבישים באזור שנסגרו במהלך הלילה, נפתחו לתנועה.

זירת התאונה בדימונה. צילום: כבאות והצלה מרחב נגב
זירת התאונה בדימונה. צילום: כבאות והצלה מרחב נגב



כזכור, אמש פגעה רכבת מטען סמוך לדימונה בשלושה קרונות שעמדו על המסילה. אחד הקרונות הכיל ברום, וכתוצאה מההתנגשות אותרה דליפה של החומר. ארבעה בני אדם נפצעו קל באירוע, ובהם שניים הסובלים מחבלות קלות שפונו למיון ושניים שסבלו מצריבות בעיניהם ופונו לבית החולים סורוקה בבאר שבע. צירי התנועה לדימונה מירוחם, ערוער ובאר שבע נחסמו לתנועה ובמקום התבצעה הכוונת תנועה לצירים חלופיים. 



מנהלי המרחב של לוחמי האש ומד"א יחד עם ראש עיריית דימונה הגיעו לזירה ובחנו את המצב. גם כוחות הביטחון ונציגי משרד הסביבה הגיעו למקום. כמו כן, כוחות גדולים של משטרה הגיעו לזירה וביחד עם כוחות הכבאות טיפלו בחומרים המסוכנים. הם איתרו דליפה של דלק ממיכל הדלק של הקטר ודליפה ממיכל שהכיל 21 טון ברום. לוחמי האש פעלו לניטור ובידוד החומר מאזורי מגורים. 



לאחר הערכת מצב של כלל המפקדים בשטח ובהמלצת שרותי הכבאות, ניתנה הוראה להסתגרות תושבים בשכונות ברדיוס של עד 900 מטרים. שוטרים עברו עם מערכת כריזה וביקשו מהתושבים המתגוררים בטווח שהוגדר להסתגר בבתים. התושבים התבקשו להישמע להנחיות השוטרים.



ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) אמרה בתגובה לתאונה: "אני מקווה שהפצועים יצאו בשלום מהתאונה ומאחלת להם רפואה שלמה. אני כולי תקווה שדליפת החומרים תצומצם ותטופל כך ששלום הציבור לא יפגע. תאונות מסוג זה מזכירות לנו את הסיכונים שיש בהעברתם של חומרים מסוכנים ברחבי הארץ, בקרבה לריכוזי אוכלוסיה".



תאונת הרכבות בדרום מעוררת מחדש את המאבק הסביבתי בחיפה - יעדן של רכבות הברום מהדרום - ובארגון מגמה ירוקה טוענים הלילה: "שינוע הברום למפרץ חיפה הוא פצצה מתקתקת. בין 6,500 ל 350,000 נפגעים צפויים באירוע ברום בחיפה, על פי דיווחי משרד הגנ"ס בוועדות הפנים והעבודה מ-2010. למרות זאת, משנת 2006 קיימת העדפת שינוע הברום לחיפה על פני ערי נמל אחרות".