למאיר דגן, ראש המוסד העשירי, ואלוף במיל' אשר נפטר הבוקר (חמישי) עקב מחלה קשה בגיל 71, הייתה קריירה צבאית ענפה ועשירה. דגן התגייס בשנת 1963 לחטיבת הצנחנים, וכאשר היה מ"פ השתתף במלחמת ששת הימים ולחם בסיני. בהמשך אף לחם ברמת הגולן והשתתף בכיבושה. בשנת 1970 הטיל עליו אלוף פיקוד דרום באותו זמן, אריאל שרון, להקים את סיירת "רימון" שתפקידה היה להלחם בטרור ברצועת עזה. היחידה היוותה מודל ליחידות המסתערבים העכשוויות ופעילותה הייתה שנויה במחלוקת. במהלך שנת 1971 זכה דגן לעיטור עוז לאחר שזינק על מחבל שעמד להשליך רימון על כוח סיור שהוביל. דגן הצליח להשתלט על המחבל ולמנוע את פיצוץ הרימון.



עיטור העוז. באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון



כאמור, במהלך שירותו מילא תפקידים רבים ומשמעותיים במלחמות ישראל: במלחמת לבנון הראשונה שירת בשריון כמפקד חטיבת "ברק", ובהמשך מונה למפקד אזור דרום לבנון, ולמפקד יחידת הקישור ללבנון (יק"ל). במהלך תפקידו זה הקים את צד"ל - צבא דרום לבנון. לאחר מכן שירת כמפקד עוצבת געש (אוגדה 36), יועץ הרמטכ"ל לענייני טרור, ראש חטיבת המבצעים במטכ"ל ועוזר ראש אג"מ. בשנת 1995 פרש מצה"ל. בשנת 1996 מינה אותו ראש הממשלה באותה תקופה, שמעון פרס, לתפקיד במטה ללוחמה בטרור, ובהמשך התקדם בארגון והתמנה לראש המטה. בסוף שנות ה-90 צ​ורף למטכ"ל שם עמד בראש חטיבת המבצעים והיה יועץ מיוחד לרמטכ"ל. 



תא"ל יוסי בן חנן, אל"מ מאיר דגן, אלוף חיים נאדל ותא"ל עמוס ירון. באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון. צילום: מערכת במחנה



מאיר דגן, כשהיה בדרגת תת אלוף. צילום: דובר צה"ל. באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון



בשנת 2002 מינה אותו ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, לראש המוסד. בעת כהונתו כראש המוסד הוא פעל להפיכת הארגון למבצעי יותר והיה אחראי להתנקשויות בחמישה מדענים איראנים, חבלה בציוד תכנית הגרעין והחדרת וירוסים למחשבים שהפעילו את הסרכזות (צנטריפוגות) להעשרת אורניום בנתנז שבאיראן. ב-2008 חוסל בדמשק מי שנחשב ל"שר ההגנה" של חיזבאללה, עימאד מורנייה, במבצע משותף שיוחס למוסד עם סיוע של ה-CIA. ‏דגן שירת כראש מוסד בתקופת כהונתם של ראשי הממשלה אריאל שרון, אהוד אולמרט ובנימין נתניהו, עימו ניהל יחסים קרירים. תקופת כהונתו הוארכה כמה פעמים, והוא פרש מהתפקיד בתחילת שנת 2011.



בראיון נדיר במהלך שירותו כראש המוסד, אמר כי "שיתוף הפעולה (בין צה"ל והמוסד) הביא לא רק לגידול במספר המבצעים המשותפים, אלא בראש ובראשונה שידרג את יכולות המודיעין של מדינת ישראל בסדרי גודל מהותיים ומאד חשובים". הראיון היה חלק מסרט פרידה מהרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי.