משרד התרבות שוקל להחזיר לתפקיד סגנית מנהל מרכז ההסברה את שרון ירדני אברמוביץ', שהיתה מפיקת טקס הדלקת המשואות בו נהרגה לפני ארבע שנים סגן הילה בצלאלי ז"ל, מקריסת גשר התאורה, כך דווח הבוקר (שני) בגלי צה"ל. בעקבות האסון קיבלה אברמוביץ' הערה והוצאה לחופשה כפויה.



אמה של הילה, סיגלית, אמרה בעקבות כוונת המשרד, כי "הראיות במשפט זועקות לשמיים. הרשלנות מהדהדת בקול רם וצורם. אני לא יכולה לחשוב שמי שכיהן בתפקיד כלשהו והיה מעורב באסון הנורא והמיותר יחזור לתפקיד שלו. אולי הדם של הילה התקרר כבר, אבל אף אזרח במדינה לא יכול לשכוח אותה ואת האסון - די לרשלנות".



ממשרד התרבות נמסר בתגובה כי מנהל מרכז ההסברה בדק עם נציבות שירות המדינה את הסטטוס של ירדני אברמוביץ' וכי בכל מקרה ירדני אברמוביץ' לא תהיה קשורה לטקס הדלקת המשואות ותעסוק רק העניינים השוטפים שלמרכז ההסברה.



בעקבות האסון הוגשו כתבי אישום בגין גרימת מוות ברשלנות נגד שישה נאשמים: חברת עיצוב במה בע"מ, טימורז ליאונידזה, מנהל התפעול בחברה, דורון ואלעד לביא, בעלים של החברה, אורן ורשבסקי, מהנדס המבנים שייעץ לחברה ויצחק צוקר, יועץ הבטיחות.   



זירת האסון בהר הרצל. צילום: פלאש 90
זירת האסון בהר הרצל. צילום: פלאש 90



טאימורז ליאונידזה, אלעד לביא ודורון לביא, מואשמים כי התרשלו בכך שהמבנה הוקם תוך שימוש באביזרים שאינם ראויים ואינם מתאימים למבנה, ובאופן שאינו מתאים למבנה.מכתב האישום עולה כי אלעד לביא, לאחר שקיבל הודעה מסלע יום לפני קריסת המבנה כי המבנה מתנדנד בצורה חריגה, שלח עובד שאין לו שום ידע או הכשרה מקצועית מתאימה לבדיקת יציבות של מבנים בכלל ושל המבנה בפרט.



אורן ורשבסקי מואשם כי לא חישב, לא תכנן ולא הכין תכנית קונסטרוקציה למבנה כנדרש ממנו. בנוסף לכך הוא גם לא בדק את יציבות ובטיחות המבנה לאחר הקמתו. כמו כן הוא פעל בניגוד עניינים בכך שהועסק הן ע"י חברת עיצוב במה והן ע"י יצחק צוקר. בכך מנע ביקורת, ע"י מהנדס בלתי תלוי, של יציבות המבנה.



יצחק צוקר מואשם בכך שלא ווידא קיומה של תכנית קונסטרוקציה הנדסית להקמת המבנה. אפשר להעלות את המשתתפים על רחבת הטקס ולהתחיל בחזרות לטקס בסביבתו של המבנה, בהשתתפות חיילים ומופיעים אחרים, ביניהם ילדים, למרות שלא נעשו בדיקות מקצועיות ולא נתנו אישורים מתאימים ליציבותו ובטיחותו של המבנה. גם כאשר נודע לו כי המבנה אינו יציב ומתנדנד לא הורה מיידית לפנות את רחבת הטקס.