השיבה לישראל אחרי התופת: שני מטוסים של משלחת מד"א נחתו בשעות הלילה והבוקר (ראשון) בנתב"ג עם חמישה פצועים באורח קל עד בינוני מפיגוע התופת באיסטנבול. המטוס הראשון נחת בשעה 01:30 בלילה עם שלושה פצועים באורח קל והמטוס השני נחת בשעה 06:00 בבוקר בנתב"ג עם שני פצועים נוספים באורח קל עד בינוני. במטוס השני הוחזרו גבר כבן 60 ואישה כבת 45 במצב קל עד בינוני בהכרה מלאה עם פגיעות בגפיים התחתונות. כל הפצועים פונו לבתי החולים "תל השומר" ו"איכילוב".



אחת מהפצועות בפיגוע שהגיעה במטוס הראשון, פנינה גרינפילד, אמרה: "אני מרגישה בסדר ושמחה שהגעתי ארצה. אני רוצה להודות לצוות במקסים שהביא אותנו לכאן ומאחלת לכל הפצועים החלמה מהירה ומשתתפת בצער המשפחות". גרינפילד שהיתה בטיול עם בעלה ואחותה, נפגעה ברגליה. היא סיפרה לגלי צה"ל: "הייתי בקדמת הקבוצה וצילמתי את החברים ואז היה בום. היה מן ריק כזה. בעלי ואני חטפנו את ההדף לכיוון הרגלים. ישבנו שם כחצי שעה, נתנו לנו מים ואז פינו אותנו לבית חולים. הייתי מאד קרובה למחבל מפני שהוא היה כמה מטרים מאחורי הקבוצה. בעלי ואני לא נפגענו כל כך קשה כי היינו ראשונים". על חבריה לטיול, שנרצחו ונפצעו קשה, אמרה: "היינו כמו משפחה. התחברנו כל כך כבר אחרי יום. הנרצחים היו אנשים מקסימים". היא סיפרה כי הם לא רצו לעבור את הניתוח בטורקיה ולכן הפעילו את הביטוח על מנת לשוב לישראל ולעבור את הטיפולים בארץ".



חמישה פצועים נוספים, בהם ארבע נשים באורח קשה וגבר נוסף הפצוע באורח בינוני נמצאים עדיין בבתי החולים באיסטנבול תחת השגחה רפואית של צוותי מד"א ויועברו חזרה לישראל בשעות הצהריים.



בתוך כך הודיע צה"ל כי הוחלט על הוצאת משלחת מטעם הצבא לאיסטנבול. המשלחת המריאה הבוקר מבסיס תל נוף במטוס "שמשון" של חיל האוויר וכוללת כוחות מפיקוד העורף, חיל האוויר ומחיל הרפואה כולל חדר ניתוח וטיפול נמרץ מוטסים. המשלחת תיקח חלק בסיוע בטיפול והטסת הישראלים שנפגעו בפיגוע לישראל. בראש המשלחת יעמוד מפקד חטיבת החילוץ וההדרכה של פיקוד העורף, אלוף-משנה יאיר ברקת.



הכנות של משלחת צה"ל לאיסטנבול. צילום: דובר צה"ל
הכנות של משלחת צה"ל לאיסטנבול. צילום: דובר צה"ל



מנכ"ל מד"א אלי בין סיפר על הפינוי של הפצועים: "כוחות מד"א שהגיעו לאיסטנבול בראשות מנהל אגף הרפואה של מד"א ד"ר רפי סטרוגו , העבירו במהלך הלילה חמישה פצועים באורח קל- בינוני מבתי החולים באיסטנבול לישראל באמצעות האמבולנסים המעופפים. הצוותים שנותרו באיסטנבול נשארו בבתי החולים בעיר על מנת לטפל ולהסדיר את החזרתם לארץ של חמישה פצועים נוספים באורח בינוני וקשה במטרה להחזירם לישראל בשעות הצהריים המוקדמות".



צוות מתנדבי זק"א סיימו הלילה את מלאכת הזיהוי, איסוף הממצאים והטיפול בכבוד המת של שלושת ההרוגים הישראלים שנהרגו בפיגוע בטורקיה. עם סיום הטיפול, ארזו המתנדבים את גופות ההרוגים בארונות קבורה. ארונות הקבורה יועברו לקבורה בישראל עם מטוס חיל האוויר הישראלי האמור להגיע בבוקר לטורקיה.



כזכור, בפיגוע נהרגו ארבעה אנשים, מתוכם שלושה ישראלים ואזרח איראני, אחת ההרוגות היא שמחה דמרי מדימונה. בפיגוע נפצעו גם כ-36 אנשים, כשמחבל מתאבד התפוצץ ברחוב איסטיקלל המרכזי בעיר. מבדיקה עולה כי המחבל מזוהה עם ארגון הטרור דאעש. ראש ממשלת טורקיה, אחמט דבוטאולו, שלח אתמול מכתב תנחומים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובו ביקש להביע את צערו בפני משפחות ההרוגים בפיגוע בטורקיה. "ברצוני להביע את תנחומיי למשפחות האזרחים הישראלים שאיבדו את חייהם במתקפה המתועבת ולעם ישראל ומאחל החלמה מהירה לפצועים", כתב דבוטאולו. הוא הוסיף כי "המתקפה שאירעה היום הראתה לנו שוב כי הקהילה הבינלאומית צריכה להתייחס באופן תקיף נגד המטרות הבזויות של ארגוני הטרור".



ראש ממשלת טורקיה הבטיח להגיע למרצחים: "החקירה נמשכת, נבין את האירוע בהקדם האפשרי. האירוע הכואב הזה הראה שוב כי הגישה שלנו נכונה". נתניהו התייחס לפיגוע ואמר: "אנו בודקים אם הוא כוון לישראלים. לא נראה כרגע שמנותקי הקשר הם חלק מהאירוע אבל זה יתברר בהמשך. האנשים של משרד החוץ פועלים סביב השעון כדי להחזיר את האנשים לארץ ולתת את התמיכה המלאה".