קורבנות הפיגוע בטורקיה: אברהם גולדמן, בן 69, מרמת השרון, הוא הנרצח השלישי בפיגוע ההתאבדות באיסטנבול, כך הותר לפרסום היום (ראשון). בתו טסה כבר אתמול לטורקיה על מנת לטפל בסידורי העברת הגופה. מוקדם יותר הותר לפרסום כי יונתן (יוני) שור, בן 40 מתל אביב, הוא אחד הנרצחים בפיגוע התופת שאירע אתמול באיסטנבול. שמה של הרוגה נוספת פורסם אתמול, שמחה דמרי (60) מדימונה. ארונותיהם של שלושת הנרצחים בפיגוע יושבו לישראל במטוס של חיל האוויר שהמריא הבוקר לטורקיה. צוות מתנדבי זק"א סיימו אמש את מלאכת הזיהוי, איסוף הממצאים והטיפול בכבוד המת של שלושת ההרוגים הישראלים שנהרגו בפיגוע בטורקיה.



שור, בן קיבוץ קבוצת שילר, שהה באיסטנבול בחופשה עם אשתו, ענבל, שנפצעה בפיגוע, לרגל יום הולדתו ה-40. הוא הותיר אחריו שני ילדים. הוא גדל והתחנך בקבוצת שילר, הוא "הנין הראשון של הקיבוץ". שרת בחיל המשטרה הצבאית, בוגר תואר ראשון במשפטים ועבד בתחום ההיי-טק. בהודעה שפרסמו משפחת שור והקיבוץ נמסר: "אנו מודים לאנשי משרד החוץ ולצוות הרפואי של מד"א על הסיוע שהוענק לנו עד כה, ומתפללים לשלומה של ענבל, שנפצעה בפיגוע ועברה אמש ניתוח בטורקיה".



חבר שעבד עם יונתן שור במשך כשנתיים בחברת "טלליין" סיפר עליו: "הוא היה בחור צעיר ומוכשר ששינה את פני החברה וייעל אותה. בחור שאוהב ספורט, בא ממשפחה של ספורט. אהב כדור יד". על קבלת ההודעה המרה אמר: "קיבלתי את ההודעה היום בבוקר ותקף אותי הלם מוחלט. יוני תמיד היה עם חיוך על הפנים, תמיד גרם לדברים להיראות הרבה יותר קלים ויפים".



יונתן שור שנרצח בחגיגות יום הולדתו. צילום: באדיבות המשפחה
יונתן שור שנרצח בחגיגות יום הולדתו. צילום: באדיבות המשפחה



עמית לעבודה של שור, דורון ברגר, ספד לו בפייסבוק וכתב: "יוני (יהונתן) שור לא היה רק חבר שלי. יוני היה אהוב נפשי, אהוב ליבי. יוני שור היה אדם שמח. הוא אולי היה האדם השמח ביותר שהכרתי בחיי. למרות שהיינו צועקים רבות אחד על השני בענייני עבודה, זה תמיד היה מסתיים בבדיחה. כמו שכתבה לי אמש מירב: 'הוא היה מסתלבט על העולם'. הוא היה הישראלי היפה, בן למשפחה מפוארת ממרכז הארץ, משפחה של ספורטאים ולוחמים. תמיד סיפר לי בגאווה על סבו שהיה ממקימי המדינה. סיפר בגאווה סופר גדולה על אחיו, אחותו, האחדות של משפחת שור שידועה בכל אזור רחובות".



ברגר סיפר עוד על ההתרגשות של שור לקראת הטיול בטורקיה: "בשבוע האחרון סיפר לנו בהתרגשות על הטיול לטורקיה, שלח לי את התפריט במייל כדי שאדע מתי ואיפה הוא יאכל שווארמה ומתי דגים מובחרים. שלשום שלחתי לו הודעה: 'תבלה, ד"ש לענבל. הכל יהיה בסדר'. איזה בסדר...איזו באסה. כי יוני, חברי, הלך לו לעולמו באיסטנבול בגלל רוצח שפל. בגיל 40, מספר ימים אחרי שחגגנו ביחד יום הולדת, הוא הותיר את כל אהוביו אלמנים ובוכים. לעולם לא אשכח אותך, יוני. אני פשוט לא מאמין שיותר לא נתווכח ביחד על ישראל כץ, הפועל ומכבי. לא קולט שלא תכעס עליי יותר ולא תייעץ לי מה לעשות ואיך לנהוג. לא נתכנן ביחד את הפרויקט הבא, לא ניסע שוב לירושלים, לא ניפגש ביחד עם אנשי מכבי תל אביב בבוקר ואנשי קהילת בלץ בצהריים. יהיה זכרך ברוך, חבר יקר. תנוח על משכבך בשלום".




