עת התרבות אירועי הטרור באירופה, בין הנפגעים יש גם ישראלים. כידוע, המדינה תומכת בתושביה הנפגעים מטרור בשטחה באמצעות חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה. עם זאת, כאשר הנפגע הוא ישראלי ששהה בחו"ל והפיגוע נעשה שם, ולאו דווקא כוון נגדו כישראלי, מתעוררות שאלות. האם חוק הפיצויים לנפגעי פעולות איבה מכסה גם ישראלים הנפגעים בחו"ל, גם בפעולות טרור שלאו דווקא כוונו נגד ישראלים או יהודים?
 
השופט בדימוס, עו"ד דניאל ארנסט, מספר כי עקב תיקונים שהוכנסו בחוק בשנים 2006 ו-2007, החוק כולל עתה כל נפגע ישראלי בפעולות טרור בארץ ובחו"ל, בלי קשר למהות הטרור, כל עוד הנפגע היה אזרח ישראלי עד כשנה לפני האירוע. החוק אינו נוגע ליהודים שאינם תושבי ישראל.
 
האם נוסע אשר נפגע מפעילות טרור יכול לקבל פיצוי ממקורות אחרים, למשל המדינה שבה אירע הפיגוע?

"בהחלט כן. גם הנפגעים וגם משפחותיהם של הנפגעים יכולים לתבוע את המדינה שממנה הגיעו המפגעים, וכן מדינות אשר מממנות טרור. יש לכך הרבה דוגמאות, בעיקר תיירים או בעלי אזרחות כפולה אשר נפגעו בפעולות טרור ותבעו את המדינות התומכות בארגונים המבצעים, ואף זכו בפיצויים מאוד גבוהים. בארצות הברית נפסקים פיצויים גבוהים בהרבה ממה שנהוג בארץ, והשלטונות האמריקנים כבר עיקלו וחילטו בעבר חשבונות בנק שתמכו בארגוני טרור. הכספים הללו מיועדים למימון הפיצויים של הנפגעים אשר זכו בתביעות נגד אותם מדינות וארגונים. כך, למשל, בית המשפט העליון בארצות הברית דן בימים אלה בכיצד יחולקו הכספים האיראנים שעוקלו בין כ-1,600 נפגעים, ובהם משפחות הנחתים שנהרגו בפיגוע בלבנון ב-1983".
 
האם קיימים מקורות נוספים שעשויים לתמוך בנפגעים?
"חוק התגמולים לנפגעי איבה מופעל על ידי המוסד לביטוח לאומי, וכך, כל אזרח ישראלי שנפגע מפעולת טרור זכאי לקבל תמיכה מהמל"ל, הן במימון טיפולים רפואיים הן בתגמולים על היעדרות מהעבודה, הן בגמלה על פי גובה נכותו. כמו כן, הוא זכאי לתמיכה במקרה שבו בעקבות הפציעה, הפך מקורבן לנזקק. המוסד מעניק קצבאות על פי מצב הפגיעה או הנכות לכל מי שמבוטח בו, כלומר כמעט כל ישראלי".
 
האם ביטוח נסיעות יכול להיות מקור נוסף לפיצויים?
"ביטוח הנסיעות אינו רלוונטי כמעט, מפני שטרור מוחרג מרוב הפוליסות. אם הכבודה של הישראלי נפגעה או נעלמה, ביטוח הנסיעות יכסה על האובדן, אך מדובר בכספים זניחים לעומת פגיעות גופניות או פגיעות בנפש".