מדוע לא קיבל המחבל שנורה למוות על ידי חייל צה"ל, טיפול רפואי מצוותי מד"א בשטח? בסרטון שהפיץ היום (חמישי) ארגון "בצלם" ועורר סערה ציבורית, נראה שלאחר הירי במחבל, הוא נותר שרוע על הכביש כשהוא מדמם ולא מקבל סיוע רפואי כלשהו מכוחות ההצלה שהיו בשטח. בסרטון נראה כי אמבולנס של מד"א שהיה במקום פינה את החייל הפצוע לבית החולים ואילו אל המחבל לא ניגש אף אחד, למרות שהוא שוכב כשהוא מדמם מראשו.



מנכ"ל מד"א, אלי בין אמר, ל"מעריב אונליין" שאם הפצוע לא קיבל טיפול והושאר בשטח מדמם, זה חמור והוא יבדוק לעומק את המקרה. "הצהרתי על עמדותיי החד משמעיות על הטיפול בפצוע באשר הוא".


חייל צה"ל יורה במחבל פצוע

דובר מד"א זכי הלר, אמר שעל פי הבנתו הסרטון של ארגון "בצלם" מגמתי ואיננו מראה את כל השתלשלות העניינים במלואה: "ההנחיה שלנו היא לתת טיפול רפואי גם למחבלים, אבל אך ורק לאחר שחבלן של כוחות הביטחון בודק שעל המחבל אין חגורת נפץ. כבר היו מקרים שחבלן אכן איתר חגורת נפץ שמנעה אסון".



"בשער שכם כבר היו מחבלים עם חגורת נפץ. אנחנו לא מתקרבים עד שיש אישור מגורם ביטחוני", הוסיף הלר, "אחת השיטות של המחבלים היא למלכד את עצמם". לדבריו, במד"א לא עושים אבחנה של דת, גזע ומין, גם אם זה מחבל שניסה לרצוח רגע קודם, זאת למרות הקושי של המטפלים בשטח. "עמדתנו בעניין זה לא השתנתה, אבל אנחנו לא מתקרבים למחבל לפני אישור של כוחות הביטחון שהוא לא ממולכד. בסרטון לא רואים, אבל אין לי ספק שהגיע לשטח חבלן לבדוק מטענים תוך זמן קצר, כפי שנעשה על פי הנהלים" אמר הלר.



לשאלה מדוע פונה החייל בסמוך למחבל, מה שעלול לסכן את המפנים אם אכן יש סכנה לחגורת נפץ על גופו של המחבל, אמר הלר שהעניין ייחקר.



בדובר צה"ל לא הסכימו להתייחס לנושא הטיפול רפואי ופינוי הפצוע. בנוסף, דובר צה"ל לא הסכים לאשר או להכחיש האם הגיע חבלן לשטח כדי לבדוק האם הפצוע לבש חגורת נפץ, והסתפקו בהפניה לתגובה של צהל לאירוע של הירי במחבל, לפיה "מתחקיר ראשוני עולה כי מדובר באירוע חמור הנוגד את רוח צה"ל ואת המצופה מחיילי צה"ל ומפקדיו לאור ממצאי התחקיר הראשוני שבוצע על ידי המפקדים נפתחה חקירת מצ"ח. החייל הושעה מתפקידו עד לסיום החקירה".