"שמחים שהגענו ארצה"


בתוך כך, שני מטוסים של משלחת מד"א נחתו בשעות הלילה והבוקר בנתב"ג עם חמישה פצועים באורח קל עד בינוני מפיגוע התופת באיסטנבול. המטוס הראשון נחת בשעה 01:30 בלילה עם שלושה פצועים באורח קל והמטוס השני נחת בשעה 06:00 בבוקר בנתב"ג עם שני פצועים נוספים באורח קל עד בינוני. במטוס השני הוחזרו גבר כבן 60 ואישה כבת 45 במצב קל עד בינוני בהכרה מלאה עם פגיעות בגפיים התחתונות. כל הפצועים פונו לבתי החולים "תל השומר" ו"איכילוב".



אחת מהפצועות בפיגוע שהגיעה במטוס הראשון, פנינה גרינפילד, אמרה: "אני מרגישה בסדר ושמחה שהגעתי ארצה. אני רוצה להודות לצוות במקסים שהביא אותנו לכאן ומאחלת לכל הפצועים החלמה מהירה ומשתתפת בצער המשפחות". גרינפילד שהיתה בטיול עם בעלה ואחותה, נפגעה ברגליה. היא סיפרה לגלי צה"ל: "הייתי בקדמת הקבוצה וצילמתי את החברים ואז היה בום. היה מן ריק כזה. בעלי ואני חטפנו את ההדף לכיוון הרגלים. ישבנו שם כחצי שעה, נתנו לנו מים ואז פינו אותנו לבית חולים. הייתי מאד קרובה למחבל מפני שהוא היה כמה מטרים מאחורי הקבוצה. בעלי ואני לא נפגענו כל כך קשה כי היינו ראשונים". על חבריה לטיול, שנרצחו ונפצעו קשה, אמרה: "היינו כמו משפחה. התחברנו כל כך כבר אחרי יום. הנרצחים היו אנשים מקסימים". היא סיפרה כי הם לא רצו לעבור את הניתוח בטורקיה ולכן הפעילו את הביטוח על מנת לשוב לישראל ולעבור את הטיפולים בארץ".



חמישה פצועים נוספים, בהם ארבע נשים באורח קשה וגבר נוסף הפצוע באורח בינוני נמצאים עדיין בבתי החולים באיסטנבול תחת השגחה רפואית של צוותי מד"א ויועברו חזרה לישראל בשעות הצהריים.



מנכ"ל מד"א אלי בין סיפר על הפינוי של הפצועים: "כוחות מד"א שהגיעו לאיסטנבול בראשות מנהל אגף הרפואה של מד"א ד"ר רפי סטרוגו , העבירו במהלך הלילה חמישה פצועים באורח קל- בינוני מבתי החולים באיסטנבול לישראל באמצעות האמבולנסים המעופפים. הצוותים שנותרו באיסטנבול נשארו בבתי החולים בעיר על מנת לטפל ולהסדיר את החזרתם לארץ של חמישה פצועים נוספים באורח בינוני וקשה במטרה להחזירם לישראל בשעות הצהריים המוקדמות".



הבאת הפצועים מאיסטנבול לנתב"ג. צילום: דוברות מד"א
הבאת הפצועים מאיסטנבול לנתב"ג. צילום: דוברות מד"א



כזכור, בפיגוע נהרגו ארבעה אנשים, מתוכם שלושה ישראלים ואזרח איראני ונפצעו גם כ-36 אנשים, כשמחבל מתאבד התפוצץ ברחוב איסטיקלל המרכזי בעיר. מבדיקה עולה כי המחבל מזוהה עם ארגון הטרור דאעש. ראש ממשלת טורקיה, אחמט דבוטאולו, שלח אתמול מכתב תנחומים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובו ביקש להביע את צערו בפני משפחות ההרוגים בפיגוע בטורקיה. "ברצוני להביע את תנחומיי למשפחות האזרחים הישראלים שאיבדו את חייהם במתקפה המתועבת ולעם ישראל ומאחל החלמה מהירה לפצועים", כתב דבוטאולו. הוא הוסיף כי "המתקפה שאירעה היום הראתה לנו שוב כי הקהילה הבינלאומית צריכה להתייחס באופן תקיף נגד המטרות הבזויות של ארגוני הטרור".



ראש ממשלת טורקיה הבטיח להגיע למרצחים: "החקירה נמשכת, נבין את האירוע בהקדם האפשרי. האירוע הכואב הזה הראה שוב כי הגישה שלנו נכונה". נתניהו התייחס לפיגוע ואמר: "אנו בודקים אם הוא כוון לישראלים. לא נראה כרגע שמנותקי הקשר הם חלק מהאירוע אבל זה יתברר בהמשך. האנשים של משרד החוץ פועלים סביב השעון כדי להחזיר את האנשים לארץ ולתת את התמיכה המלאה".