לקראת חג הפורים, הידוע גם כחג השתייה עדלאידע, חושפת עמותת אור ירוק את נתוני תאונות הדרכים שנגרמו בגין נהגים שיכורים. על פי הנתונים, המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2014 התרחשו בערים 183 תאונות דרכים שבהן היה מעורב נהג שיכור. שלוש מתוכן היו תאונות קטלניות שבהן נהרג לפחות אדם אחד, ו־17 מתוכן היו תאונות קשות, שבהן נפצע באורח קשה לפחות אדם אחד.



מהדוח עולה כי חלה עלייה מדאיגה של 13% במספר הנהגים הצעירים (עד גיל 24) המעורבים בתאונות דרכים הקשורות לאלכוהול או לסמים. הנתונים פורסמו לקראת דיון שנערך בשבוע שעבר בוועדה המיוחדת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול, בראשות ח"כ תמר זנדברג. על פי הדוח, 77 נהגים צעירים היו מעורבים ב־2014 בתאונות דרכים המקושרות לשכרות או לשימוש בסמים, לעומת 68 נהגים צעירים שהיו מעורבים בתאונת אלו בשנת 2013. עוד עולה מהנתונים כי בחמש השנים האחרונות 406 נהגים צעירים היו מעורבים בתאונות אלכוהול או סמים, אף על פי שהחוק קובע כי אסור לנהגים צעירים לנהוג לאחר שתיית כל כמות שהיא של אלכוהול.



עוד עולה מהדוח כי בממוצע מתרחשות בכל שנה כ־360 תאונות אלכוהול - תאונה בכל יום. עוד נמצא כי מדי שנה נפגעים כ־684 בני אדם בממוצע בתאונות אלכוהול, וכי 18 בני אדם נהרגים בממוצע בכל שנה בתאונות אלכוהול. מנכ"ל עמותת אור ירוק שמואל אבואב: "כדי להילחם בנהגים השיכורים יש להגביר את האכיפה לתפיסת נהגים שיכורים בכל ימות השנה. למשטרה חסרות מאות ניידות שיתפרסו בכבישים וירתיעו נהגים שיכורים מלעלות על הכביש. משרד התחבורה חייב להתערב ולדאוג כי המשטרה תקבל ניידות כדי להגן עלינו בכביש מנהגים שיכורים".


המשטרה לא רכשה מספיק ינשופים

בתל אביב התרחשו 34 תאונות דרכים כתוצאה משתיית אלכוהול ונהיגה, בשנת 2014, מתוכן חמש תאונות קשות. בחיפה התרחשו באותה שנה עשר תאונות דרכים כתוצאה משתיית אלכוהול ונהיגה, מתוכן תאונה אחת קשה. גם בבאר שבע התרחשו עשר תאונות דרכים כתוצאה משתיית אלכוהול ונהיגה, מתוכן תאונה אחת קשה. בנתניה התרחשו תשע תאונות דרכים כתוצאה משתיית אלכוהול ונהיגה. בפתח תקוה, באשדוד, באשקלון, בבת ים ובירושלים התרחשו ב־2014 שמונה תאונות דרכים (בכל אחת) כתוצאה משתיית אלכוהול ונהיגה.



בשנת 2010 נחקק חוק 0% אלכוהול, הקובע כי נהגים צעירים עד גיל 24 ונהגים מקצועיים לא רשאים לשתות אלכוהול ולנהוג. שש שנים אחרי חקיקת החוק, משטרת ישראל עדיין אוכפת בצורה חלקית בלבד את יישומו. למרות דיונים רבים בנושא ולמרות אישור התקינה, עדיין לא הסתיים תהליך רכישת הינשופים הנדרשים.



אי יישום החוק מסביר את העלייה הדרמטית במספר הצעירים שנפגעו בתאונות דרכים שבהן היה מעורב נהג שיכור. עם זאת, חשוב לציין כי בשנים האחרונות חלה ירידה במספר תאונות הדרכים והנפגעים בתאונות אלכוהול, נתון שמוכיח כי אפשר להצליח במאבק ולצמצם את מספר הנפגעים הגבוה. יישום מלא של החוקים שנחקקו בשנים האחרונות (חוק 0% אלכוהול) יכול להביא להמשך הירידה במספר התאונות והנפגעים.