המשרד להגנת הסביבה זימן הערב (רביעי) את מנכ"ל רכבת ישראל, בעז צפריר, לשימוע בעקבות התאונה שבה התנגש קטר בקרונות וגרם לדליפת חומר מסוכן מסוג ברום, לפציעתם של שבעה בני אדם ולהטלת סגר על אזורים נרחבים בדימונה.



מתחקיר ראשוני של האירוע שנערך במשרד, נמצא כי רכבת משא שמטה בסמוך לתחנת הרכבת בדימונה מספר קרונות. רכבת משא נוספת, אשר הובילה מטען של חומר מסוכן מסוג ברום התנגשה בקרונות הרכבת הראשונה. כתוצאה מעוצמת ההתנגשות נשמטו שני איזוטנקרים שהכילו ברום ממסילת הברזל וכמות של כ-6.5 טון חומר מסוכן מסוג ברום דלפה לסביבה.



על פי תחקיר הרכבת, נראה כי הנהג לא הבחין שהקרונות התנתקו והמשיך בנסיעתו. גורמים שונים טוענים שאם היתה מוצבת מערכת התרעה למקרה של ניתוק קרונות, ניתן היה למנוע את התאונה. עוד עולה מהחקירה, כי מערכת ההגנה והבטיחות, שתפקידה למנוע את התפרקותו של הקרון, פעלה כנדרש. בהנהלת הרכבת ציינו שהתחקיר לבדיקת ההיבטים האנושיים של התאונה בעיצומו וצוות הבדיקה המיוחד שמינה מנכ"ל הרכבת ממשיך בחקירה יסודית ומעמיקה.



לטענת המשרד להגנת הסביבה, נסיבות האירוע מצביעות, כי קיים חשש כי חל כשל באישור נתיב נסיעת הרעלים, לרבות נקודות העצירה המתואמות - בין רכבת המטען לרכבת מטען הברום, ועל כן עולה חשש כי ברכבת ישראל מפרים את תנאי היתר הרעלים שבידיהם, דבר המהווה עבירה לכאורה על הוראות חוק החומרים המסוכנים.



עוד אמרו במשרד, כי ניטור החומרים באוויר שנערך בשטח הצביע על זיהום אוויר חזק של חומר מסוכן מסוג ברום בסביבה שמהווה הפרה על חוק "אוויר נקי".



בעקבות זאת, שוקלים במשרד להגנת הסביבה לבטל את היתר הרעלים של רכבת ישראל שמשמעו איסור על הובלת חומרים מסוכנים עד אשר ינקטו הצעדים הנדרשים למניעת מקרים דומים. כמו כן, ישקול המשרד את המשך פעילות האכיפה נגד רכבת ישראל ומנהליה, לרבות פתיחה בחקירה פלילית. 



מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "אנו תמהים על הודעת המשרד להגנת הסביבה עוד טרם הושלמו הבדיקות הרלוונטיות ברכבת ובמשרד התחבורה".