אירוע הירי בחברון, בו הרג חייל מחבל ששכב על הקרקע, ממשיך לעורר סערה. ניסים משעל ראיין ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" את יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: "היה כאן מעשה נורא של חייל מגדוד שמשון, שירה בראשו של מחבל ששכב פצוע בראשו, וכפי שמסתמן, לא נשקפה סכנת חיים, לא לחייל ולא לנוכחים האחרים באירוע. כך הסרטון שתיעד הראה בבירור. בבית המשפט הצבאי יצטרכו לבחון מה עמד לנגד עיניו, מה הגורמים שהשפיעו עליו, מה האווירה הציבורית שהוא גדל עליה. כשרואים את דף הפייסבוק שלו, ואת האנשים הנערצים עליו שזה הצל, וההוא מ'להבה' (בנצי גופשטיין), וברוך מרזל, אז זה הרקע ובית הגידול, אבל על זה לא מאשימים ומעמידים לדין. לכן בית המשפט יהיה צריך להחליט האם היה כאן רצח או האם היתה כאן הריגה ובאיזה אופן צריך לשפוט אותו. האם ניתנת לגיטימציה להרג של מישהו בדם קר, כשהוא שוכב וכנראה לא נשקפת ממנו סכנה? אני חושבת שאי אפשר לתת לזה לגיטימציה".



משעל ציין שמשפחת החייל טוענת שהורגים אותו לפני משפט ועושים לו משפט שדה, כאילו דינו כבר הוכרע. "אני חושבת שהסרטון מזעזע, ואנשים הזדעזעו", ענתה ח"כ גלאון, "הסרטון יצרו את הדרמה והסערה הציבורית. האווירה הציבורית לא צריכה להיות כזו שכבר שופטת אותו, אבל הגיבוי המוחלט לאדם שפתח באש והרג מישהו ששכב פצוע בראשו, זה דבר שאי אפשר לעבור עליו לסדר היום. המשפחה כמובן חרב עליה עולמה, אני יכולה להבין אותה. הדבר הייחודי פה הוא שיש סרטון. כמה פעמים אולי היו מקרים דומים שבהם לא היה סרטון, אז אף אחד לא דיבר על זה. תוקפים כל כך את 'בצלם' ו'שוברים שתיקה'. לולא הסרטון של 'בצלם' לא היינו יודעים מה קרה".



"הסיפור של החייל משקף לא את הויכוח על המעשה עצמו, אם מדובר כאן בהגנה עצמית או במעשה גבורה כמו שמנסים לייצר, אלא המסביב, שפוליטיקאים משתלחים ברמטכ"ל, נותנים לגיטימציה להשתלח ברמטכ"ל, גם אם לא עושים את זה באופן ישיר", טענה ח"כ גלאון. "חבורה של בריונים מהימין, פוליטיקאים, ליברמן, בנט, לא רק שהם נותנים גיבוי לחייל, שעל זה אפשר להתווכח, הם מנהלים בעצם קרב כדי להביא לשינוי הוראות הפתיחה באש של צה"ל ולהלך אימים על הרמטכ"ל. השיטה של ליברמן היא להגיד 'אני לא רב עם אנשי צבא, אבל המסר שאני מעביר מבקר אתכם בצורה חריפה ואתם צריכים לשנות את הוראות הפתיחה באש'. הרמטכ"ל עומד על הוראות הפתיחה באש, כמו שמתבקש, באומץ, כמו שמצופה ממי שעומד בראש הצבא, ככה צריך".



"ההתלהמות וההשתלחות חוצה כל גבול אפשרי", הדגישה ח"כ גלאון, "פוליטיקאים מהימין מסתערים עכשיו בציניות כדי לשנות את האווירה הציבורית, וזה דבר שמאוד מדאיג אותי. כי זו התוצאה של האווירה הציבורית. תראה את בנט, ישראל כץ, רבנים כמו הרב יוסף, נותנים מסר לחיילים שהרב הוא הריבון ולא הצבא הוא הריבון ויש מי שמאמץ את זה".





עריכת תוכן 103FM: אסף נבו